Vágólapra másolva!
Szakemberek szerint már 25 fokos hőmérséklet felett lankad az ember figyelme, nő a reakcióidő, ez pedig a közlekedésnél is veszélyforrás. De az autókra mint szerkezetekre is fokozottan figyelni kell: túlhevülhetnek, megsérülhet a fényezésük, a gumikról elfogyhat a barázda.
Vágólapra másolva!

A napokban visszatérő forróság az autózásra is hatással van, autóra és a vezetőre egyaránt. A szakértők szerint már 25 foknál melegebb időben is lankad a figyelem, nő a reakcióidő - gondolják csak el, mit jelent ez 40 fokban. Sokan azt hiszik, hogy a klímás autójukban már semmi hatással nincs rájuk a hőség, de ez tévedés. Csak a negatívumokat csökkenti, de a korlátlan légkondizásnak bizony veszélyei is vannak.

A tűző napon parkoló autókban az utastér minden eleme átforrósodik, a fekete műanyagok, illetve a fém alkatrészek hőmérséklete elérheti a 60 fokot is. Ez azt jelenti, hogy akár égési sérüléseket is okozhatnak, tehát a tűző napon ácsorgó autóba beszállva ne fogjunk meg semmit. Érdemes elindulás előtt az ajtók kinyitásával egy kicsit szellőztetni, a kocsiban megrekedő forró levegő ugyanis ájulást, rosszullétet okozhat. A felhevült utastéri elemeket úgy is lehűthetjük, ha egy kis vizes ruhával letöröljük őket, ilyenkor a gyorsan elpárolgó víz hőt von el. Persze ehhez nem árt, ha van egy rongy a kocsiban, meg viszünk vizet is.

Forrás: [origo]

Sokat javít az utastér klímáján a néhány száz forintért kapható napvédő

Háromféleképpen akadályozhatjuk meg az autó utasterének felmelegedését. Szerencsés esetben tudunk árnyékban parkolni. Ha nem, akkor jöhet jól a hővédő fóliázás, amely a napsugarak jelentős százalékát kiszűri. Ennél költségtakarékosabb a harmadik megoldás, a szélvédők mögé rakható árnyékoló, napellenző. Ezek néhány száz forintért megvehetők, és elöl-hátul eltakarható velük a két legnagyobb üvegfelület. Ez duplán hasznos, hiszen akár 10 fokkal is alacsonyabb lehet az autóban a hőmérséklet, másrészt a műanyagok sem hevülnek fel. Az oldalablakok mögé tapasztott kutyás-cicás-kisegeres napvédő inkább csak díszítésre (?) jó.

Milyen jó is ilyenkor egy kabrió - juthat eszünkbe, de jobban végiggondolva korántsem áldás ilyenkor a tető hiánya, nem véletlenül a tavaszt és az őszt tartják igazi kabriós szezonnak. Ha ilyen autónk van, és ragaszkodunk a napsütéshez, legalább egy világos sapkával könnyítsük meg szervezetünk helyzetét, és ne feledkezzünk el a napolajas védelemről sem.

Forrás: [origo]

Kabrióban tanácsos világos vászonsapkával pótolni a tető hiányát

Emberi vonatkozások

A hőség élettani hatásairól még nem beszéltünk, pedig talán ez a legfontosabb. Minél melegebb van, annál szaporább lesz a pulzusunk, csökken a vérnyomásunk, ezáltal kevesebb vér jut az agyba. Lankad a figyelmünk, tompábbak leszünk, lassabban reagálunk. Nagyon sok folyadékot veszít ilyenkor a szervezet, nagyon oda kell figyelni ennek a pótlására. Frissítő törlőkendőt is érdemes használni, és bizony egy hosszú út során sűrűbben kell megállni. A túlzott hőmérséklet-különbségek is rosszullétet okozhatnak, ezért kerüljük a légkondicionáló túlzott használatát.

A kánikula elsősorban az idősekre, gyerekekre, kismamákra, illetve a keringési betegségekben szenvedőkre van nagyon rossz hatással, ha ilyen utasunk van, fordítsunk rá különös figyelmet. Olyan hőmérsékletet állítsunk be a klímás autóban, amely még nincs rájuk veszéllyel, a kintinél 5-10 fokkal hűvösebb utastér az ideális.




Időzítsük úgy az elindulást, hogy jusson időnk előtte egy rövid szellőztetésre. Nyitott ablakokkal keljünk útra, hiszen kezdetben a légkondi még nem tud maximális teljesítménnyel dolgozni. A légkondicionálót állítsuk maximumra, és ha érezzük, hogy már rendesen hűt, zárjuk be az ablakokat, és állítsuk kisebbre a ventilátorfokozatot. Ha nincs klímaberendezés az autóban, sok lehetőség nem marad: az ablakok lehúzásával lehet az utasteret folyamatosan hűteni. Ilyenkor is használhatjuk a kocsi saját szellőzetését, de az általában csak a motortérben felforrósodott levegőt fújja be, tehát nem sokat remélhetünk tőle.

Forrás: [origo]

21 túl kevés: a külső hőmérsékletnél 5-10 fokkal ne hűtsük hidegebbre az utasteret

Említettük, hogy nem érdemes a külső hőmérsékletnél több mint 10 fokkal hűvösebb levegőt kialakítani az utastérben. Ha mégis jegesmedve-hőérzetű utastársainkhoz állítottuk meg a hőfokszabályzót, különösen oda kell figyelünk, ha kiszállunk a kocsiból. Megérkezés előtt öt perccel érdemes kikapcsolni a légkondit, és hagyni felmelegedni az utasteret, beengedni egy kis kinti levegőt. Erre azért van szükség, hogy ne a 20 fokos autóból lépjünk ki a 40 fokos napsütésbe, mert azt egy átlagos szervezet nem veszi jó néven.

Ha leállítottuk az autót, érdemes szépen leárnyékolni, ha van napellenzőnk. Nagyon fontos, hogy ilyenkor semmi esetre se hagyjunk gyereket vagy állatot a leállított autóban a napon, hiszen még a klímával kihűtött utastér is nagyon hamar fel tud újra forrósodni. Készüljünk fel, hogy a madárpiszok és rovartetemek - ha nem távolítjuk el -, úgy beleéghetnek a fényezésbe, hogy azon egy egyszerű mosás már nem segít.