Az év egy luxusmárka modelljének hozta meg az elismerést. A Mercedes 115 ponttal nyert a 99 pontos Fiat X 1/9 és a 90 pontot elérő Honda Civic előtt. Figyeljünk csak! Az olajválság idején egy benzinzabáló, 20 litert nyakaló V8-as szörnyeteg győzött egy kis, középmotoros roadster és egy apró japán akármicsoda előtt, amelyek együtt sem fogyasztanak annyit, mint a Merci. A vonuló elegancia valahogyan mégis elcsábította a szavazókat.

Ez a modell nálunk leginkább W116 néven ismert. Elődei, a W108, 112 és 111 állólámpás Mercik, a 116-os az első, amely vízszintesen elhelyezett lámpatestekkel néz szúrósan a világba. Szintén első abban, hogy az "S-Klasse" elnevezés ennél a sorozatnál vált szokássá. Ettől fogva hivatalosan ezzel a névvel illették a márka zászlóshajóját. A Mercedes nevezéktanában általában sok szám és betű sorakozik,  a 600SEL (S-Einspritz-Lang) verzió száma a motor méretére, a betűösszetétel pedig a motorfajtára és a kivitelre utal. Mára ez leegyszerűsödött: S600.

A W116 kívülről nagyobb volt, mint elődei, nagyjából ugyanakkora beltér mellett. A nagy méretek mellett a későbbi modellévek során olyan biztonsági elemek is védhették az utasokat, mint az ABS vagy a légzsák. Motorja V8-as, 200 lóerő fölötti teljesítménnyel. Független felfüggesztéseket és négy tárcsaféket kapott. Háromsebességes automatával szerelték, illetve részlegesen önzáró differenciálművet is lehetett hozzá rendelni.

Ha az S-Klasse a zászlóshajó, akkor a 450SEL 6.9 maga a díszes lobogó. Ez a csúcskivitelű, limitált szériás S, amelyet 1975-ben kezdtek gyártani a W116 hosszabb tengelytávú alapjára. A világon elsőként alkalmaztak benne elektronikus ABS-t (MB és Bosch fejlesztés), valamint automatikus szintszabályzású hidropneumatikus felfüggesztésekkel látták el. A 286 lóerő hét és fél másodperc alatt két tonnát repített százra. A W116 öt méterénél is hosszabb volt vagy 30 centivel. 1981-ig 9196 darab készült belőle. A W116 pedig 1979-es leváltásáig (W126) 473 035 példányban került a vásárlókhoz. Hogy kikhez? Azokhoz, akik meg tudták fizetni. Sok évvel a díj után ez akár egy magyar zöldségest is jelenthetett...

A következő rész tartalmából:

1979: Simca-Chrysler Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307-1308
1975: Citroën CX

Varga András