Traktorból sportautó: a nagy Lamborghini-sztori

2006.10.17. 12:19

A legendás sportautógyár névadója, Ferruccio Lamborghini talán élete végéig traktorok gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, ha meg lett volna elégedve Ferrarijával. Szerencsére nem volt, és ezt szóvá is tette, de a jó öreg Enzo Ferrari elzavarta. A többi már történelem...

Ismeretlenek, csodálatosak, gyorsak, exkluzívak. A világon halmokban állnak a nemes autókat megálmodó, megvalósító cégek. Egyesek a múlt homályába vesznek, mint a Cizetta, a DeTomaso, vagy élnek, fejlődnek, mint a TVR, a Lamborghini. Mások tetszhalott állapotból éledtek újra, ilyen a Bugatti, a Spyker. Egy közös azonban mindegyikben van: szinte ismeretlenek. Nem tudjuk, hol gyártják őket, mikor alakultak, milyen jelenleg is kapható modelljeik vannak, és mennyibe kerülnének ezek Magyarországon. Ezt a ködöt szeretnénk sorozatunkkal eloszlatni. Bár valószínűleg sokunk számára így is elérhetetlenek maradnak, legalább a fiunknak tudunk mesélni róla, ha nagy ritkán feltűnik egy a láthatáron.

Tomboló bika

Ferruccio Lamborghini 1963-ban, "na majd megmutatom én-ből" alapította sportautógyárát. A legenda szerint, amikor már igazán jól ment neki, vett egy Ferrarit, de nem volt elégedett a kuplungjával. Átment az öreg Enzóhoz, és szóvá tette, hol javíthatna még az autóján. A kritikát nem tűrő Ferrari nem túl kedves szavakkal zavarta vissza a traktorgyártáshoz. Mérgében döntött úgy Lamborghini, megmutatja ő, hogyan is kell igazi luxus sportkocsit gyártani. Az igazsághoz hozzátartozik még, hogy ezekben az időkben vonták vissza helikoptervezetői engedélyét, így száguldása már kizárólag a földre korlátozódott.

Sant'Agata Bolognában alapította meg gyárát, ami az Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. nevet kapta, és a következő mottó alapján álltak neki az első autó tervezésének: "először is legyen gyönyörű, olyan gyors, mint egy Forma-1-es autó, úgy működjön, mint egy svájci óra, és legyen olyan robosztus, mint egy Lamborghini-traktor".

És honnan az öklelő, vagy tomboló bika jel az orron? A Gran Turismók mellett a másik nagy hobbija Lamborghini úrnak a bikaviadal volt. Hát ennyi. Ezért kapta és kapja a legtöbb típus egy bika nevét. A Diablo, a Murciélago egy-egy bikaviadalban részt vett híres állat nevét fémjelzi és örökíti meg.

A kezdetektől a Countachig

350GTVAz első prototípus a 350GTV volt, amelyet Franco Scaglione tervezett. Orrmotoros, hátsókerekes, egy igazi Gran Turismo. 3500 köbcentivel és 360 lóerővel komoly meglepetést okozott. 1964-ben a Genfi Autókiállításon mutatták be a sorozatgyártású 350GT-t. Ebből még a megjelenés évében legyártottak 67 db-ot, majd a következő évben még 150-et. 1966-ban jött a 400GT, négyliteres, szintén 12 hengeres motorjával, 2+2 üléssel, azonban még ebben az évben megjelent a csoda: a Miura, a középmotoros autók alfája!

Forrás: [origo]Ez volt az első olyan közútra gyártott sportkocsi, amelynek a hátsó tengely előtt volt a motorja keresztben beépítve, így nem csoda, hogy hatalmas érdeklődés mutatkozott iránta. A jövőt, az újat, az erőt, a sebességet testesítette meg. Gandini terve ma is megdobogtatja az olaj és benzin szerelmeseinek szívét. Ma már nehéz elképzelni a hatását, de a hatvanas évek közepén, amikor megjelent a Mini, a BMW, vagy akár egy Mercedes mellett, mintha az űrből jött volna. Alakja állítólag egy fekvő nő testének vonalait követi. Létezett S (P400S, 370 LE) és SV (P400SV, 385 LE) változat is. Az S változat már 1968-ban átlépte a 300 km/h-s határt.

BravoKözben megjelent egy igazi, nagy négyüléses is, a Rolls Royce, Bentley páros sportos ellenfelének szánt Espada, orrában egy 12 hengeres motorral. A kisebb Urracót a Ferrari Dino vetélytársának szánták. Ezzel próbálták meghódítani a "kisebb" pénzűeket, ugyanis "csak" egy V8-as motor dohogott benne. Az Urraco átalakításával készült el a Silhouette, egy targa Lamborghini, amelyet 1976-79 között gyártottak. A Silhouette "befedésével" lett a Jalpa, amelyből 410 db-ot gyártottak egy 3,5 literes, 255 lóerős V8-as blokkal. A Jotából egyetlen darab készült 1971-ben, amely sajnos megsemmisült, csak később, egy Miura alvázán építették újjá. A Jarama 400GT 1973-ban került piacra, de túl szolid volt a Lamborghini-hívőknek, ezért 1974-ben egy Bravo prototípussal jelentkezett a cég. Formában ez már valahol a Countach-t vetítette előre, de ennek csak V8-as motorja volt.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK