Asterix és az autótolvajok

2007.08.21. 9:09

Forrás: [origo]

Sánta Lászlónak nincs munkaideje. Amikor csak teheti, autójával keresi a lopott járműveket

- Laci, hogyan kezdődött ez az egész?
- A mostani tevékenységünket megelőzte a Falcon rendszámfelismerő rendszer 1995-ös bevezetése. Használták a megyei rendőrök, a BRFK és a Polgárőrség is. 2000-ben szereztem kölcsönbe egyet, és rendőrökkel együttműködve dolgoztunk. A Gepárd-csoport, a rendőrség lopott gépkocsikat felderítő egysége belehallgatott a rendőrségi rádióforgalmazásba, és megjelentek ott, ahol dolgoztunk a Falconnal. Másnap már velük együtt kerestük a lopott autókat. A korábbi Opel Astrámat és a jelenlegi autót a Trans Holding Group Kft.-től kaptam kifejezetten erre a célra. A THG - amely az eredetiségvizsgálatban érdekelt - üzemelteti az autót, és benzinkártyát is tőlük kapok. A háttér nagy részét tehát ők adják.

Forrás: [origo]

Nehéz lenne álcázni a ZsaruCAR-t, de nincs is rá szükség

- Hogyan állt össze a ZsaruCAR elnevezés?
- Kezdettől fogva az ügy mögé állt támogatóként a Zsaru Magazin, a név első fele őket takarja. A CAR egyrészt autót jelent, másrészt a Civil Autókereső Rendszer rövidítése. Ez mindig is ingyenes lakossági szolgáltatás volt, eléréséhez csupán minket kell értesítenie a károsultnak. Mi faxon megkapjuk a rendőrségtől a lopásról szóló feljelentést, és indul a keresés.
- Kik támogatnak még?
- A kamerát és a laptopot az MKB Eurolízingtől kaptuk, a Hewlett-Packard pocket-PC-ket adott, még mielőtt megkerestük volna őket. Nagyban segít minket a Generali Biztosító és az Allianz Hungária, valamint Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnökeként. Miután megtaláltuk egy autójukat, a Peugeot Sárkány is hozzá akart járulni a tevékenységünkhöz valahogyan. Digitális fényképezőgépet kértünk és kaptunk tőlük. Elengedhetetlen a rendőrség és a határőrség segítsége is. A technikai fejlesztés hátterét a Sigmoid Kft. biztosítja. A három mérnökből álló csapat (maguk is ZsaruCAR egység) hangfelismerő, hangvezérlő rendszerekkel foglalkozott, amikor Vígh Attila ügyvezetőt megkértük, dolgozzák ki a Falconra is a hangvezérlés lehetőségét. Kihívásnak vették a feladatot, és elkészítették a Windows-alapú programot, majd a videováltozatos szoftvert is kifejlesztették. Mindig a legújabb verziókat töltik fel az egységeinknek, ingyen. A terézvárosi térfigyelő rendszerre is installálták a programot, azóta nagy eredménnyel használják az ottani rendőrök.

Forrás: [origo]

Újabb strigula. Lassan nagyobb autó kell, hogy elférjenek a karosszérián

- A múltkori cikkünkre reagálva egy olvasónk felvetette, hogy a bebukott hiteles autókra vadásztok, és a bankok fizetnek titeket.
- Ez egy érdekes történet. A közvélemény egy része azt hiszi, ez üzleti vállalkozás. Milyen jó nekünk, gondolják, bank, biztosító és más cégek állnak mögöttünk. Naná, hiszen elemi érdekük a bűncselekményes autók megtalálása. A biztosító kevesebb kárt fizet ki, a bank is csökkenti a veszteségét, amely nemcsak a bedőlt hitelekből adódik, hanem a lízingcsalásokból is, amikor a csaló a hajléktalan nevére vett autó után nem fizet, majd bontóba adja a kocsit. Jól mondta Gablini Gábor, hogy a rossz műszaki állapotú, de levizsgáztatott autók, amelyek ön- és közveszélyes roncsként járkálnak az utakon, sokszor tévesen szociális jóindulatnak nevezett okból lehetnek forgalomban. A vizsgáztató némi zöldhasú fejében átengedi az egyébként súlyos összegért felkészíthető autót, merthogy "a nehéz anyagi helyzetben levő családoknak is kell autó." Ez igaz, de nem bármi áron.

"Az a profitorientált vállalkozás, amely a közbiztonság javítása címén hasznot remél, az annak romlásában is ugyanolyan mértékben érdekelt." (Sánta László mondata, ami évek alatt fogalmazódott meg benne. Nekem akkor idézte, amikor az egyik fizetős, őrzött parkolót ellenőriztük.)

A roncs kocsi nem tud majd megállni, a lámpája nem fog világítani, és így tovább. Ne tagadjuk a gépjármű-kereskedő üzleti érdekeit, ha egyszer az ő szervizbevételét rontja a fekete alkatrészpiac, de ugyanúgy bevételtől esik el a legális bontó és szerelőműhely is. Véleményem szerint összesen százmilliárd forint fölötti kárt okoznak a csalók és a tolvajok az országban sokaknak. Emellett a bankok és a biztosítók a veszteségeiket a becsületes ügyfelekre fogják áthárítani díj- és kamatemelés formájában. Mindenki veszít. Egyébként tényleg van olyan autóvadász, akit a bank alkalmaz, ő főállásban a hitelkérelmeknek néz utána, és lízinges autókat is talál, amellett, hogy több lopott kocsit derít fel. Az idei legeredményesebb lopottautó-kereső is bankos, aki a banki autók mellett majdnem száz embernek találta meg a kocsiját. A lízingcsaló nem valami Robin Hood, aki a gonosz bankot átvágja, és a szegényeknek adja a pénzt, hanem közvetve tőlük veszi el.

Forrás: [origo]

Kapás esetén Laci értesíti a rendőrséget. Ők tudják megmondani, miért körözik a kocsit

- Te mint ember hol vagy ebben a történetben?
- Nekem ez a mindennapi betevőm. Két nap munka nélkül, és már elvonási tüneteim vannak. Pszichológus is látott, de azt mondta, ne aggódjak, nincs kóros elváltozás, egyszerűen megszállott vagyok. Ha a feleségem nem volna ilyen jó és megértő, már rég kivágott volna. Nekem ez a munkám, de szabadidőmben is ezt csinálom, látod, ez a hétvégém is kereséssel telik. Mivel a szolgáltatásunk díjtalan, nem úgy nyitok, hogy lássuk a pénzt, és akkor majd megmozdulok, hanem megyek és megyek. Hamarosan ezredes leszek (ezer darab megtalált autó után), és a 947 siker között csak egy-két biztosítási csaló nem örült annak, hogy megtaláltam a kocsiját. Bár sok bűnözőt segítettem már elkapni, engem nem ők érdekelnek, csak a visszaszolgáltatott érték. És igen, van olyan tulaj, aki kifejezi a háláját ajándékkal, néha kisebb összeggel. A legjobb mégis az, ha látom az emberek örömét, amikor vissza tudom adni a család autóját, amit esetleg évek munkájával összekuporgattak. Nekem ez számít, ezért csinálom.

Ha megtörtént a baj - autólopás esetén hívható telefonszámok
ZsaruCAR: 1/421-0-421
BRFK Gepárd-csoportja: 80/201-334



Előző
Következő