A Toyota Prius második generációját másfél évvel ezelőtt már alaposan kiveséztük, úgyhogy a ráncfelvarrt hibriddel most a messzi Németországot céloztuk meg. Mit ér a hibrid, ha hosszú útra mész? Ez volt a kérdés. Vigyázat, a cikkben mókásan amatőr videó is rejtez.

Ha nem mondják, sokan valószínűleg észre sem veszik, hogy megújult a Toyota Prius. Pedig de. A hibriddel a 2006-os modellév tiszteletére variáltak egy keveset a japán mérnökök, a legszembetűnőbb változást azonban az árlistán kell keresni: ráncfelvarrás ide vagy oda, az új Prius nem drágult egy fillért se, sőt, az alapmodell (6 895 000) még olcsóbb is lett nyolcvanezer forinttal. Ez ám a remek üzlet.

Prius 2006, nevezzük csak így, a Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek, elődjéhez nagyon hasonló arccal. Azért nem teljesen ugyanolyannal, lekrómozták például a hűtőrácsot, finomítottak kicsit az első-hátsó lámpákon, s kicserélték az első lökhárítót is, amely ugyan rettentően hasonlít elődjére, aerodinamikai szempontból azonban állítólag nagy előrelépést jelent. És a külsőt illetően ennyi is az annyi, maradt az osztott hátsó, a meredeken felfelé ívelő első szélvédő, a tető pedig a maga elegáns lejtésével és két dinoszaurusz-karmolásával ugyanolyan szép, mint volt.

Nem látszik, de azért jó tudni, hogy az új Prius karosszériája merevebb, mint volt, a futómű pedig dinamikusabb hangolást kapott, hát persze, hogy a nagyobb vezetési élmény kedvéért. És persze nem modellfrissítés a modellfrissítés anélkül, hogy belül ne változna semmi, új az összes kárpit és műanyag, még az ajtók burkolásához is finomabb anyagokat használtak. Hátul kicserélték a padot, így az utasok kellemesebb üléspozícióban suhanhatnak titokzatos úticéljaik felé, és van egy egészen különleges újdonság, az Intelligent Park Assist. Tulajdonképpen ő a lényeg, miatta kértük el az autót, ezért most még jól nem is írunk róla semmit, csak később.

Az van különben, hogy a második generációs Priust másfél évvel ezelőtt már alaposan kiveséztük. Volt szó a továbbfejlesztett hibrid rendszer működési elvéről, leírtunk mindent a benzin- és elektromotorról, valamint arról, hogy kettejük kombinációja hogyan működik a gyakorlatban, hogy hol a teljesítményplafon (mellesleg 85 km/h-nál, 113 lóerővel), minden ilyesmiért tessék visszakattintani. A ráncfelvarrás ugyanis a műszaki alapokon mit se változtatott, kár lenne mindent elölről kezdeni.

Díjeső

A Hybrid Synergy Drive 1,5 literes benzinmotorja zsinórban harmadszor lett a legjobb az 1,4 és 1,8 liter közötti kategóriában az Év motorja-választáson. Ahogy 2004-es bemutatkozása óta mindig, elnyerte a "Legtakarékosabb Motor" megtisztelő címet is, s kivívta a nemzetközi zsűri dicséretét. A 2006-os Év motorja-díjakat 29 ország 61 autós újságírója ítélte oda, a versengést 1999 óta rendezik meg. Minden olyan erőforrás részt vehet a megmérettetésben, amelyet egynél több országban, sorozatban gyártott autóban forgalmaznak.


Forrás: [origo]Hogy legyen most valami csavar az egészben, az alapvetően városi közlekedésre kitalált technikával Németországot, azon belül is a 15., jubileumi Maydayt céloztuk meg. Sok-sok, majd még több kilométer autópálya Bécs, Linz, Passau, Regensburg, Nürnberg, Frankfurt, Dortmund útvonalon, legutóbbi célállomással, regensburgi és frankfurti megállókkal, durván 1200 kilométerrel, csak odáig. Mit ér a hibrid rendszer konstans sztrádatempónál, lehet-e spórolni a benzinen, ezt próbáltuk kideríteni. Különben sikerrel.

Hibridsiker

1997 óta a Toyota világszerte 613 300 darab hibrid járművet értékesített. Európában a Prius-eladások számottevően nőttek, a 2004-es 8 136 darabról 18 886-ra ugorva 2005-ben (+132 %), az igazi nagy dobás azonban idénre várható: az előrejelzések 2006-ra több mint 25 000-es értékesítéssel számolnak.


Forrás: [origo]Előbb azonban a komfortfaktorról, hiszen ilyen hosszú utak esetében az egyik leglényegesebb kérdés, hogy szenvedve, vagy vigyorogva fogynak a kilométerek. Az új Priusra nem lehet panasz, a bőrkárpit, amivel kaptuk, rögtön igényes hangulatot kölcsönöz a belsőnek, az első székek kényelmesek, kellemes tömésűek, hátul pedig akkora a lábtér, hogy focizni lehet. Az előző Priusban kritizáltam a szöveteket és műanyagokat, hát a frissítés után egy szavam se lehet: a műszerfalat például egy recés, kellemes tapintású anyag borítja, szinte ég és föld a különbség a régi és az új Prius között.