Negyedik nap

Irány Szeged. 3000-nél pont 130-al megyünk, 2000-nél 90-nel. Motorhang nincs, szél annál inkább. Súgnak a tükrök, és hátulról süvít valami. Sportosabb vénával megáldottak szeretni fogják: a Rio folyamatos sebességgel haladva halk, de minden egyes gyorsításra hangosan felnyerít mind a 110 ló. Mintha kín lenne húzniuk a kocsit, pedig csak 1100 kg az üres tömeg. Tegnap a dugóra fogtam, hogy kényelmetlen az ülés, most viszont nincs mire. Tényleg az... Se nem német keménység, se nem a francia, túlzott lágyság, valahol úgy félúton. Nekem viszont nyomja a hátsómat. A vádlim is zsibbad, tartani kell a lábamat a már emlegetett, gyengélkedő gázpedálon. Viszont elfért minden a nagy, szépen kárpitozott, 390 literes csomagtérben. Még a babakocsi sem lógott ki belőle, majd két méterem mögött sem panaszkodott senki. Még mindig nem jöttem rá, miért kell állandóan légkondizni...

Forrás: [origo]

Ötödik nap

Vissza Budapestre. Hátsómat kímélendő 160-nal zúgtam végig az M5-ön. Volt is hangoskodás a motortérből és a tükrök felöl. Néha én is feljajdultam, nehogy lefújjon minket a szél az útról. Már-már behúztam egy mínuszt a lágy, imbolygó futóművért, de egyetlen fővárosunk folytonossági hibában szenvedő útjai igazolták ennek a beállításnak a létjogosultságát. Így nincs mínusz.

A Rio kétféle karosszériával, öt- és négyajtósan, egyelőre kétféle motorral, 1.4-es, 97 lóerős benzinessel és 1.5-ös, 110 lóerős dízelmotorral kapható. Az ötsebességes manuális váltón túl a benzineshez rendelhető négygangos automata is. A legolcsóbb ötajtós az 1.4 LX 2,14 millió forinttól. A belépő dízel 30 ezer híján 3 millióba kerül. A szedán pár tízezerrel drágább a ferdehátúnál.

Az LX Base felszereltség még elég szegényes, csupán olyanokat ad, mint vezetőoldali légzsák, magasságában állítható, de rásegítés nélküli kormány, indításgátló, 4 hangszórós rádióelőkészítés, színrefújt lökhárító, például. Három év kilométerkorlátozás nélküli garancia jár, átrozsdásodás ellen hat.

EX-szinten már az utast is védi légzsák, központi a zár, szervo a kormány, elektromos az ablakmozgatás, magasságában állítható a sofőr ülése, kap könyöktámaszt, tárolórekeszt a csomagtartóba. Színre fújt a tükör, a kilincs is, fémbetétes a műszerfal, nem 175-ös, de 185-ös a gumi. Az EX Cool automata klímával hűsít, a ködlámpás EX Safety oldal- és függönylégzsákkal (csak benzinesnél), fékerőelosztós blokkolásgátlóval biztonságosabb.

A környékemen lévő tucatnyi, kisebb-nagyobb rekesznek a fele gumizva, kárpitozva. Van kártyatartó is, simán telepakoltam mindet. Aztán keresgélhettem, de ez pozitívum. A vezető a széria könyöktámaszra hajolva már-már elaludhatna a kulcs- és aprópénzcsörgéstől mentesített utastérben, ha a keze nem csúszna le mindig a párcentis, vékony, utas felé megdöntött, könyöklőnek szánt valamiről. Váltani is kényelmetlen róla.

Hatodik nap

Végre! Rájöttem!!! Ha az ablakra is fújatom a levegőt, akkor kérés nélkül megy a légkondicionáló. Nem tudja szegény jószág, hogy nem tél van, és nem párátlanítani akarok. Ha lábra, vagy szemre fújok, akkor ok, az én parancsaimat követi, de ha szóba jön az ablak (akár lábbal együtt), azonnal önfejű lesz. Biztos meg lehet szokni, de engem zavart.

A koreai négyajtós riválisai egy "honfitárs", a Chevrolet Aveo (2,1 milliós bevezető ártól), egy Dacia Logan (1,9, dízellel 2,5 M), egy Fiat Albea (2,4 M), egy Renault Thalia (2,2, dízellel 2,8 M), egy Seat Cordoba (2,9, dízellel 3,9 M), egy Skoda Fabia (2,9, dízellel 3,6 M). Utóbbi kettő tehát jóval drágább, más nívót is képvisel. Kisautó, lépcsős hát, nagy csomagtér - nálunk népszerű kialakítás. És ne feledjük az Opel Astra Classic II limuzint 3,1 (dízelként 3,7) milliótól - szintén remek, racionális választás.

Utolsó közös napunkon kivittem még gyorsan a Lupa-tavak melletti elhagyatott útra és egy  kicsit megcibáltam a bajszát. Egyre kevésbé tetszik a már-már túl erős, hirtelenkedő motor, a nem fáradó, de a vékony gumi miatt nem túl hatásos fék, a minden nagyobb gyorsításra és fékezésre bólogató kasztni. Továbbra is tetszik viszont, hogy kellemes a belvilág, elég nagy a hely, és még mindig van a tankban...

Forrás: [origo]

Egy éjszaka

Lefekvéskor gondolkodtam még egy kicsit a Rión. Jó is, erős is, praktikus is, tágas is, más színben még szép is, és valószínűleg megbízható lesz, de az általam vezetett autó több mint 3,3 millióba kerül. Ugyanez 1,4-es benzinessel majdnem félmillióval olcsóbb. Bár lehet, hogy az két-három, akár négy literrel is többet ehet városban, de van élő ember (nem taxis, nem ügynök), aki leautózza a majd 1800 liternyi benzinkülönbséget? Ja, és még valami. Szeretem, ha egy autó megérint. A Rio nem tette, csak hűségesen szolgált.

Nagy Tibor