Lórúgás - Kia Sorento 2.5 CRDi VGT EX Premium Plus

2006.12.11. 13:34

Nagy, tágas, rettenetes monstrum. Jól felszerelt, kényelmes, elboldogul könnyebb terepen, akár egy SUV. Ugyanakkor jobban himbálózik, mint egy szörfdeszka, rossz vezetni, de a rendes terepesekhez képest olcsó. Kéne?

SUV-ot gyártani manapság nagy divat. Sorra jönnek a jobbnál jobb modellek, miközben olyan autókra is rásütjük, hogy SUV, amelyek valójában nem is, illetve nem teljesen azok. A Kia pár éve csinált egy olyat, amit igazából nem is lehet: készített egy olyan terepjárót, ami valójában csak SUV. Az ilyen eseteket sokféleképpen lehet nézni, ugye tele van a pohár, vagy éppen üres. Engedtessék meg, hogy ebbe nagyon ne menjek bele, bár a véleményemben biztos az is szerepet játszik, hogy nem szeretem a félmegoldásokat. Ha azt nézzük, hogy egy jó SUV átmenet a személyautó és a durva terepjáró között, akkor a Kia Sorento elméletben háromnegyed megoldás, a terepjárók felé billenve.

Hogy miért írom ezt? Azért, mert egészen elképesztő módon a Sorento alvázas, hátul merevtengellyel. Ez a megoldás manapság nem divat SUV-körökben, mert jelentősen korlátozza a komfortérzetet. Amíg egy pickupban nem lehet más megoldást alkalmazni, hiszen az öszvérmegoldás a lényeg, addig a SUV-okban már nem illik. A Kia tehát úgy döntött, hogy inkább a terepjárók felé hajlik. Nem ér holmi RAV4-hez vagy CR-V-hez hasonlítani. Ez egyébként azért sem pálya, mert azoknál nagyobb, míg a Merci M osztály képviselte kategóriához meg kicsi. Ha azt nézzük, hogy alvázas, akkor egyből el is barangolhatunk a Pajero, a Land Cruiser vagy éppen a Terrano II magasságába, illetve itt még lehetne említeni a Patrolt is. Meg is vannak a kategóriatársak, még akkor is, ha ezekhez képest a Sorento túl SUV-os, és nem megy annyira bitang jól terepen. Nehéz megfogni ezt az autót.

Forrás: [origo]

galéria

A Sorento ugyanakkor jelentős lépés volt a Kia életében, hiszen formája révén eléggé sikeres lett. Ez a koreaiak első olyan modellje, amellyel jelentős eladásokat értek el, és bizonyos értelemben ez indította el azt a lavinát, amelynek során a Kiák megítélése egyre jobb lett. Így utólag nem értem, hiszen a Sorentót nehéz szeretni. Legalábbis nekem. Amíg a Sportage szimpi, az új Rio pedig kifejezetten jó vétel, addig a Sorento egy nagy vas, ami idiótán himbálózik, miközben a vezetési élmény legcsekélyebb jelét sem lehet felfedezni benne. Annyira nem szerettem, hogy inkább kiutaltam másoknak is. Kántor kolléga körülbelül tíz percig akart vele menni, a barátnőm meg minden percet szinte büntetésnek érzett. Tegyük hozzá, hogy aki egyszer már ült benne úgy, hogy én vezettem, az nem is kívánkozott vissza.

Forrás: [origo]

Térjünk is rá, hogy mire fel ez a nagy ellenszenv. Egyrészt az autó rugózása olyan, mint egy hintalóé - jó úton. Később, könnyebb terepen egészen tetszett, de mondjuk egy fekvőrendőrön lendületből áthaladva, még utána is bólint egyet-kettőt. A kormány áttétele a legrosszabb pickupos élményeimet hozta elő. Fél óra tekerés jobbra, másik fél balra, ezzel megakadályozva a gyors forgolódást. Ez is a terep miatt ilyen, de ettől utcán nem túl baráti. A rásegítés is túlzott, visszajelzés meg, mondjuk ki, nincs. A futómű kanyarokban inkább borul, mint fordul, a magas oldalfalú gumik miatt még tovább romlik a kormányzás pontossága. A váltó nagyon lazán és nagyon hosszú úton jár. Ha üresben meglököm a kart, még két hétig himbálózik, mire megáll. Ez önmagában nem baj, csak derűre ad okot. A fék viszont határozott, hiszen valaminek azért le kell lassítania az üresen is több mint két tonnát.

Forrás: [origo]

Szerencsére a modellfrissítéssel együtt a motoron is reszeltek, így az már megvan, ami mozgásba hozza. A 2,5-ös (négyhengeres!) dízel 140-ről 170 lovas lett, maximális forgatónyomatéka 343 Nm-ről 392-re ugrott. Röviden: a moci jó, már 1500 környékén elkezd dolgozni, és 2000-től kb. 4000-ig kitartóan húz, bár magas fordulaton kicsit hangos. Még jó, hogy az étvágya is baráti, 130-140-es autópályatempóval, meg belvárosi szaladgálással pont tíz litert evett. Mondjuk, a gyári vegyes átlag 7,9 l/100km. Ja, majdnem elfelejtettem, hogy 182 km/h a vége, és 12 mp alatt van százon. Előbbit nem ajánlom a kétes futómű miatt, bár igaz, ami igaz, széria az ESP. Én 160-ig mertem gyorsítani, néha akkor is imbolyog.  A százas sprint annyira nem számít, a rugalmassága viszont szerintem nem rossz.

Forrás: [origo]

Van jó hírem is, ugyanis ahogy a Kia új árlistáját elnézegetem, nem nagyon változott a modell ára. A régi, 140 lovas EX Premium 8,6 milla, a mostani ugyancsak. Tehát ugyanazért a pénzért kapunk egy modernebb, 30 lóerővel erősebb motort, gyári, CD-táras hifit, amely annyira ügyes, hogy az MP3-at is lejátssza, sőt még az antennát is behúzza CD-hallgatáskor. Jár még a régi, kapcsolható helyett egy automata összkerékhajtás, meg az érzés, hogy nekünk már a korszerűbb van. "Ingyér" nem is olyan rossz. Emellett van két új, összetettebb felszereltségi csomag, a Premium Plus, meg Premium Plus AU. Gondolni sem merek rá, hogy ez utóbbi az osztrák piacra szánt változat.

Kia Sorento 2.5 CRDi VGT EX Premium Plus - alapadatok

motor: S4/16 dízel, 2497 ccm
max. teljesítmény: 125 kW/170 LE (3800/min)
max. nyomaték: 392 Nm (2000/min)
hajtás, erőátvitel: összkerékhajtás, ötfokozatú kézi váltó
gyorsulás (0-100 km/h): 12 mp
végsebesség: 182 km/h
gyári átlagfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 209 g/km
h/sz/m/tt: 4590/1865/1725/2710 mm
saját tömeg: 2065 kg
csomagtartó: 441-1751 l
üzemanyagtartály: 80 l
alapár: 9 599 000 Ft
importőr: Kia Motors Hungary Kft.


A tesztautó-féle Premium Plus felszereltség a már említetteken túl bőrülést, ülésfűtést, napfénytetőt és elektromosan állítható vezetőülést is tartalmaz. Így 9,6 millió forint a vételár, nem kevés. Ennyiért adnak egy Subaru Forester XT-t 2.5-ös, 230 lovas motorral, vagy ha a dízelt nézzük, akkor egy fullos RAV4 X is képben van. De azt már kifejtettem, hogy a Sorento inkább egy Pajero vagy Land Cruiser dízelhez hasonlítható. A Toyota nagy Land Cruisere háromliteres dízellel, VX Executive csomaggal 13 milla, a Pajero 3,2-es dízele fölextrázva 12,8, a Nissan Pathfindere is ugyanennyi  2,5-ös "tédével". A Sorento tehát mégiscsak olcsó? Még a nagy vetélytárs Hyundai Santa Féje is 10,3, tehát igen. Igaz, százszor inkább a Land Cruiser, mint a Sorento, szerintem.

Vida János

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK