Legjobb - Mazda3 MPS menetpróba

2006.10.16. 7:34

Nincs ezen mit szépíteni, mármint a riválisok szempontjából: a kompaktok legdurvábbikát mostantól úgy hívják, hogy Mazda3 MPS. Ereje, tudása meggyőző, formája, komfortja ötös, ára is több mint versenyképesnek ígérkezik. Németországban vezettük.

Ööö, ősz van. Kapitányunk egyszerűen ezzel magyarázza a csúnya késlekedést. Hogy reggel masszív köd volt München környékén. Ahová mi, rettenthetetlen jómunkásemberek tartanónk, s ahonnan csak nem akaródzik megérkeznie a gépnek. Aztán mégis, végre, és a valamiért Feriről elnevezett hegyünket - az egész magyaros országgal egyetemben - egy bő napra hátulhagyjuk.

Na jó, ez most nem tartozott szorosan a tárgyhoz, sőt egyáltalán nem, csak ha az ember egy ilyen kocsi kipróbálására utazik, a program meg szoros, korlátos, naná, hát igenis fontos tényező az idő. Mindegy, lényeg a lényeg. Hogy a Mazda3 MPS tényleg baromira rendben van. Amennyit és amennyire lehetett, meghajtottuk, kihasználva a nemzetközi menetpróba minden szabad percét.

Mert eddig mit is tudtunk a Mazda3 MPS-ről? Hogy a márka legsikeresebbjének, a 2003-as bemutatása óta már egymiliós darabszámmal büszkélkedő kompaktjának sportos, ütős, vérbő csúcsverziója. A már általunk is tesztelt, kiváló Mazda6 MPS kisöccse. Ugyanazzal a 2.3 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotorral, nem kevesebb mint 260 lóerővel. Hasonlóan visszafogott dizájnnal. De nem összkerekesen. Akkor meg hogy jut az útra ez a komoly kraft?

Oké, voltaképp ez enyhítette az említett várakozás okozta feszültséget. De fokozta is. Micsoda? Hogy zúzós kanyarokban sperrdifi gondoskodik a mosoly konzerválásáról! Hűha, egyre jobban hangzik... Szóval nem csak felpaprikázottan elölhajtott, hanem a szorgos és leleményes japán mérnökök szándékai szerint egy spéci technikával az úthoz ragasztott járgánnyal van dolgunk. Jó.

Mert mit, kit kell aláznia a Mazda3 MPS-nek? Lássuk csak: egy Ford Focus ST-t, egy Opel Astra OPC-t, egy Renault Mégane RS-t, egy Volkswagen Golf R32-t, is. Meg tudása révén mások is, prémiumok jönnek a képbe. Alábbi táblázatunkban az esszencia (modell, motor, lökettérfogat, van-e turbó vagy nem van, milyen a hajtás, hány ajtós a kivitel, súly kg-ban, teljesítmény LE-ben, nyomaték Nm-ben, végsebesség km/h-ban, 0-100-as gyorsulás mp-ben, ár M Ft-ban):

Alfa Romeo 147 GTA V6/24 3179 - e 3 1360 250 300 246 6,3 -
Audi A3 S4/16 1984 T 4 3 1320 200 280 236 7,1 8,9
Audi S3 S4/16 1984 T 4 3 1455 265 350 250 5,7 10,7
BMW 130i S6/24 2996 - h 5 1450 265 315 250 6,1 10,3
Ford Focus ST S5/20 2522 T e 3/5 1392 225 320 241 6,8 7,3
Mazda3 MPS S4/16 2261 T e 5 1410 260 380 250 6,1 7,7*
MB C 350 Sportcoupé* V6/24 3498 - h 3 1540 272 350 250 6,4 12,2
Opel Astra Turbo S4/16 1998 T e 3/5 1385 200 262 234 7,8 6,1
Opel Astra OPC S4/16 1998 T e 3 1393 240 320 244 6,4 8,4
Renault Mégane RS S4/16 1998 T e 5 1365 225 300 236 6,5 7,1
Seat Leon FR S4/16 1984 T e 5 1334 200 280 229 7,3 6,8
Skoda Octavia RS S4/16 1984 T e 5 1400 200 280 240 7,3 6,8
VW Golf GTI S4/16 1984 T e 3/5 1328 200 280 235 7,2 7,8
VW Golf R32 V6/24 3189 - 4 3/5 1510 250 320 250 6,5 12,6

Hát, ezek szerint egyedül az Audi S3 gonoszabb. De 3 millióval drágábban. Aha, áruljuk akkor el: állítólag 7,5-8 millió között lesz a Mazda3 MPS ára, közelebb a hétfélhez (szóval ezért a *). Itthon 2007 márciusától kapható, a tervek szerint, ha jut a 2500-as kontingensből annyi kis hazánkba, 50-60 darab találhat gazdára (mint a 6-os MPS-ből) is. De nem is nagy baj, hogy ilyen kevéske, mert ahogy gyári elöljárók fogalmaztak: legyen az MPS (Mazda Performance Series) ritka, gyűjtői akár. Legyen, olyan.

Forrás: [origo]

Alig 4-5 fok, de napos, száraz idő és gyönyörű, hegyes-völgyes-tavas-erdős táj - kora reggel a Bajor Alpokban. Még több, már-már giccses fotó a galériában!

A táblázathoz még: a Merci automataváltós. A többség meg sornégyes turbós, és elölhajtott. Ám sperr nélküli. Hiányzik a listáról egy majdani Honda Civic Type-R, egy Seat Leon Cupra, egy Toyota Corolla és egy Volvo C30, na meg egy Dodge Caliber SRT4 - nos, az amerikai fenegyerek miatt nem kommunikálja a Mazda, hogy övé a legerősebb hot hatch. A vadított Caliber állítólag 300 lovat mozgósít, ennyivel gazdálkodhatik majd az a fordos is, akinek lesz összkerekes Focusa, ha lesz.

Forrás: [origo]

Mondok, hogy már-már giccs!

És vajon Mazda3 MPS-ből készül-e 4WD-s? És háromajtós? Többek között ezekkel a kérdésekkel bombázták az illetékeseket a sajtó mindig elégedetlen munkatársai. És a válasz: igen, talán, idővel.

LSD, géplélek

Ilyen LSD-t, pontosabban Super LSD-t mindenkinek! A Super Limited Slip Differential legális kábítószer, magyarul részlegesen önzáró differenciálmű, szépen osztja a nyomatékot az első kerekek között.

És amit még technikailag tudni érdemes: a Mazda3 MPS-ben intelligens a szívóoldali és töltőnyomás-vezérlés, azaz félelmetesen egyenletes a nyomatékleadás. Az első két fokozatnál külön odafigyeltek a nyomaték-karakterisztikára, a rendszer a kormányelfordítás szögét is felügyeli. A szekvenciális szelepvezérlés optimalizálja a szívószelepek nyitását és zárását. Vezérelt a fojtószelep és a turbófeltöltő lefújószelepe is, ezáltal nem lökésekben jön az erő. A DSC (dinamikus menetstabilitás-ellenőrző) az első és a hátsó kerekek sebességének különbségét "nézi", és segít, ha kell.

De nem is biztos, hogy igazából szükség van a négy hajtott kerékre, ha már a Mazda3 MPS rendelkezik ezzel a bizonyos sperrel (MX-5 és RX-8-módra). Még a 210 lóerős MINI Cooper S JCW ugrik be - ha nem is ez az osztály, de az a kis kocsi is elképesztő. Miként a Mazda3 is, ahogy van, egy közel tökéletes autó. A felfrissített változatból már próbáltuk az 1.4-est, a kétliteres, 150 lóerős GTA-t, és ezt is, azt is szerettük. Az MPS-t meg tiszteljük. A cikkíró már bolondul is érte, bár még tartja, hogy a kategóriában a Focus ST a kedvence. De ez a Mazda3 MPS erősebb, jobban fordul..., na, lapozzunk!

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK