A közelgő Párizsi Autószalonon a márka utcai modelljei mellett végre hivatalosan is bemutatkozik a Citroën új ralifegyvere. A Xsarával kábé mindent megnyertek, a C4 WRC-vel még többet akarnak.
Új Citroën C4 Picasso Párizsban
Az elmúlt három vb-szezonban a Citroën nyerte a konstruktőri világbajnoki címet. Idén is vezet, ha nem is gyárilag, hanem félprivát Kronosként. Az elmúlt három vb-szezonban a francia Sébastien Loeb egyszer második, kétszer első lett az abszolút értékelésben, idén is vezet, fölényesen. Xsara WRC-vel. Szóval a Citroën Sport a csúcson van. Tavaly a JWRC-ben is Citroën-siker született annak a spanyol Dani Sordónak köszönhetően (C2 S1600-assal), aki azóta Loeb "jobbkezeként" ugyancsak parádésan teljesít - már a királykategóriában.
A C4 WRC-t persze jóval korábban be akarták vetni, tesztelték is rendesen. Csakhogy a 2006-os évadra a PSA-konszern kiszállt. A Peugeot-ról nem tudni, visszatér-e és mikor, jelenleg néhány privát 307 WRC azért fut (például nálunk, Janikával a volánnál). A Citroën viszont 2007-ben újra gyárilag támad, és szinte biztos, hogy Loeb, Sordo (verhetetlennek tűnő) felállásban.
Az is lehet, hogy már év végén bevetik a C4-et - ha meglesz a világbajnoki cím a Forddal szemben vívott csatában. S hogy mi lesz a rendkívüli gyorsaságuk mellett megbízhatóságukról híres Xsarákkal? Reméljük, több ügyfélautó jut mindenfelé, akár Magyarországra is...
Az alábbiakban sajtóközlemény olvasható, továbbá műszaki adatokat is kaptunk a C4 WRC-ről:
A formatervező és a sport részlegeken dolgozó tervezők, a márka megújítását célzó, hatékony együttműködésének eredményeként megalkotott C4 Citroën Sport tanulmányautó olyan terv alapján készült, amely kezdettől fogva fittyet hányt a hagyományos szabályok kötöttségeire. A modell igazi stílusgyakorlat, amelynek megalkotása valódi kihívást jelentett. A 2003 és 2005 között háromszoros konstruktőr-világbajnoki címet nyert Xsara WRC után megálmodott futurisztikus elképzelés ölt benne testet. A későbbiek során a C4 Citroën Sport tanulmányautóból Versailles-Satoryban, a Citroën Sport mérnökeinek szakértő kezei alatt született meg a C4 WRC.
Hosszú, lapos, széles, futurisztikus
Az előírásoknak megfelelő változtatások
Az autó meghatározó stílusát megtartva, a jelenleg érvényben lévő nemzetközi műszaki előírások és a teljesítmény terén támasztott egyre nagyobb elvárások miatt szükséges változtatások indokolták a Citroën Sport tervezőirodájának a bevonását. A tanulmány elkészítésével megbízott tervezőcsoport munkájának köszönhetően megszületett a Citroën C4 WRC első prototípusa, amely már nem sokban hasonlított az eredeti tanulmányhoz. Például a tető már nem üvegből készült, mivel a raliversenyeken nem indulhatnak üvegtetejű autók. Megváltoztatták az első és hátsó oldalfalakat, a lökhárítókat és a hátsó szárnyat, hogy az autó megfeleljen a műszaki és teljesítménybeli követelményeknek.
A karosszériaelemeket légcsatornában tesztelték. Még mielőtt a tesztelés befejeztével végleges formában elfogadták volna és teljes nagyságban elkészítették volna az elemeket, először 1-es méretarányú elemeken végezték el a tesztelést, hogy időt és pénzt takarítsanak meg.
Nagy vonalakban felvázolt fejlesztési program
A fejlesztési program keretében kerül sor a tervezőiroda által megtervezett mechanikai alkatrészek és fődarabok véglegesítésére. Itt elsősorban a megbízhatóságot, másodsorban pedig a teljesítményt veszik figyelembe. Ennek ellenőrzésére aszfalton ésmurván egyaránt több próbát kellett végezni. Ezt követően a Citroën Sport műszaki csapata összehasonlította a C4 WRC teljesítményét a Xsara teljesítményével, amely még mindig a csúcsot jelentő viszonyítási alapnak számít. A még mindig fejlesztési szakaszban lévő Citroën C4 WRC kiváló teljesítményértékeket és eredményeket ér el, amelyeket azonban majd versenyfeltételek mellett is bizonyítani kell.
