Hol szerzett ez jogsit?! - James Bond és autói

2006.11.20. 13:14

James Bond története olyannyira örök, hogy már az ügynök hatodik megformálóját kezdi koptatni. A korábbi krapekokról egyaránt tudunk sokat és keveset, de a legújabbról csak egyetlen fontos dolgot: úgy vezet, mint Pinokkió, fakézzel. Kollégának tehát nem kellene, de mesélhetne, mondjuk az Aston Martin DBS-ről.

November 17-e nagy nap volt az SIS, vagyis az MI6, tehát a brit titkosszolgálat életében: egy tökös skót, egy kajlafülű ausztrál, egy pojáca angol, egy rókaképű walesi és egy mirelit ír (sorrendben: Connery, Lazenby, Moore, Dalton, Brosnan) elhasználása után újabb lehetőséget kapott a világtól. Színre léptette legújabb 007-esét (Craig), aki angol színész, de nem ez a legsúlyosabb hendikepje, hanem az, ahogyan vezetni tud, illetve, ahogyan nem tud. Erre mindjárt felkapja a fejét az ember, hiszen miért bízzák egy olyanra a legújabb brit autócsodát, aki a kéziváltót is D-be rakná? Na, mindegy, csak megtanulta, amit kellett, mert a filmet leforgatták, és nálunk december 7-én mutatják be.

Az új Bond megítélésében nálam nagy súllyal esik a latba egy fontos tényező. Tudják, mit utálok Bondban? Azt, ahogyan az autókkal bánik. Nem arról van szó, hogy összetöri őket, mert valljuk be, ha mi titkosügynökök lennénk, szintén megkarcolnánk itt-ott a vasat. Az a legutálatosabb, hogy nem látszik rajta, szereti-e egyáltalán a kocsikat, amiket aláraknak. Vajon értékeli-e néha, hogy remekművekkel száguldozhat? Hány könnycseppet ejtett már azokért a gépekért, amiket tönkrevágott? Mondta-e már azt, hogy "na, ezt nem viszem el, ezt mégsem lenne szívem összetörni a bevetésen"? Végigsimította-e áhítattal bármelyik kocsi oldalát egyszer is? Ugye, hogy nem? Na, én ezt hiányolom a csókából. Úgyhogy amikor jön egy új Bond, én az autók szeretetére és tiszteletére utaló megnyilvánulásait keresem először. Szegény kétbalkezes Daniel Craig, mi lesz így veled?

Kocsija legalább van a szerencsétlennek, egy olyan modell, ami nincs is. A Casino Royale-ban (Casino Royale, 2006), csakúgy, mint az előző, Halj meg máskor (Die Another Day, 2002) című alkotásban a kézzel gyártott brit Aston Martint használja a 007-es. A BMW-korszak nem jelentette az Aston Martin eltűnését a filmből, hiszen Bond mint úrvezető két filmben is egy DB5 volánját tekergeti egy-két rövid jelenet erejéig, dacára annak, hogy akcióba BMW-k viszik.

Az új filmben Bond cégautója a DBS, ami egyedi, nem kapható a boltban, és a gyár filozófiája szerint nem a DB9-es eleganciáját, de még csak nem is a V8 Vantage ifjonti hevületét testesíti meg, hanem maga a fekete csokornyakkendős robbanékonyság, egyedi karaktere pedig Bondé is lehetne. Kapcsolatot jelent a DB9 és a gyári GT-versenyautó, a DBR9 között. Na, ezt jól megkaptuk. Ha ez utóbbi a DBS alapja, akkor szép rokonsága van: az 1100 kilós DBR9 hatliteres V12-ese nagyjából 600 lóerővel és több mint 700 Nm-rel gazdálkodik, testében sok alumínium, magnézium és karbonszálas anyag van. Alatta Koni gátlók, Eibach rugók, Brembo fékek, valamint elöl-hátul 330 mm-es karbon féktárcsák dolgoznak. Danny Boy, ennek a kistestvéréhez is fel kell nőni! De a Casino Royale-ban Mr. Craignek lesz még egy autója, mégpedig a legújabb Mondeo: a Ford állítólag 14 millió fontot fizetett, hogy a középkategóriás limuzin (amelyet egy bahamai üldözéses jelenetben láthatunk majd) feltűnhessen a vásznon.

Az Őfelsége titkosszolgálatában (On Her Majesty's Secret Service, 1969) is felvonultat egy régi DBS-t, amely 325 lóerős, alig 6 mp alatt gyorsul százra, és kevesebb mint 900 példány készült belőle. A forgatáson szerepeltetett kocsik még a DB6 motorjával voltak felszerelve, mivel az új konstrukciójú V8-ast még kiforratlannak ítélték.


Bezzeg Szőr Kanári Sándornak, vagyis Sir Thomas Sean Connery-nek a Dr. No-ban (Dr. No, 1962) még csupán egy Sunbeam Alpine jutott, alig 80 lóerővel és fecskefarokkal. Ráadásul Bond csak kikönyökölve fért el benne, és homloktól fölfelé a feje is kilógott a - szerencsére nyitott tetejű - járműből. A kis kétüléses roadster majdnem százzal repeszthetett.

És akkor jöjjön a híres Aston Martin DB5, amely a Goldfinger óta (Goldfinger, 1964) többször is szolgálta Bondot. A négyliteres, sorhatos, 282 lóerős motorral alig több mint 8 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 230. Lényegesebbek azonban a beépített ketyerék és módosítások: golyóálló üvegek, Browning .303 gépfegyverek, olajspriccelő, füsteregető és vassulyom-potyogtató, penge a kerékben, rádiótelefon, radar, forgó rendszámtábla, és végül utasoldali katapult-ülés (anyósnak?). A Top Gear magazin tesztjén egyébként a szép DB5 a 108., azaz utolsó köridőt futotta, bár újabb keletű sportos és sportautók voltak az ellenfelei. Az is igaz, hogy az egyik filmes DB5-öt az idén több mint kétmillió dollárért értékesítették egy aukción. Hm.

A Csak kétszer élsz (You Only Live Twice, 1967) érdekes kirándulás volt az első japán sportkocsival, a Toyota 2000 GT-vel, melynek szívómotorja a DB5 lökettérfogatának a felével is megoldotta a 230-at óránként. Korábban részletesen írtunk erről a kocsiról, amelyben Bond csak utas volt.

A Gyémántok az örökkévalóságnak (Diamonds Are Forever, 1971) két újdonságot vonultat fel: mindjárt az elején feltűnik egy gyönyörű Triumph Stag, háromliteres V8-asa 145 lóerős, majd jön egy mozgalmas jelenet, benne a Ford Mustang Mach 1. A 400 lóerős izomautóval elkövetnek egy hibát: a szűk sikátorba behajtva a kaszkadőr két kerékre emeli a kocsit, a túlsó végén azonban az ellenkező oldali két keréken gurul ki. A hiba úgy történt, hogy Las Vegasban a jelenet egyik felét a háttérben nyüzsgő tömeg miatt nem lehetett felvenni, így ezt később Európában, másik kaszkadőrcsapattal forgatták, akik viszont a rossz oldalra kapták fel a kocsit. A probléma később derült ki, és csak úgy tudták orvosolni, hogy a végső vágáskor beillesztettek egy belső felvételt. Ebben Bond négy kerékre huppantja a Mustangot, majd felkapja a másik oldalra. Igaz, ehhez az egészhez a sikátor túl keskeny lett volna.

Az aranypisztolyos férfi (The Man With The Golden Gun, 1974) az egyik leghajmeresztőbb mutatvánnyal büszkélkedhet. Bond a teljesen hétköznapi AMC Hornettel egy leszakadt híd maradványai fölött úgy ugrat át a túlsó partra, hogy a kocsi közben 360 fokos fordulatot tesz a hossztengelye körül. Gondos előkészületeket tettek a nem mindennapi terv kivitelezéséhez: az ugrás ívét számítógéppel modellezték, a kormányt a súlypont kedvéért középre szerelték, a berendezéseket a könnyítés érdekében kiszerelték. A producer a tapasztalt "Bumps" Willardot szerződtette kaszkadőrnek a híres Helldriver csapatból, ugyanakkor a folyóban búvárok álltak készen a mentésre. A nyolc kamerával elsőre felvett akció után pezsgőt bontott a stáb.


Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK