Hegyi felfutó - Toyota Yaris 1.4 D-4D Exe

2006.09.14. 8:06

Kisautó dízellel. Ez jó párosítás szokott lenni, ha a házon belüli, nagyobb kategóriás rokonból emelik át az erőművet. Akárcsak esetünkben: ugyanakkora teljesítmény kisebb tömeget mozgat, az eredmény nagyobb dinamizmus lesz. Ez már döfi.

A Yaris II-vel a Toyota a saját maga által korábban feltett lécet kell, hogy megugorja. Az első Yaris ugyanis az Év Autója cím birtokosaként, szuperpraktikus kisautóként a legmodernebbek közé tartozó motortechnikával és (már '99 óta) négycsillagos törésteszttel büszkélkedhet. Az átfésült változat ott erősített, ahol kellett, egy ideje pedig itt az utód, amely ahhoz még elég friss, hogy magára vonzza a tekintetet, ugyanakkor jópár szaladgál már belőlük útjainkon.

A dízelmotor nem újdonság a Yarisban. A közvetlen elődben szolgáló egynégyes, 75 lóerős egységet a Corollából ismert ugyanakkora, de 90 lovas erőmű váltotta fel. Ha jól megnézzük a kínálatot, ez az egyetlen igazi fejlődés a motorpalettán: az 1.0 ugyan 4 lóerőt hízott, de egy hengert bukott, az 1.3 teljesítménye maradt, számottevően tehát csak a dízel erősödött. Ez nem elhanyagolandó tény, tekintve a modell elődjéhez viszonyított tömegnövekedését. Ráadásul a nyomatékgörbéje papíron olyan, mint az asztal lapja: sima és egyenes 1800-tól 3000-ig, ahol a csúcs 190 Nm folyamatosan rendelkezésre áll.

Érzésre ez így is van, ám az említett tartomány alatt elég erőtlen a motor, legalábbis ahhoz képest, ahogyan aztán feljebb megindul. Ezt figyelembe véve erőből oldhatjuk meg a forgalmi helyzeteket, és dinamikus gyorsításokkal vigéckedhetünk. Ehhez ügyesen kell váltanunk, hogy a fordulat ne essen a kritikus határ alá. Mondom: kell váltanunk, és akkor most, az elején tudom le a feketelevest. Ez volt az autó egyetlen részegysége, amellyel nem voltam kibékülve, ugyanis a fokozatokig hosszú út vezet, különösen az ötödik megy messzire, szinte utána kell nyúlni, és ez így kényelmetlen. Mindezt azért hangsúlyoztam, mert Toyotáéktól nem ezt szoktam meg. Részletek az egyik keretes írásban.

Szóval, a keserű kávét az elején szolgáltam fel, de így legalább csupa finomság marad a továbbiakra. Mert ez a motor nagyon jól autózhatóvá teszi a Yarist. Az ember a viszonylag nagy erőt kihasználva kavar a fokozatok között, és közben röhög a fedkomputer adatain. Egy kis kirándulás Budapestről fel Dobogókőre 5 literes fogyasztást hozott. Na és? - kérdezhetné bárki. Na, és mindezt úgy produkálta, hogy öt személy csomagokkal plusz egy kutyával jelentette a terhelést, a klíma pedig a habot a tortán. Dobogókőre pedig, mint tudjuk, emelkedős út vezet.

Forrás: [origo]

Több és nagyobb kép a galériában!

Szóval 5 lityi, amely a napok során városi tötymörgéssel nem átallott 5,3-ra felmenni. A kanyargós felfelé és lefelé autózás közben persze más kvalitásait is megcsillantotta a Yaris. Jelesül a budapesti úthibákat szinte eltüntető futóműve elég feszes az élvezetes ívekhez, minimális billenéssel, a kormány közepes erőt igényel, általa érezni az utat, a fék pedig nagyon jól fog. Mégiscsak be kellene nevezni arra a hegyi felfutóra.

Akkor viszont már ne a híres Pikes Peak International Hill Climb híres kanyarjait próbálgassuk, maradjunk mondjuk Dobogókőn. Az USA Colorado államában, a Sziklás-hegységben 4301 méterre magasodó Pikes Peak ugyanis feladná nekünk a leckét. Egyrészt lefelé megspórolnánk az üzemanyagot, ha a korlát nélküli kanyarok egyikét benéznénk, másrészt az itt induló srácok - mondjuk így - "gyúrásból" jönnek: például a több mint 1000 lóerős Saab 9-3-as (a korábbi változat), amely 3,5 s alatt százon van. Ha csak nézők lennénk, 75 dolcsiért már VIP jegyet kapnánk, ebbe belefér a reggeli, sőt löncsölhetünk és iszogathatunk is.

A Yaris csúcsfelszereltségű változata mindent megkapott: nyomógombos indítást, térdlégzsákot, automata légkondit, 15-ös könnyűfém felnit, MP3-at és WMA-t is játszó rendszert 6 hangszóróval, négy irányban állítható kormányt, csak a különlegesebbeket említve.

Forrás: [origo]

A világos belső borítások, kárpitok és a fémes hatású betétek jól illenek ide, a térérzet tágas. Nincs kidomborodó padlómerevítő! A hátsó fejtámlák teljesen süllyeszthetők, az ülések osztottan dönthetők lap és támla szempontjából is. A mozgatásuk egykezes, az eredmény sík padlójú raktér. Alatta még egy rekesz van a csempészárunak.

El kell árulnom, hogy én civilben is Yarist vezetek, egy ráncfelvarrott Blue Ice-t, 1.0 benzinest. A motorizációtól eltekintve nem állhatok meg egy kis összehasonlítást. Az erősebb dízelmotornak ugyanis nem volna ellenfél a benzines 1.0 VVT-i, amely azért kategóriájában még ma is a legjobb (négy henger, változó szelepvezérlés, 65 LE). Ami az újban előrelépés: az üléshajtogatás egyszerűbb lett, a kormány közvetlenebb, a futómű jobban közömbösíti az úthibákat, a kasztni kevésbé dől meg kanyarban, több csomag fér el. Végre kihasználták a kormány mögötti üres felületet, egy nagy fiók termett ott. Nálam sajnos nagyon könnyű a kormány, középen pedig érzéketlen. Viszont a kuplungom sokkal rövidebb úton mozog, a váltóm szintén, az utasülés alatti fiókom pedig sokkal nagyobb. Szubjektíve nem érzem nagyobbnak a helyet az új Yarisban, a mérőszalag talán rácáfolna erre, legalábbis a hátsó lábtérben. A Blue felszereltség annak idején a csúcsnak számított, a kortárs Max egy állítható magasságú vezetőüléssel múlta felül, tehát ilyen alapú összehasonlítást is tehetek. Nagyon jó, hogy a kormány tengelyirányban is állítható, az én kis acélkék villámomból ez hiányzik. A légzsákerdő akkoriban két frontlufit jelentett, kevesebb a hangszóró, a klíma manuális, nincs fékasszisztens, az ülőlap csak egyben dönthető. Ámde a középkonzol nem nyúlik olyan mélyre, mint az új fiúnál, vagyis könnyebben elérem a klíma és a rádió gombjait. A gép az írott CD-ket is játssza, pedig azt mondták, nem fogja. Az előző műszerfal rajzolata nekem jobban tetszik, és a külső formákért is ide adom a pontot. Úgyhogy köszi, de nem cserélnék.

A pénztárban a csúcs, dízel Yarisért kicsivel több mint 4,1 milliót fizetünk. A 461 ezerrel olcsóbb egyhármas benzinesnek menetteljesítmények tekintetében odaver, de üzemanyagban nagyon sokára jönne be a különbség, ezért ez nem igazán szempont.

Forrás: [origo]

A hasonló felszereltségű és teljesítményű dízel kisautók általában szintén 4 millió fölött kezdődnek, a Fiat Grande Puntója az egyik fehér holló, amely kétszázezerrel olcsóbb a Yarisnál. Engedjék meg, hogy mint toyotás, mégis azt mondjam: a kutya nem abban a két kilóban van elásva.

Toyota Yaris 1.4 D-4D Exe - alapadatok

motor: S4/8 turbódízel, 1364 ccm
max. teljesítmény: 66 kW/90 LE (3800/min)
max. nyomaték: 190 Nm (1800-3000/min)
hajtás, erőátvitel: elsőkerék-hajtás, 5 fokozatú manuális váltó
végsebesség: 175 km/h
gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
átlagfogyasztás: 4,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km
h/sz/m/tt: 3750/1695/1530/2460 mm
gumiméret: 185/60 R15
saját tömeg: 1055-1115 kg
csomagtartó: 272-363-737 l
üzemanyagtank: 42 l
ár: 4 113 000 Ft
importőr: Toyota Motor Hungary

Varga András

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK