Pedálhajtású magyar hibridautó

2007.03.25. 19:16

Egy őriszentpéteri cég a következő évtized elején szeretné megkezdeni a Solo és Duo nevű hibridautóinak gyártását. A tervezésnél a fő szempont a gazdaságosság volt, ezért a bioetanollal üzemelő motor mellett napelem vagy az utasok pedálozása is töltheti az elektromotorokat tápláló akkumulátort.

Az ANTRO Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. felavatta új cégközpontját az őrségi Őriszentpéteren. Ha minden a tervek szerint halad, a következő évtized elejétől innen gördülnek majd ki a sorozatban gyártott magyar hibridautók a közúti forgalomba. A magyar fejlesztőcsoport az a célt tűzte ki maga elé, hogy a legkorszerűbb technika alkalmazásával létrehozzák a mai, környezetszennyező autók radikálisan új alternatíváját. Már maga a koncepció is zseniális, ugyanis a Duo nevű, 6+1 személyes autót alig negyed óra alatt át lehet majd alakítani két önálló, 3+1 személyes kisautóra (Solo), így megoldható a második autó problémája. De nem merül ki ennyiben a variálhatóság, mert a Solóból különböző hozzákapcsolt egységekkel platós és zárt kisteherautó, mikrobusz vagy lakóautó is kialakítható.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]
 

A Solo és Duo ráadásul nem igényel garázst, mert nincsenek rozsdásodó alkatrészeik, nem érzékenyek az akkumulátoraik és a kerékagyakba épített elektromotorjaik a hidegre. Sőt, napos, nem pedig árnyékos parkolót kívánnak, mert a Solo 2,3 m2-es, a Duo pedig 4,6 m2-es napcellát visel a tetején. Az így összegyűjtött energia naponta 10-50 kilométernyi kis sebességű haladásra elegendő, így lakott területen belül csupán elektromos hajtással, csendben és szennyezés nélkül haladhat el a tulajdonos a munkahelyéig, de ha nem elég az energia, pedálozással be lehet segíteni az áramtermelésbe. A jármű a fékezéskor keletkező energiát árammá alakítja, és visszatáplálja az akkumulátorba. Lakott területen kívül (vagy ha az akkumulátor lemerül) már bekapcsolódik a 10 kW-os növényiolaj- és alkoholüzemű motor, amely nem hajtja közvetlenül a kerekeket, csupán az akkut tölti. Így adódik az, hogy 5 db Solo-Duo okoz annyi környezeti szennyezést, mint egy átlagos mai személygépkocsi, mert a fogyasztás rendkívül alacsony: a Solo 1,5, a Duo 2 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre. Az igen könnyű (Solo: 250 kg, Duo: 570 kg), és alacsony légellenállású (0,18cw) autóknak nem okozhat gondot a forgalom ritmusának tartása, mert 9-10 másodperc körül gyorsulnak fel 100 km/órára, végsebességük pedig 140, illetve 170 km/óra lesz.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]


Az alacsony tömeg a magnéziumötvözetből és szénszálas anyagokból épült váznak, valamint a szintén szénszálas karosszériának köszönhető, de még az ablakok is könnyű polikarbonátból készülnek. A világítást fénykibocsátó diódák  (ledek) adják majd, amelyek sokkal energiatakarékosabbak a hagyományos égőknél, és még az élettartamuk is hosszabb. A kormányzás és a pedálok "drive by wire" rendszerűek lesznek, vagyis a valódi mechanikai kapcsolat hiányában csak elektromos jeleket továbbítanak a megfelelő részegységekhez

Az ANTRO Kht. eddig 200 millió forintot költött az autó fejlesztésére, a felmerülő költségeket a regionális, országos és európai uniós pályázatokból, valamint a Tiszta Formák Alapítvány és az MKB Euroleasing támogatásából fedezik. Ha minden a tervek szerint alakul, 2007 végére elkészülhet az első működő prototípus, de a sorozatgyártásra még legalább négy-öt évet várnunk kell. A korszerű technológia ellenére a magyar hibridautó ára a cég szerint a kisautók árszínvonalához illeszkedik majd.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK