Asterix és az autótolvajok

Vágólapra másolva!
A történet hőse nem a kis gall, de neki is van egy titkos csodafegyvere, termetre hasonló, és ő is bajuszos. A neve Sánta László. Aznap, amikor elkísértük, megtalálta pályafutása 947. ellopott autóját.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Sánta László és a ZsaruCAR. Milliárdnyi értékben találtak autókat

Egymillió forintos átlaggal szorozva az már majdnem egymilliárdos érték visszaszolgáltatását jelenti alig hét év alatt. Ez persze nagyon hasraütéssel számolt összeg, de a nagyságrendet jól érzékelteti, főleg ha tudjuk, hogy a Sánta Laci-féle ZsaruCAR autókereső-egységek száma tizenhat, szerte az országban. Ők a fenti darabszám többszörösét találták meg az eltelt évek során. A legjobb egység a legutóbbi évben egymaga 98 lopott autót lelt föl. Volt olyan nagy értékű kocsi, amit kétszer loptak el, az autóvadászok mindkétszer el is csípték. A vadászidény lezárásáról már írtunk, az új szezonban pedig lehetőségünk nyílt arra is, hogy elkísérjük Sánta Lacit egy napra, lopott autót keresni. Szerettem volna ilyesmi címet adni a cikknek: "Húszmilliós verdát adtunk vissza" vagy "Rekorddöntés: tíz megtalált autó!", de hasonló szenzáció nem esett. Végül, visszagondolva az egészre, pont jó volt úgy, ahogyan zártuk a keresést, mert igen meglepő és tanulságos napot tudtunk magunk mögött.

Forrás: [origo]

Mondja és mutatja. Géphang is ismerteti a rendszámhoz tartozó autó típusát és színét

Szombaton reggel nyolckor kezdtük. Beszálltam a IV-es Golf anyósülésére, ami előtt az oldalra hajtható konzolon pihent a laptop, mellette állványon a kamera. Munkát kaptam, kezelhettem a keresés két fő eszközét. A kamera rögtön digitális fotót készít azon autók rendszámáról, amelyeket a megfelelő távolságnak és sebességnek köszönhetően észlel, majd a számítógép elemzi a rendszámot: egy-két másodperc elteltével géphang mondja be a rendszámhoz tartozó autó színét és márkáját, néhol magyaros fonetikával, mint sevrolet vagy citroen (c-vel). A folyamatos mantrából egy-két érdekes szókapcsolat tarkállik ki: ibolya Mitsubishi, okker Opel, olív Wartburg, és a nap közepén érzem, hogy ez a vonat akkor is továbbmegy majd alattam, ha már leszálltam róla. Agymosás, estig csak a három betű - három szám kombinációk és a darálós litánia kavarognak a fejemben.

Szürke Golf - különleges extrákkal
Az autóban dolgozó rendszámfelismerő rendszer kb. kétmillió forintot ér. Részei a kamera, a laptop, a GPRS-adatátvitelt szolgáló modem, egy inverter, a rendszámfelismerő szoftver, a GPS-alapú térképprogram és az adatbázisok. Legjobb természetesen a friss körözési adatokkal dolgozni, ennek híján a rendszeresen letöltött adatbázisokat használja a program. Hátránya az, hogy a letöltés utáni friss adatokkal már nem rendelkezik, tehát egy azóta megtalált autót még lopottként jelölhet, a reggel elkötöttet pedig rendben lévőnek. Mivel a ZsaruCAR-nál szeretik elkerülni az olyan eseteket, hogy egy "megtisztult" autó sofőrjére hívjanak rendőrt, inkább a BM online adatbázisát használják. Ennek elérésére viszont civilként nem jogosultak. Szerencsére az autóvadászok közt is vannak hivatásosok, mint Vezda László határőr főtörzs, aki az én vendégnapomon is biztosította a hozzáférést, ráadásul a kedvemért ő ült hátra. Az online hozzáférésnek köszönhetően minden bejelentett szabálysértés és bűncselekmény adataival rendelkeztünk.


A billentyűzettel a kamerás figyelésen túl is betáplálhatók a rendszámok, a rendszer ezeket is azonnal ellenőrzi. Egy parkolóban végighaladva jócskán feltorlódhatnak az elemzendő autók, átlagos terhelés esetén a kamera képéhez képest 5-6 autónyival marad le az ellenőrzés. Hamar kiderült számomra, hogy bármilyen hatékony a technikai háttér, azért az ember a kulcsa mindennek. Először csak figyeltem, mit kell nézni, mi lesz gyanús Lacinak egy-egy autónál, egyáltalán, hogyan tud egyszerre ennyi információt kezelni. Érthető okból a Golf automata váltós, így azzal már nem kell törődni. De irányítani a kamerát, zoomolni, figyelni a kocsisort, kiszúrni a gyanús autókat, közben kezelni a laptopot, észrevenni, ha egy rendszámot nem jól olvasott a kamera, vezetni, telefonálni - ehhez legalább két-három ember kellene, csoda, hogy egyedül is képes rá.

Forrás: [origo]

Csak a ZsaruCAR azonosításához jár egymondatos jellemzés

Létezik technika nélküli keresés is, amikor a vadászok versenyeznek. A gyanús jegyek alapján kiszúrt autónak telefonon utánakérdeznek az adatbázisban. Ha az autó tiszta, a vadász induló tíz pontjából egy elveszett. Aki nulláig ér, kiesik. Ha viszont valamiért zűrös a kocsi, újból tíz pontra ugrik a készlet. Aki a legtovább bennmarad, győz. A megtalált autókért pontokat kapnak az egységek. Az egész éves gyűjtögetés eredményét évente, Szent Kristóf napján összesítik. Egy pont jár a lízingszerződés megszegése miatt keresett járműért, kettő a forgalomból kivont autóért, három pedig elkövető megtalálásáért. Öt pontot ér, ha egyedi azonosítójel meghamisításáért körözött autót találnak, nyolcat, ha az autóval bűncselekményt követtek el, tizet ér a lopott kocsi.