Matricázzunk vagy ne?

Vágólapra másolva!
Havi 30-50 ezer forintos bevételhez vagy akár nulla százalékos kezdőrészlettel új autóhoz juthat, aki vállalja, hogy a nemrég megjelent reklámautós cégekkel felmatricáztatja kocsiját. Az üzletbe beugrani drága, és hosszú távon akár bukhatunk is rajta.
Vágólapra másolva!

Csak nyitott szemmel kell járni, és bárki észreveheti: Budapest utcáin egyre több, oldalukon különböző hirdetésekkel szaladgáló járművet látni. Hogy nem holmi flottás cégautókról van szó, az elsősorban közös vonásukról válik nyilvánvalóvá, hogy tudniillik motorháztetejükön az "anyacég", az Il Ferro Kft. vagy a Hírautó Kft. logója is megtalálható. A piacon több cég is kínál ugyan hasonló szolgáltatást, de kétségkívül az említettek rendelkeznek igazán komoly ügyfélbázissal, mondhatni, ez a két vállalat uralja a piacot.

Akármelyiket választjuk is, lényegében ugyanazt az ígéretet kapjuk: ha vállaljuk, hogy autónk oldalára reklámmatricákat helyeznek, akár nulla százalékos kezdőrészlettel juthatunk új autóhoz, vagy amennyiben saját kocsinkkal vágunk bele a bizniszbe, havi 30-50 ezer forint üti a markunkat. Ígéretes lehetőség, nem csoda, hogy az Il Ferro Bajcsy-Zsilinszky úti irodájában egymás kezébe adják az ügyfelek a kilincset. A tutiból senki sem akar kimaradni, pedig a két cég ajánlatában rengeteg a buktató.

Először is a szerződéskötésért fizetni kell, mégpedig nem keveset. Hozott autóval az Il Ferro és a Hírautó is maximum ötéves korig foglalkozik, további kitétel, hogy ezeknek "jó állapotúaknak" kell lenniük. Mindkét céggel kétféle időtartamra lehet megállapodni, az első lehetőség két év, míg a második az Il Ferrónál öt, a Hírautónál négy év. És akkor a regisztrációs díj: az Il Ferrónál két évre 180 ezer, ötre 333 ezer forintot kell fizetni, ezért cserébe havi 50 ezer forintot fizetnek. A hírautós szerződés két évre 170 ezer forintba, négyre 340 ezer forintba kerül, a reklámozásért havi 30, illetve 40 ezer forintot fizetnek. Pénzbe kerül az újautós paktum is, ez esetben ugyanis az ügyfél vállalja, hogy csak a cégekkel - jutalékért - szerződésben álló márkakereskedésekben vásárol, méghozzá kőkemény listaáron, meghatározott feltételekkel, úgy, hogy kedvezményt egyáltalán nem vehet igénybe és szervizelnie is a vásárlás helyén kell az autót. Az Il Ferro és a Hírautó is maximum 40 ezer forintig vállalja a havi részletek fizetését, plusz költség a forgalomba helyezés díja, emellett mindkét cég ötezer forintos szerződéskötési/ügyintézési díjat is kér.

A reklámautós bizniszbe csak azoknak érdemes belevágniuk, akik sokat használják (és tisztán tartják - ezt mindkét cég szúrópróbaszerűen is ellenőrizheti, többszöri lebukás után szerződésbontás a büntetés) autójukat. A havi fixért cserébe ugyanis az Il Ferrónál és a Hírautónál is napi negyven kilométert kell megtenni (csak a vasárnapok és munkaszüneti napok nem érnek), azok számára azonban, akik a cégeken keresztül vásárolnak új autót, "csak" harminc kilométer a követelmény. Az Il Ferrónál korábban lehetőség volt arra, hogy az ügyfelek havonta egyszer e-mailben beküldjék a kilométeróra aktuális állásáról készült fényképet, ilyen már nincs: minden hónap elején a három telephely egyikén meg kell jelenni szemlére, ahol az Il Ferro rögzíti a kilométerállást. A szemlék után készpénzben fel lehet venni a havi járandóságot, a szerződéskötésnél azonban kérni lehet, hogy a kifizetés banki átutalással történjék. Nos, aki biztosan pénzhez szeretne jutni, inkább várja ki a sorát, forrásaink szerint ugyanis a banki átutalás akadozó és eseti jellegű. Amennyiben a szerződésben foglalt kilométereket az ügyfél nem teljesíti, a hiánnyal arányosan csökken a kifizetett összeg. A hírautós megállapodások útnyilvántartás vezetését teszik kötelezővé.

Furcsának tűnhet a modell, hogy noha az ügyfél adja át reklámozásra autóját, még neki kell ezért fizetnie. Hiába mondja az Il Ferro és a Hírautó, hogy a regisztrációs díjban a matricák gyártási és felhelyezési költsége is benne foglaltatik, ezek a tételek nem indokolnának ekkora összegeket. Érdekes pontja az Il Ferro-féle szerződéseknek, hogy azokat mindkét fél 30 napos felmondási idővel, indoklás nélkül felbonthatja, de az Il Ferro három hónapra akár fel is függesztheti. A szerződésminták mindkét cég honlapján megtalálhatók, érdemes átolvasni őket bármiféle aláírás előtt (Il Ferro új; Il Ferro hozott; Hírautó új; Hírautó hozott). Kis megnyugvást jelenthet (a hozott autósoknak), hogy a cégek vállalják, amennyiben a felmondást ők kezdeményezik, a regisztrációs díjat visszafizetik.

Mielőtt bárki belevágna az üzletbe, nem árt, ha tudja, hogy a szinte teljesen azonos felépítésű weboldalt üzemeltető Il Ferro és Hírautó Kft. is bútorkereskedelemmel foglalkozik fő profilja szerint, a HVG információi szerint ráadásul a Hírautó tulajdonosi köre korábban az Il Ferrónál dolgozott. Intő jel lehet, hogy 2005-ben letartóztatták a dorogi székhelyű, az Il Ferróéhoz és a Hírautóéhoz kísértetiesen hasonló szolgáltatást ígérő Hartenegro Kft. tulajdonosát. A cég 110 és 350 ezer forintos regisztrációs díjat kért ügyfeleitől, hogy ezért cserébe hét évig fizesse az új autók törlesztőrészleteit és a cascót, a kocsikra azonban sosem kerültek fel a hirdetések. A Hartenegro klasszikus piramisjátékkal vette palira ügyfeleit, az új belépők regisztrációs díjából fizette a törlesztőrészleteket, egészen addig, amíg a rendőrség közbe nem lépett. Azok meg, akik csak a cég által ígért biztos bevételre alapozva ugrottak bele egy újautó-szerződésbe, szinte mindent elvesztettek.

Adóköteles jövedelem

Adómentesen egyetlen magánszemély sem juthat pénzhez, azaz a reklámozásért járó bevétel után adó- és járulékfizetési kötelezettség jelentkezik. Egyszerű átutalás esetén az Il Ferrónak le kell(ene vonnia) az egészségügyi hozzájárulást és adóelőleget, a pénzhez jutottnak pedig adóbevallásában fel kell tüntetnie a jövedelmet. Készpénzes kifizetéshez megoldás lehet az adószám kiváltása, amit például akkor is igényelhet az ember, ha kiadja a lakását. Ilyen esetekben ki kell tölteni egy nyomtatványt és elmenni vele a lakóhely szerint illetékes APEH-kirendeltségre, ahonnan körülbelül két hét után megérkezik az adószám. Olyan, amilyen a cégeknek van, pl: 12345678-2-43. Ezután venni kell egy számlatömböt, és abból - kifizetés esetén - számlázni.

A gyakorlatban ez azt jelenti/jelentené, hogy az ügyfeleknek kifizetésnapon számlatömbökkel kell(ene) sorban állniuk az Il Ferro telephelyén. A számla kiállítása után a cégnek egyből le kellene vonnia az szja-t (jó esetben 18%, azaz 9000 Ft) és ezt a kifizetést követő hónap 12-ig átutalnia az APEH-nak. Ez esetben az adóbevallásban azt kell feltüntetni, hogy az szja-t már levonták.

