A korábbiakhoz képest jóval modernebb megoldású Fiat 128-nál a fronthajtás bevezetése mellett egyéb újdonságok is latba estek a szavazásnál: vadonatúj motorkonstrukció és programozottan gyűrődő biztonsági zóna a karosszériában. A Fiat ebben a modelljében alkalmazta először új, egy felülfekvő vezérműtengelyes (SOHC), fogazottszíj-hajtású erőművét, mely jócskán megelőzte korát.

A Ferrari-motorokat tervező Aurelio Lampredi konstruálta a négyhengeres, vasblokkos, alumínium hengerfejes motort, mely 1116 (55-65 LE) és 1290 (65-75 LE) ccm-es hengerűrtartalmú változatban készült, azonos lökettel, ám ez utóbbi nagyobb furattal. Létezik Abarth egyhármas, és egy ezerhatos 128 Rally is, vérbő verseny-alap 93 lóerővel.

A karosszériakivitelek: 2 és 4 ajtós limuzin, illetve 3 ajtós kombi 370 literes csomagtérrel, később megjelent a sportkupé is. Kérdik, honnan ismerős még a 128-as formája? Na igen, az unokatesók neve Zastava és Yugo... Végül jegyezzük meg ezt is: a Fiat 128 toronymagasan, 235 ponttal nyert az Autobianchi A112 (96 pont) és a Renault 12 (79 pont) előtt. A sikeres 128-as egészen 1982-ig a gyártási programban maradt.