Az évek autói - 2000-2006

2006.12.29. 8:27
Sorozatunk befejező részében napjaink autóiról lesz szó. Az utóbbi évek nyertesei olyan közel vannak jelenünkhöz, hogy ma is újként találkozunk velük vagy ráncfelvarrott utódaikkal. Ami feltűnő: hét év díjazottjai között nincs egyetlen négyajtós nagyautó vagy klasszikus sportkocsi.

A kettessel kezdődő évszámok idejében történteket mindenki könnyen felidézheti, itt most maradjunk az autósvilág fontosabb eseményeinél. Előtte azért megemlítendő, hogy az új évezred nem az információs birodalom összeomlásával és gazdasági káosszal kezdődött, minden működött tovább.
 
Erősödött a korábbi tendencia, vagyis a hagyományos autókategóriák jó része túlnőtt határain, illetve olyan új kategóriák jelentek meg, amelyek alapvetően átrendezték a piaci szegmenseket. A vásárlók elvárásai szerint az autók nagyobb részének egyre több igényt kell kielégítenie, vagyis egyszerre lehessen vele az opera előtt parkolni és a présházhoz vagy az Alpokba felmenni, és persze autópályáról mindenkit lenyomni. Vagy legyen kicsi és olcsó, de ötszemélyes, és ötszáz literes csomagtartóval rendelkezzen. Vagy alapterülete ne legyen nagyobb egy kis szobaszőnyegnél, de magas belterével, variálhatóságával váljon tágassá. Üléseit lehessen úgy összehajtogatni, hogy a háromszáz literes akvárium mellé még két bicikli beférjen, más variáció szerint pedig az állólámpát se kelljen a tetőn fuvarozni. Szóval diktál az egyterű, a crossover, a luxusterepjáró (jaj, a luxus és a terepjárás!), a puttonyos kisautó.
 
Hatalmasat fejlődnek a dízelmotorok, sok tekintetben lepipálják a benzineseket. Ez persze nem jelenti a benzinesek halálát, éppen csak egy fejlesztési irányvonalat sejtet. A változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés, a kétlépcsős feltöltés a benzineseknél is új utakat mutat. Szériaéretté válik a hibridhajtású autó, több gyártó foglalkozik alternatív meghajtású rendszer kifejlesztésével.
 
Mindenhatóvá válik az elektronika, egyre kevesebb a hagyományos mechanikus átvitel a gépkocsi működése során. De ezzel az elektronikai hibaforrások száma is megnőtt. A vezetőt segítő menetbiztonsági elektronika beépítése legtöbbször hasznos és indokolt, de a sofőrt nélkülöző, megkerülő rendszerek alkalmazása felvet egy kérdést: hová lesz így az autó és az autóvezetés csodája?

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK