Az elmúlt években egyre nő azon autósok száma, akik az évszaknak megfelelő papucsot húzzák négykerekűjük "lábára". Utánajártunk hol, miként és nem utolsósorban mennyiért lehet gumiabroncshoz jutni.

Alig van ma olyan autótulajdonos hazánkban, aki ne tudná,mit jelent a "mágikus" hetes szám. Ez a szám életünk különböző fázisaiban újra, meg újra kísért: gondoljunk például gyerekkorunk mesebeli figuráira (hétfejű sárkány, hét törpe), vagy a filmtörténelemre (A hét mesterlövész, Hetedik). Nem is beszélve arról, hogy sokan a párkapcsolatok vízválasztójának is a hetedik évet tartják. Kérdem én: miért pont az autózás maradna ki ebből a felsorolásból? És láss csodát, nem is, hiszen a rutinosabbak már nyúlnak is a névjegykártya-tartójukhoz, ha azt hallják kedvenc időjárásjelentőjüktől, hogy havazás és talajmenti fagy várható. Mert mindez nagy valószínűséggel azt is jelenti, hogy a nappali átlag sem fogja meghaladni a... (már ki sem írom).

E szám közlekedésbiztonsági jelentősége igencsak felértékelődött, amióta köztudott, hogy a nyári gumi jelentősen veszít tapadásából hét fok alatt. Az abroncsgyártók látva a téma jelentőségét, évről-évre komoly fejlesztéseket hajtanak végre és dobják piacra újdonságaikat, elhalmozva minket temérdek típussal. Lehet, egyszer odajutunk, hogy a jó állapotú, kétéves abroncsunk már elavult?

Továbbá, amióta a "gazdaságos" jelenség megfigyelhető az autóiparban: pár évvel korábbi fejlesztéssel ellátott terméket kapunk friss körítéssel (pl.: új Dacia = korábbi Renault konstrukció), azóta a gumis cégek sem akarnak ebből kimaradni. Annyira nagy iramú a fejlesztés, hogy például az egyik legnevesebb gyártó más márkanévbe burkolva a három évvel korábbi mintázatával jelen van az olcsó kategóriában is. Ne értsenek félre, ebben semmi prekoncepció nincs. Ez nekünk jó! Tehát nem feltétlenül balga, aki olcsó kategóriás abronccsal szereli autóját. Sőt, a gyártók annyira komolyan veszik a feladatot, hogy olyan dolgokat is szem előtt tartanak teszteléskor, mint a kormányozhatóság, gördülési ellenállás és zajhatások. Már ezek is azt mutatják, hogy a biztonság mögött szorosan a kényelem számít.

Gumis szemmel

Az elmúlt évek változó szokásának köszönhető növekvő kereslet a gumiszervizek számát is emelte. Látszatra nem egy sztárszakma, de amíg kerék van, addig gumisra is szükség lesz. Így nekiveselkedtem, és kikértem néhány szervizes véleményét szokásainkról, hisz' náluk jobban nem látja át más a helyzetet.

Forrás: [origo]

Elmondásuk szerint még mindig sokan használnak nyári gumit télen, de biztató, hogy minden évvel nő az évszaknak megfelelő abroncson autózók száma. Továbbá egyre kevesebben tetetnek csak a hajtott kerekekre szezonálist. Hiába próbálják a gumisok is győzködni az autóst (néhol megtagadják a szerelést is), sajnos még mindig a pénz(hiány) dominál. Pedig egy így szerelt autó viselkedése olyan, mintha a tükörjégen akarnék végigmenni egyik lábamon egy szöges, másikon egy sima talpú cipővel. Látszatra biztos vicces, de egy kocsi esetében több mint hazárdjáték.

Olvasóink bölcsek

Akárcsak tavaly, idén is feltettük a kérdést: a tél beálltával vált-e téli gumira? Szavazásunk (jobbra, a fórum és a vizsla dobozok közt) állásából látszik, hogy négyből hárman mind a négy keréken cserél(tet)nek, és csak 3,4 %-ot nem érdekel a dolog. Kívánjuk, hogy ne kerüljön olyan helyzetbe, hogy érdekelje!

Szezonális termékről lévén szó minden évad kezdetén van nagy hajtás. A két csúcsidőszakból a telet megelőző a munkásabb. Szerintük a magyar autós még mindig olyan Pató Pál Uras: Ej, ráérünk arra még!! Igyekszik az utolsó órákra hagyni a cserét, és ilyenkor kénytelen kivárni a sorát, ugyanis az előre bejegyzett ügyfél előnyt élvez. Most tegye a szívére a kezét, és vallja be legalább magának: Nem lenne egyszerűbb a rossz időjárás beállta előtt egy héttel időpontot kérni, és az egészet letudni félóra alatt? Dehogynem! Persze - mint mindig - tisztelet a kivételnek.

Forrás: [origo]

A tavasz beköszöntével nem ilyen drámai a helyzet, sokkal gördülékenyebb az átállás. Jó hír az előbb felsorolt Pató Pál Uras táborba tartozóknak, hogy szinte minden gumis forgalmaz abroncsot, amire - gyártótól függően - több év is lehet a garancia. Nem ilyen jó viszont a helyzete annak, akinek nehézséget okoz a használaton kívüli szett elhelyezése, mert még kevés műhely vállal bérraktározást.

Az alapszolgátatás (kerék és abroncs le, szelepházcsere, centírozás, felfújás, nyomatékkulcsos felrakás) díjai közt országrészenként nincs nagy különbség, kerekenként 1000-1250 + Áfa a tarifa. De előfordulhat, hogy egy-két helyen az előbbi díjak többszörösét is elkérik, hozzáteszem: feleslegesen. Az újrafutózás jelensége szinte csak a teherjárművek kategóriájában maradt meg, köszönhetően a nyomott áraknak, bár itt-ott találni egy ilyennel foglalkozó műhely termékeiből.

Forrás: [origo]

Egy garnitúra feljavításának ára mérettől függ: kisebbeknél 2500 Ft., nagynál 3500 Ft. (1 év garanciával). A pótkeréken több okból sem szokás cserélni, egyrészt kicsi az esélye, hogy kb. négy hónap alatt defektünk legyen; másrészt ma már egyéb eszközök járnak pótkerék helyett (mankókerék, defektjavító csomag). Ha viszont telente külföldre járunk (pl. síelni), hasznos a csere cseréje.

Akciózni nem szoktak, mert elmondásuk szerint nincs miből, esetleg - ahogy a kép illusztrálja - a náluk vásárolt szett egyik gumija ajándék. Egy szett élettartama márkától és persze a futott kilométertől függ, de minőségi abroncs esetében se használjuk az ötödik szezon után a régit. A gumi kényes anyag, egy kis törődéssel "frissessége" megőrizhető, ehhez minden használat után jól mossuk le, majd a már száraz felületet szilikonnal kezeljük, és végül hűvös, árnyékos helyen tároljuk (pl. garázsban).