Duna-parti autólegendák

2007.07.15. 23:45

Ha egy ötvenes évekbeli Mercedes-Benz 300 SL feltűnik egy veterános rendezvényen, szinte biztos főszereplő lesz. De nem a Donau Mastersen, ahol csak ebből a típusból volt hat darab a mezőnyben.

Forrás: [origo]

Az oldtimerek rajongóinak nagy örömére egyre több, egyre színvonalasabb veterános rendezvényt szerveznek hazánkban, az viszont kuriózum, ha egy nívós nemzetközi verseny érinti Magyarországot. A németországi Ulmból induló Donau Masters - a tavalyi évhez hasonlóan - ismét Budapesten ért célba.

Forrás: [origo]

Ahogy az hasonló esetekben lenni szokott, a hírverés elmaradt, a Roosevelt téren inkább a Nyár a Lánchídon elnevezésű program miatt sétáltak az emberek, vagy hűsöltek a fák alatt, csak néhány, a turista-fényképezőgépeknél komolyabb felszereléssel készülődő fotós jelezte, hamarosan történik valami. Fél négy után nem sokkal, a József Attila utca felől érkeztek meg a csütörtöki rajt óta Ausztriát és Szlovákiát is megjárt járművek, amelyek kora délután a hungaroringi Renault-hétvégén is tettek egy tiszteletkört.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]


Tavaly a felvezető autó némiképp elvonta a figyelmet a mezőnyről, az idei, alaposan tuningolt Mercedes-Benz CLK is megért néhány pillantást, de az SLR-hez képest... Az őt követő 1954-es Jaguar XK 140 aztán helyére tette a dolgokat, néhány pillanat múlva senki nem foglalkozott már a XXI. századi autógyártással az út mellé sorakozó érdeklődők közül. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a rendezvényt a Mercedes szponzorálta, a mezőny túlnyomó részét a stuttgarti cég típusai adták, de azért akadt más néznivaló is. Legfőképpen a résztvevők között egyedüli háború előtti autó, egy 1929-es Bentley Blower, az a 4,5 literes típus, amellyel Le Mans-ban is diadalt arattak.

Forrás: [origo]

A parkolóba az akadémia épületét megkerülve jutottak az autók, ahol szorosan egymás mellé álltak. A területet jobban átlátták a német biztonságiak, mint 2006-ban az alsó rakpartot, ahová akkor sorakoztak a kocsik, ezért most elmaradt a tavaly általános "ideülök a motorháztetőre, te meg fotózz le" aktus. A hosszú úton megfáradt túrázók kipakolták a csomagtartókat, a kabriósok hamar árnyékba vonultak, a teret pedig ellepték a fényképezőgéppel vagy annak híján telefonnal felszerelt érdeklődők.

Forrás: [origo] Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Találkozhattunk szinte valamennyi, oldtimer-programokon általános típussal, mint a Porsche 911, az Alfa Romeo Spider, a bogárhátú Volkswagen és a Triumphok, természetesen vagy tucatnyian voltak a műfaj Suzuki Swiftjei, az ifjabb Ewing-fiúnak hála Bobby-Merciként is elhíresült W 107-es SL-ek, de mi inkább a ritkaságokról szólunk.

Forrás: [origo]

A mezőny egyetlen haszonjárműve nemcsak mérete miatt tűnt ki a tömegből, hanem azért is, mert nagyon kevés hasonló korú buszt látni olyan kitűnő állapotban, amilyenben az 1962-es Kässbohrer Setra S6-os gyönyörködtetett. Csupán az elmúlt évtizedekben terjedtek el tömegesen Európában a távol-keleti autók, a veterántalálkozókról szinte mindig hiányoznak, ezért örömteli az 1966-os Datsun Fairlady 1600 Sports megjelenése. Nem csak pozitív élményekkel gazdagodott a '68-as Ford Galaxy 500-as tulajdonosa, a rajtfotón hibátlan autó ugyanis horpadt jobb első sárvédővel ért a pesti Duna-partra.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Két magyar csapat is indult a Donau Mastersen, autóik jól bizonyították, hogy itthon is kincseket őriznek a gyűjtők. A sirályszárnyú Mercedes-Benz 300 SL-ből mindössze 1400 darabot készítettek, a sorozatgyártású Mercedesekben először megjelenő benzinbefecskendezés a hátsó tengely áttételétől függően 235 és 260 km/óra között alakult - az ötvenes években! A magyar tulajdonú, 1956-os sportkocsi értékét tovább növeli teljesen eredeti állapota, gyári fényezése.

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

A másik magyar duó a 300 SL roadster-változatával teljesítette az Ulm-Budapest távot. Az 1959-es autót Rómában helyezték forgalomba, onnan vitte magával Kaliforniába költöző gazdája. 1982-ben került Németországba az SL, ahol egy kollekció különleges darabjaként 2005-ig alig 3700 kilométert futott, magyar tulajdonosa pedig az újrafényezés és a bőrkárpit felfrissítése után már több oldtimeres programon megjáratta a keménytetővel szerelt kocsit.

A World Series by Renault és a Donau Masters szép hétvégét szerzett a muzeális járművek iránt fogékonyaknak - félő, hogy sokat kell várnunk hasonlóan minőségi nemzetközi veterános programra.