Amerikából jöttem - Jeep Compass 2.0 CRD teszt

2007.08.01. 13:55

Európában az effajta szabadidő-autókat mindenki dízellel veszi, ezért - saját motor híján- a Volkswagen kétliteres dízelét vette meg a Chrysler-csoport a kontinensünkön is árusított autói számára. Meglepő módon a nem éppen kultúrált járásáról ismert erőforrás a Compassban viszonylag csendesnek bizonyult, 140 lóereje és 310 Nm-es nyomatéka pedig éppen elegendő az 1,6 tonnás batár mozgatásához. A turbó belépéséig viszont roppant gyenge a motor, ügyetlen kuplungkezeléssel, de még néha anélkül is, nagyon könnyű indulásnál lefullasztani. Egészen pontos és határozott viszont a hatfokozatú kézi sebességváltó, ráadásul pont jó helyen, magasan van a karja, így kézre esik. Csak a váltószoknyához ne érjünk, mert a borzalmas tapintású gumi a legolcsóbb WC-pumpák anyagát juttatja eszünkbe. A Freedom-Drive I összkerékhajtás egy többtárcás tengelykapcsolón keresztül csak akkor küld hátra nyomatékot, ha az első kerekek kipörögnek, viszont a kézifék melletti kapcsolóval zárható is a hajtáslánc: ekkor az erő hatvan százaléka fixen a hátsó tengelyt hajtja. Normál helyzetekben erre csak nagyritkán van szükség, ráadásul a fogyasztást is növeli, ezért nem érdemes folyamatosan bekapcsolva tartani.

Forrás: [origo]

A girbe-gurba burkolat alatt régi ismerős, a kétliteres VW TDI bújuk meg álnéven

Le sem tagadhatná származását a Compass futóműve, ami ugyanolyan lágy hangolást kapott, mint a Dodge Caliberben. Gázadásra és fékezésre ezért nagyokat bólint a felépítmény, úthibákon pedig a túlméretes, 18 colos kerekek hajlamosak beremegni. Kanyarban szinte a földet súrolják a - talán épp ezért - fényezetlen kilincsek, az utasok pedig tehetetlen bábuként csúszkálnak a formázatlan ülésekben. Európai szemmel kissé mókás, hogy az autó borulékonyságára a napellenzőn elhelyezet feltűnő matricák hívják fel a figyelmet. Egyenes vonalban viszont kellemes a Caliberben utazni, a kátyúk többségét ugyanis jól szűri ki a felfüggesztés, és ekkor még a vaskos tetőoszlopok által korlátozott kilátás sem zavaró. Kellő önmérséklettel, országúton, hét liter körüli fogyasztással számolhatunk, városban viszont inkább a 8-9 literes étvágy jellemző a közös nyomócsöves dízelmotorra.

Forrás: [origo]

Ennél komolyabb terepre ne nagyon merészkedjünk az autóval

Sajnos, mire Amerikából ideér a Compass, a vételára megkétszereződik. Míg a tengerentúlon 3-4 millió forintnak megfelelő dollárért már beülhetünk egy ilyen, jól felszerelt SUV-ba, addig Magyarországon a legolcsóbb, sport felszereltségű változatot is 7,25 millióért kínálják a kereskedések. Tesztautónk ráadásul a legjobban felszerelt, bőrüléses, automata klímás, Limited kivitel volt, amiért alaphelyzetben 7,725 milliót kérnek, de a további extrák miatt a végösszeg csak 8,3 milliónál állt meg. Ez pedig túlzottan sok pénz egy ennyire kiforratlan autóért, amikor a kategória legjobbjait is közel ennyiért mérik.