Egy korábbi kép a tesztelési időszakból
Elvárások és célkitűzések
A Citroën Sport szerelői, tervezőmérnökei, csapata és vezetői egyaránt türelmetlenül várják a C4 WRC versenyen való megmérettetését, mivel ezt az autót úgy akarták megalkotni, hogy ugyanolyan könnyű legyen vezetni, mint a Xsara WRC-t, ugyanolyan megbízható legyen, azonban nagyobb teljesítményértékeket és még jobb eredményeket érjen el. Az új versenyautót azzal a céllal tervezték meg és fejlesztették ki, hogy a márka 2007-től ismét visszatérhessen a világbajnokságba, és részt vehessen a konstruktőrök és a pilóták versenyében.
A Citroën C4 WRC sok dicsőséget megélt elődjéhez, a Xsarához hasonlóan négykerék-meghajtású, kétliteres, turbófeltöltős benzinmotorjához keresztben elhelyezett, hatfokozatú sebességváltó kapcsolódik. A C4 WRC sajátossága, hogy hosszabb, mint a Xsara (több mint 4,2 m hosszú). Ennek megfelelően, az előírások értelmében 1770 mm-ről 1800 mm-re növelhették a szélességét. A méretváltozás elméletileg nagyobb kanyarstabilitást biztosít az autónak.
Loeb - és a Xsara WRC - legutóbb Japánban győzött
Mivel az új előírások értelmében kevesebb elektronikus segítséget lehetett beépíteni az autóba, visszatértek a Xsara 2006-os változatán alkalmazott szintre. Az előírt kisebb költségvetés miatt a C4 WRC részegységeinek is, mint pl. a motorok, a sebességváltók, az első, középső és hátsó differenciálművek stb., megbízhatóbbaknak kell lenniük, és úgy kell megtervezni azokat, hogy hosszabb legyen az élettartamuk.
A Citroën C4 WRC műszaki lapja
Motor
- Turbófeltöltős
- Az XU7JP4 motorból fejlesztették ki
- Elhelyezés: keresztben, 25 fokkal a kipufogó felé döntve
- Hengerek száma: 4, soros elrendezésben
- Alumínium blokk
- Hengerűrtartalom (cm3): 1998
- Max. teljesítmény (LE/ford./perc): 315 / 5500
- Max. nyomaték (Nm/ford./perc): 580 / 2750
- Vezérmű
- Bordás szíjjal hajtott két vezérműtengely
- Hengerenként négy szelep
- Üzemanyag-ellátás
- Magneti-Marelli többpontos befecskendezés, 2KR típus
Erőátvitel
- Négykerék-meghajtás
- Háromtárcsás karbon tengelykapcsoló
- Mechanikus első és hátsó hidak - elektronikusan vezérelt középső híd
- Hatfokozatú, szekvenciális félautomata sebességváltó
Első fékek
- Aszfalt változat: hűtött tárcsafékek, hatdugattyús féknyergek
- Murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek
Hátsó fékek
- Aszfalt és murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek
- Fokozatosan szabályozható első/hátsó fékerő elosztás
- Hidraulikus kézifék
Felfüggesztés
- Első és hátsó: McPherson típusú kerékfelfüggesztés csavarrugókkal
- Citroën / Exe-TC lengéscsillapítók
Kormánymű
- Hidraulikus szervokormány
Kerekek
- Aszfalt keréktárcsa : 8 x 18 collos
- Murva keréktárcsa : 7 x 15 collos
- BF Goodrich aszfalt gumiabroncsok: 225/40-18
- BF Goodrich murva gumiabroncsok: 215/65-15
Méretek
- Hosszúság: 4274 mm
- Szélesség: 1800 mm
- Tengelytáv: 2608 mm
- Első és hátsó nyomtáv: 1598 mm
Súly
- 1230 kg (minimális megengedett súly)