Ezzel szemben forrásaink szerint az Il Ferro nem kér számlát a kifizetésről, sőt a szerződéskötésnél szót sem ejtett adószámról (ezzel együtt akadnak, akik "önszorgalomból" adják a számlát). A Hírautónál az Autó2-nek azt mondták, hogy ők csak átutalják a pénzt, amiről aztán az ügyfél dönti el, hogy bevallja-e vagy sem.

Ezzel szemben tény az is, hogy az Il Ferro és a Hírautó szolgáltatásaival kapcsolatban eddig egyetlen panasz sem érkezett, a cégek rendesen fizetnek. Sőt, az Il Ferro azt is vállalja, hogy tehergépkocsik felmatricázásáért akár öt-tízszeres összeget is fizet, találkoztunk olyan, a neve ellhallgatását kérő illetővel, aki az Il Ferro és tekintélyes méretű autóflottája segítségével havi több százezer forintos jövedelemre tesz szert. Persze mindehhez az is hozzátartozik, hogy jelenleg annyi még az új belépő, hogy regisztrációs díjaikból (amennyiben tényleg piramisjátékról van szó) könnyedén ki lehet fizetni a meglévő ügyfeleket. Csak egy kis matek: egy hozott autós, kétéves szerződés 180 ezres regisztrációs díjából majd' négy ügyfelet lehet egy hónapban kifizetni.

Forrás: [origo]

"Nem kizárt, hogy tényleg piramisjátékról van szó" - mondta az [origo]-nak az Il Ferro egyik hozott autós ügyfele, aki vadiúj Suzuki Swiftjét matricáztatta fel. "Az ismerősök körében eddig kedvezőek a tapasztalatok, többeknek is visszajött már a beugró, csak négy hónapot kell még kibírnia a cégnek, és akkor már mi is nyertünk az egészen. De nincs baj akkor sem, ha esetleg összeomlik a cég, a törlesztőrészletekkel a havi ötvenezer nélkül sem lenne gond." Ez egy fontos üzenet lehet a jövőre nézve, reklámautós szerződést úgy érdemes kötni, hogy a törlesztőrészletek és egyéb költségek fizetése ne ettől függjön.

Forrás: [origo]

Az Il Ferro komolyságát megkérdőjelezi, hogy autóin egyelőre egyetlen "igazi" hirdetés sincs, a Pesti Est, a Lóerő, a Hekus, a Penthouse és a Diplomata Magazin matricái mind barterhirdetések, azaz az Il Ferro az ezekben a lapokban közölt reklámjaiért cserébe ragasztgatja fel őket. A Hírautó referenciái között akad néhány komolyabbnak tűnő cég, minthogy azonban a megállapodások üzleti titoknak minősülnek, természetesen nem tudhatjuk, mi áll mögöttük. Kérdésesnek tűnik egyébként, hogy fizetne-e bárki bizonytalan útvonalakon feltűnő hirdetésekért, hiszen hiába kérdezik meg például az Il Ferrónál, hogy az ügyfél merre szokott autózni, GPS-ellenőrzés nélkül a havi durván ezer kilométert letudhatja autópályán is, ahol a matrica hirdetési értéke nagyjából nulla. A nagyobb cégek (ügynökségek) ezért hirdetnek inkább tömegközlekedési járműveken, melyek mindig fix útvonalon járnak, így nagyjából mérhető, hogy egy adott hirdetés milyen közönséghez jut el.

Forrás: [origo]

Az Il Ferro állítja, vannak már fizető hirdetői, nem is kizárt egyébként, hogy kivárásra játszik a cég. Ha a Hírautóhoz hasonlóan most még esetleg piramisjáték jelleggel működik is, később, a komoly hirdetők esetleges megjelenésével üzleti modellt válthat. Addig meg kihúzza valahogy. Az biztos, hogy az Il Ferrónak már jóval több, mint ötezer autója van szerte az országban, ennyit már nem lehet nem észrevenni: elképzelhető, hogy hamarosan ez egy hirdetőnek is feltűnik...