Négy tenyérnyi - ennyin múlik az életünk a kocsiban, ekkora felületen érintekezik ugyanis az autó, pontosabban az autógumi a talajjal. A jó gumi jelentősége a kormánymű és a fékrendszer fontosságához mérhető, sokan mégsem veszik elég komolyan a gumik kiválasztását, állapotát.

Forrás: [origo]

Minél komolyabb teljesítményre képes az autónk, annál jobban felértékelődik a gumi szerepe

Szeret kocsikázni? Jó sofőrnek tartja magát? Egy átlagos autóvezető igennel felel. De ha azt kérdezzük tőlük, melyik az autója legfontosabb alkatrésze, a legtöbben a motort vágják rá elsőként. A válasz természetesen helytelen, de akkor mi lehet az?

Az emberek nagy része az alapján választ autót, tetszik-e neki, milyen erős, mennyit fogyaszt, vagy éppen mennyire jól felszerelt. Szerencsére egyre többen nézik meg, hány csillagos lett az adott modell töréstesztje, de ezek a szempontok mind-mind eltörpülnek amellett, hogy az autón éppen milyen gumi van. Hosszasan lehetne vitázni róla, de ki merem jelenteni: a gumiabroncs autónk legfontosabb alkotóeleme.

Versenyhelyzetben
A gumik szerepének szemléltetésére talán a versenypályákról lehet a legjobb mintát venni, főleg azért, mert a hazai márkakupa-sorozatokban sokáig utcai gumikkal versenyeztek. Kevesen hitték el, de egy jó utcai gumi bírja a tartós igénybevételt, csak éppen a megfelelő guminyomást és vezetési stílust kell megtalálni. Természetesen a versenypályán, száraz körülmények között a teljesen lekopott gumit szeretik a versenyzők, hiszen egy ilyen gumi már úgy "be van kopva", hogy nagyobb felületen fekszik fel, mint új állapotában, ráadásul nem billeg a profilokon. Egy új, illetve egy megfelelően bekoptatott gumi között akár két másodperc is lehet a különbség körönként a Hungaroringen, ami a versenyen helyezéseket jelenthet. Az utcán persze a biztonság az elsődleges. A kopott gumi nagyon hamar felúszik a vízen (aquaplanning), az autó kormányozhatatlanná válik. Utcára tehát a minél nagyobb profilmélység a javasolt.


Forrás: [origo]

Aquaplanning teszt

Vehetünk akármilyen szupererős sportkocsit, ha rossz gumi van rajta, sosem fogja tudni átvinni az erejét. Bármilyen menetstabilizáló elektronika van egy autóban, akkor is megcsúszhat egy rossz gumi miatt. Szigorúan véve a gumiabroncs az autó és az út közötti kapcsolatért felel, tehát mindenre hatással van. Kevesen vesznek tudomást róla, de az autóban az életünk mindössze négy tenyérnyi felületen múlik, azon, amin a négy kerék érintkezik az aszfalttal.

Igen, mindössze négy tenyérnyi. Nem mindegy, milyen abroncs feszül a keréktárcsákon, hiszen ezen múlik, hogy oldal-, illetve egyenes irányban mekkora gyorsulást tudunk átadni. Éppen ezért a kocsi állapota mellett a gumikra is nagy figyelmet kell fordítani, hiszen ez alapvetően befolyásolja egy autó viselkedését.