65 éve tartunk jobbra

2006.07.04. 9:36

Magyarország az elszigeteltségtől való félelem miatt állt át a jobboldali közlekedésre a II. világháború alatt, a váltás zökkenőmentesen zajlott. A "hagyományosnak" számító baloldali közlekedés a világ 56 pontján maradt meg.

Brit régészek szerint a régi rómaiak szekerei az úttest baloldalán haladtak, erre egy régi, a római kor óta nem használt délnyugat-angliai kőbánya szolgáltat bizonyítékot. A bejárat keréknyomai mélyebbek kifelé a baloldalon, tehát itt mentek a teli szekerek, az üresek a másikon. Másutt a kerekek középen hagytak nyomot, ebből nem derült ki, melyik oldalról kerülték egymást a szembejövők, e korban az út szélessége sem tette mindig lehetővé az egymás mellett haladást.
   
A baloldali közlekedést az 1300-as évekre vezetik vissza: a kereskedelem fellendültével a szaporodó teherkocsik vezetői a jobb oldalon ültek, hogy ostort tartó jobb kezük szabadabb legyen, míg másutt a szekereket baloldalról hajtva, jobban látták a szembejövő forgalmat. A baloldali rendet erősítette az 1300-as évek elején VIII. Bonifác pápa bullája, ez a római zarándokoknak tanácsolta: jobb kézben karddal utazzanak, így jobban tudják magukat védeni. Az 1700-as évekig mindenütt bal oldalon közlekedtek.
   
A francia forradalom alatt jelképes volt, ki hol halad: a szegények a jobb, a forradalom ellenségei a bal oldalon. Elsőként Napóleon rendelte el a jobboldali rendszert, előírva katonáinak: jobbra igazodjanak, s így lepjék meg az ellenséget. Ez a gyarmatokon és meghódított országokban általános lett, de a háborúk után a felszabadult országok egy része visszatért a baloldali közlekedésre. A jobboldali rendet Hollandia, Svájc, Német-, Olasz-, Lengyel-, Spanyolország és Egyiptom vette át, Ausztria-Magyarország, Oroszország, Portugália és Nagy-Britannia lakói baloldalt közlekedtek. 1902-ben vetődött fel a jobboldali rend általánossá tétele, ám a többségben lévő "baloldali" országok nem fogadták el azt. Az első világháború alatt egyes osztrák tartományok a jobb, mások a baloldali rendszert fogadták el, az oroszok az I. világháború végén, a portugálok 1920-ban váltottak.
   
Magyarország a kontinensen utolsó előttiként tért át a jobboldali rendre (az utolsó Svédország volt, csak 1967. szeptember 3-án váltott). Az átállás oka a német nyomás mellett az elszigetelődés elkerülése volt, mivel 1938. szeptember 19-től Ausztria, 1939. május 1-től Csehszlovákia tért át a jobboldali közlekedésre (mindkettő Hitler bevonulása után), s a bécsi döntések által visszacsatolt területeken is jobboldali rend volt.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK