A kakukktojás - Lexus IS 220d Sport

Vágólapra másolva!
A Toyota-leányvállalat Lexus autóit erős, sportos benzinesként vagy hibridként, automatán ismertük, szerettük meg. De van egy kakukktojás a kínálatban: a dízelmotoros, kéziváltós IS 220d. Lefőzi-e a német prémium grémiumot? - eredetileg erre voltunk kíváncsiak. Most meg már arra, hogy miért a Sport változat?
Vágólapra másolva!

Anno az IS 250-et vérbő, mégis kultúrált V6-os benzinmotorjával, egyszerre GS-rokon és BMW 3-közeli genetikájával méltán kiáltotta ki a szaksajtó nem csak a bajor, de a teljes német hadosztály komoly riválisának. Az A4-es Audinak, a C osztályos Mercedes-Benznek is. Úgy típusilag.

Mert az már akkor a napnál is világosabbnak tűnt, azóta pedig a hegyilevegőnél is tisztább, hogy kínálatban egy Lexus IS sosem érhet a nagy német hármas nyomába. De még egy olasz 159-es Alfa Romeo, egy svéd Saab 9-3 vagy egy Volvo S40/V50 is nagyságrendekkel nyújt több alternatívát a vevőjelölteknek. Az olyanokról már nem is beszélve, mint a középkategória királyai, a Ford Mondeo, az Opel Vectra vagy a Volkswagen Passat. Japánilag a Mazda6 vagy a Toyota Avensis. A francia Citroën C5, a Peugeot 407 vagy a Renault Laguna. A koreaiakat meg - még - hagyjuk. "Amerika"? Cadillac BLS. Anglia? Jaguar X-Type.

Tán egy másik japó, a Honda Accord olyan, hogy alig válogathat az ember, ha reá fáj a foga. De vissza, és konkrétan az IS-re: van a benzines kézi vagy automata váltóval, és van főhősünk, a dízel, kizárólag manuálisan, és ennyi. Bocsánat, kétféle váltósan, kétféle csomagosan, erről majd később.

Szóval baj ez, hogy nem kapható az IS minimum négy-öt, de inkább hét-nyolc motor-, ja és karosszériaváltozatban? Se kombi, se kupé, se kabrió, se kupé-kabrió. Passz. A Lexus nyilván nem akar tömeggyártó lenni, pontosabban a Toyotának nem lehet ilyesmi célja. Hisz' (csak a példánál maradva) ott van neki ugye az Avensis. "Olcsó IS" kell? Tessék.

Lezárva ezt a gondolatmenetet: az Avensisből nem lehetett, nem szabadott prémium személygépjárművet rittyenteni. Aztán valamikor tuti lesz az IS-ből is valami vadállat, meg bizonyára csiszolnak rajta az évek során, az utód pedig még jobb, kifinomultabb kell, hogy legyen.

Mert, s ezzel itt és most a cikk poénja "kivégezve": az IS 220d sajnos nem adja azt, amit megszoktunk, amit elvárunk a Lexustól. Az autó gyönyörű. Kívül-belül. A Toyotákban már próbált és szeretett D-4D erőforrás kiváló. A kényelem pazar. A technológia példás. És így sem, mégsem teljes a kép, hiányzik valami, valami magával ragadó. Amit mondjuk egy 320d csípőből hoz.

És már elnézést, azonban úton-útfélen a BMW kiváló hármasához hasonlítják az IS-t. Kérdezik: milyen? Melyik a jobb? Nos, ezt így elég nehéz megválaszolni, de tény, hogy a Lexus alapból durva hátrányban van. 318d, 320d, 325d, 330d, 330xd, 335d. Ez a szerény BMW-féle dízelkínálat. Ja, és limuzinként, kombiként, kupéként is.

Forrás: [origo]

Az általunk is tesztelt 320d soros, négyhengeres, 16 szelepes olajosa 4000-es fordulaton 163 lóerőt ad le, nyomatékmaximuma pedig 340 Nm 2000-nél. Hatsebességes kézi váltóval 100-ra 8,3 mp alatt ugrik, végsebessége 225 km/h, gyári átlagfogyasztása 5,7 l/100 km, önsúlya 1430 kg. Utóbbi a döntő (plusz a futómű): a BMW sokkal sportosabb, agilisabb, keményebb. Alapára 8,5 M Ft.

Sportossága egyben - hátul főleg - szűkösséget is jelent, átlagos csomagtartót. Nehézkes ki/beszállást. Elképesztően halk. Jóval a megengedett autópálya-tempó felett is. Felszereltségileg nem mondhatni szegényesnek, de, hogy fényűző legyen, ahhoz még rá kell költeni egy kisebb vagyont.

Forrás: [origo]

Az IS 220d formailag ugyancsak sportos, ám elegánsabb. Valamelyest tágasabb, komfortosabb. Szintén nyugtatóan csöndes (de nem annyira, mint a BMW). Felszereltségileg is rímel. Alapból 8,6 millió magyar pénzt kell érte a pénztárban hagyni. Aztán mindenféle extra csomagok, és máris 11-12 tájékán járunk.