Pamela And. Jeep Compass 2.4 CVT Limited

2007.01.05. 9:43

A Jeep Compass beleköp a levesbe. Vagy - nevéhez híven (kompasz = iránytű) - rendet tesz a DaimlerChrysler amerikai modelljei közt, hogy végre tudjuk, ki, kinek a kicsodája... És hogy, mi köze mindehhez Pamela Andersonnak? Az is kiderül.

Amikor a zöldfülű Yedi-lovag, Dzsip Komposzt küzd a Mattfekete Lovaggal, még nem sejti, hogy valakik átírták a forgatókönyvet. Ugyanis minden simán ment addig, amíg arról volt szó, hogy az ő apja Dodzsem Kaliber, aki a Galaxis legjobb pilótája, satöbbi, satöbbi volt, az öreg Ben elég sokat mesélt róla. De akkor, egyszer csak a Mattfekete Lovag lekardozza Komposztot, és azt mondja: "Nem. Én vagyok az apád." A srác kicsit összezavarodik, mi pedig utánajárunk a dolognak. Komposzt! Akkor most ki az apád?!
 
Komposzt joggal gondolhatja, hogy Kaliber az apja. Először is a méretek: tengelytáv, benzintank ugyanakkora, hosszúság, szélesség, csomagtér csak néhány milliméternyit és liternyit különbözik (padlólemez ugyanaz, Mitsubishi GS - ld. még: Outlander). Külsőre mindkettő böhömke, Kaliber egy kissé alacsonyabb és dinamikusabb formájú ugyan, de egyformán nagy kerekek, szögletes és éles lemezek, a tetőt folytató fekete műanyag légterelő jellemzi őket. Kaliber combos sárvédő ívei Komposztnál is megvannak, csak éppen az egész sárvédő egy nagy comb. A belső kialakítás szintén hasonló: a középkonzol számos eleme, a kezelőszervek, a hifi, a digitális iránytű, a műanyag elemek egyezősége ugyanazt feltételezi. Vagyis Kaliber az apja.

Ezt persze ne vegye komolyan senki. Ő ugyanis kétkerekes, Komposzt meg összkerékhajtású, és említhető terepszögekkel rendelkezik (a forgatókönyv szerint ekkor kezdődik a küzdelem a Mattfeketével, aki jellegzetes maszkját villantja Komposzt felé). Aztán kardozás, és tükörbenézés, majd Komposzt ráébred: elölről teljesen úgy néz ki, mint a Mattfekete Lovag, alias Jeep Cherokee. És csak ekkor tudatosul benne, hogy az ő neve is Dzsip, ráadásul gyenge terepen még elboldogul, és az ára közelebb van a tízmillióhoz, mint az öthöz. Nincs mese: Mattfekete az apja. És akkor még Pameláról nem is volt szó. De várjuk ki a végét.

Elég természetes, hogy a Compass láttán a Dodge Caliber jutott eszembe. Aha, még a színe is olyan, mint a teszten nálunk járt Dodge-é, meg a formája is inkább SUV-os, mint dzsipes. Akkor ez most a Caliber házon belüli konkurenciája Jeep néven? Persze ez röhej, mert a Compass majd' kétszer annyiba kerül, ráadásul az említett többlet a hajtásláncban nagyobb mozgásszabadságot engedélyez a sofőrnek. Vagy jó egymillióval olcsóbban és feleannyira sem komoly hajtásrendszerrel inkább a Cherokee-féle vásárlók közül azokat szipkázza el, akiknek nem kell például felező? Van ilyen Cherokee-vásárló egyáltalán? Nincs hát! Szóval semmi gond, házon belüli verseny kizárva. Inkább az összkerekes szabadidőautók frontján jelenik meg a Compass. A tesztautó 2,4 -es benzines, 170 lóerős, CVT-váltós, Limited felszereltségű (ez a gazdagabb), árcéduláján 8,9 millió forint díszeleg. Ezzel bőven versenyképes a vadiúj Honda CR-V Executive Aut. kétliteres, 150 lovas változatban (9,3 M), a Kia Sportage 2.7 V6 EX Aut. 175 lóval (9,1 M) és a 150 lóerős Toyota RAV4 2.0 Aut. Sol Plus (8,8 M), hogy csak néhány példát említsünk.


A Compass külső jellegzetessége a Jeep-örökség, a hét osztatú hűtőrács a kerek fényszórókkal. Belül, a műszerfali órák Cherokee-s elrendezése és mintázata tűnik fel. A kerek főórák karimája a négy égtáj felé mutató kis nyilacskával iránytűre emlékeztet - a Szűz jegyűeket zavarni fogja, hogy az órák kezdő és végállása (0 és 240 km/h valamint 0 és 7000 ford./perc) nem esik egybe a Nyugat és a Kelet nyilacskájával. A tényleges, digitális iránytű a fedélzeti számítógépben lakik, ez meg a sebességmérőben foglal helyet. Egy kilométeróra-állító pöcökkel lehet kapcsolgatni a funkciókat: iránytű (az égtáj kezdőbetűjével) és külső hőmérséklet, megtett út időtartama, következő tankolásig még megtehető kilométerek száma, a guminyomás kijelzője, illetve az átlagfogyasztás-mérő között. A fordulatszámmérőben a váltó fokozatkijelzője és két, napi kilométer-számláló is helyet kapott.



galéria

A vezetői helyzet kényelmesre állítható, az ülést elég mélyre lehet ereszteni. A kezelőszervek elérhetősége rendben van, csupán a klíma, az ablakfűtés és a belső-légkeringetés gombjai nagyon kicsik, és rossz helyen vannak a ventilátor kapcsolója körül. A karosszéria inkább érezhető, mint átlátható. A bulldogpofa-szerűen kitüremkedő, lelógó első lökhárító sarkai, az autó hátsó traktusa nem látható eléggé. A tükrök holttere csekély, ám átlósan hátrafelé mindkét irányban szinte lehetetlen kilátni a magas övvonal és a vastag hátsó oszlopok miatt. Ugyanígy betakar az A-oszlopok alsó, kiszélesedő része.  Sávváltás csak kétszeres körültekintéssel!
Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK