A narancssárga, böszme útpucoló- és egyéb teherautók mellett van a Főkefének két csinos kukáskocsija is. smartok. Egyik a Várban és környékén, a másik a Belvárosban tart rendet. Utóbbit meglestük.

Videón a kukasmart

11-re beszéltük meg a Bazilikához, kicsit késünk. A környéken persze mindenhol autók, három utcával arrébb pokrócnyi helyre beállás, automatába aprópénz dobálás (265 Ft/óra, a belevalót utánfutóval hozzuk), majd rohanás. A Szent István téren aztán sehol a csoda, illetve kukasmart, csak turistákat látni mindenhol; ugye nem azért, mert a szépen kövezett placc oszlopokkal van körülkerítve? Értjük mi a járműforgalom kint tartásának szükségességét, na de mégis, pont egy piciny takarító smartot jöttünk nézni, nehogymá' ne tudjon bejönni az éppen rá méretezett lyukon.

Naná, hogy be tud. De mintha a pilóta még sose próbálta volna, illedelmesen kint parkol le. "Ugyan már, hiszen éppen befér" - mondjuk szinte együtt kamerát markolászó kollégámmal, és tényleg. Centi jobbra, centi balra, de bent van, hát többek között ezért szeretjük a smartokat. Sárga villogó, kuka a csomagtartón, ez bizony egy különleges darab.

Kettő ilyen dolgozik Budapesten, az egyik a Várban és környékén, a másik a belvárosban. Azért, mert kicsi, mert olyan helyekre is eljut, ahova a nagy böszme teherautók nem, és persze mert dekoratív. Imidzsautó. A Főkefe hivatalosan nem mondja, de ránézésre nyilvánvaló, hogy valami halvány PR-fogásról van itten szó, ez még biztosabbá válik, ha rápillantunk egy smart-árlistára. 2,6 millió az alap, pontosan két és fél méterért. És még világosabb a dolog, ha tudjuk azt is, hogy az FKF Rt. a Várban dolgozó autóba eredetileg egy szőke hölgyet ültetett bele.

De mit számít a pénz, ha egyszer megnézik, mit nézik, csodálják, a Bazilikánál is nem győzik fotóztatni magukat vele a japán meg kínai turisták. "Állandó a feltűnés, akármerre megyek" - meséli mosolyogva a sofőr, Tóth Zoltán, akinek azért kellemetlenebb történetei is vannak. "Egyszer egy taxis szó szerint nekem támadt, hogy erre persze van pénze Demszkynek, de arra nincs, hogy rend legyen, még szerencse, hogy a dühét csak verbálisan vezette le."

Az ötlet különben nem magyar, Bécsben nagy rakás hasonló smart ügyel az utcák tisztaságára. A Főkefe egyik vezetőjének megtetszett az ötlet, s hamarosan Budapesten is forgalomba állt az említett két darab, tavasz óta takarítanak a két szóban forgó körzetben. A színükön kívül ránézésre egyetlen különlegességük a hátulra szerelt hidraulikus szerkezet, amelyen kuka, seprű és lapát is fityeg, tetején pedig egy sárga lámpa villog.

Forrás: [origo]

még több kép > videó

"Jó vele dolgozni, rettentő könnyű vezetni" - mondja Zoli. "Olyan 80-100 kilométert megyek vele egy nap, közben menetlevelet vezetek és takarítok. A fogyasztás négy liter fölé sose megy." Ehhez annyit azért feltétlen, mert korábban még nem volt róla szó: a kis smartokban dízelmotor ketyeg. Zoli dolga egyébként egyszerű, amolyan felügyelőként rója az utcákat, s ahol kell, azonnal beavatkozik. Többek között összesöpri a törmeléket egy karambol után, visszadobálja a kihullott szemetet a konténerekbe, az autóban lévő csodaszerrel lesikálja a falat csúfító graffitit, s minthogy egyben munkavezető is, ha olyat lát, ami neki sok, a központot rádión értesítve odaküld egy takarító egységet a helyszínre. Az utcai szemeteseket nem kell ürítenie, a Várban dolgozott lány többek között ezért is tért vissza régi munkájához: túlbuzgóként nem tudta elviselni, hogy ez nem az ő dolga.

"Jó meló, szeretem csinálni. A munkaidő reggel hattól délután kettőig tart, a központban fél hatkor kezdek. Fárasztó a korai kelés, de azért meg lehet szokni." Mint megtudjuk, a smart kettőkor beáll a garázsba, s csak reggel megy újra munkába, viszont hétvégén is dolgozik. Állandó útvonal nincs, mindig arra halad, amerre munka van.

Zolinak a fotózás és a videó kedvéért csinálunk egy kis munkát, papírgalacsinokat szórunk szét a téren. Ő lazán leengedi a kukát, előveszi a kellékeket, eltünteti a szemetet, majd a folyamat végeztével visszaemeli a műanyag dobozt a helyére. A kis kar lassan mozgatja az emelőszerkezetet, amely egyébként egyszerű darab. "Ezt nem külön gyártattuk, a smart tartozékként kínálja. Azon kívül, hogy felszereltünk egy sárga lámpát, semmit nem kellett csinálnunk" - meséli Zoli.

Forrás: [origo]

még több kép > videó

A villogó kapcsolója a kormányoszlopon, bal oldalt található, a belteret illetően ez az egyetlen eltérés a széria smartokhoz képest. Azaz a kisautó igazán kellemes munkaállomás, Zolinak van klímája, CD-tára, minden adott hát a csajozáshoz. "Azt sajnos nem lehet, munkaidőben szigorúan egy ember ülhet az autóban. Ha jobban belegondolok, mindössze ennyit tudok felhozni ellene." Igaza van, álommunka ez. Ezer éve én is kukás akartam lenni, hát ezt bírnám csinálni.

Búcsúzunk, aztán elmenőben még összefutunk a "konkurenciával", egy önkormányzati járdamosóval. Gyors fotó, irány vissza a kocsihoz. Tíz perccel tovább maradtunk a parkolójegyen feltüntetett időpontnál, de nem találunk csomagot a szélvédőn - a kis smart mellett is vannak még "csodák".

Koncz Dávid