Autót és lufit a nőknek!

2007.09.15. 9:01

Ferrari, motorcsónak, bugyiárus, virágbolt és persze sok kis- és nagyobb autó - az első itthoni női autó- és életmód-kiállítás egyik célja, hogy megdőljenek a női autóvezetőkkel kapcsolatos sztereotípiák. A másik pedig a fülük. Kérdés, mennyire segítik ezt a lufik és lengén öltözött hoszteszek.

Fotó: Szabó Pál

A kabrió gyakran megbukik a racionálisan választó nők szempontrendszerében
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)

Fotó: Szabó Pál


Inkább a férfiak örülnek a hoszteszeknek

Ilyen kéne, olyan színben - ismerteti autóválasztásának legfőbb elemeit egy tizenéves, hátizsákos lány a barátnőivel a kiállítás egyik standjánál. A felmérések szerint a kisebbséghez tartozik, a nők nagy része ugyanis tudatosan választ, de nem elég egy mutatós, élénk szín és egy "jaj, de édes" forma a meghódításukhoz. A nők  állítólag azt a biztonságérzetet keresik az autóban, amit a férfiakban nem találnak meg. Döntőek a racionális szempontok, fontos a megbízhatóság és a hosszabb távon is vállalható fenntartási költség. Az autó mint termék mellett nagyon lényeges a kiszolgálás: egy műszaki adatokat soroló férfi értékesítőnél jobban szeretnek hasonlóan emocionálisan gondolkodó nőktől vásárolni. Egyre önállóbban hoznak döntéseket, és a család autóvásárlásban is meghatározó a véleményük.

Az I. Budapesti Női Autószalon és Életmód Kiállítás alapján úgy tűnik, bár a kereskedők fantáziát látnak egy kifejezetten a nőknek szóló rendezvényben - hiszen eljöttek -, nem tudnak élni a helyzettel. Hiába a felmérések, közvélemény-kutatások és statisztikák, az őszi BNV társkiállításaként hirdetett női autószalonon éppúgy öltönyös férfiemberek adnak tanácsot és névjegykártyát az érdeklődő hölgyeknek (és uraknak), mint bármely más hasonló eseményen. Vannak persze nők is, ám szerepük ugyanúgy kimerül a sokat mutató ruhácskákban végzett szórólaposztásban, mint minden más kiállításon. Néhány standon ablaktörlőhöz rögzített lufikkal próbálják kifejezni, tudják, hogyan kell megszólítani a nőket - ez sikerül is, bár még kell vagy tíz év, míg a dekorációnak őszintén örülők elérik a jogosítvány megszerzéséhez szükséges kort.


Hogyan látják nők és férfiak az első női autószalont? Helyszíni riport

Bajba kerülünk, ha a Hungexpo B pavilonjának bejárása után szeretnénk meghatározni, milyen autó kell a nőnek. Persze vannak női autóként aposztrofált kisautók, mint a Lancia Ypsilon, a Nissan Micra C+C, a Peugeot 107-es vagy a Ford Ka, de a rendezőelv a jelek szerint az, milyen autót tudtak saját szalonukból a nőire gurítani a márkakereskedők, amelyek egymaguk képviselték a gyártókat, hiszen egyetlen importőr sem jelent meg. A kiskocsik mellett állnak elérhető árú családi modellek, mint a Fiat Linea vagy a négyajtós Chevrolet Lacetti, van egy-két kifejezetten nem női autó, mint a Dodge Nitro, de Alfa Romeo, Ford, Seat, Skoda, Citroen, Suzuki, Opel, Renault, Volvo, Jeep, Mercedes, Toyota és Opel-modelleket is láthat a közönség - részletes felsorolásuktól eltekintünk, akit érdekelne, de nem tud kilátogatni hétvégén a vásárterületre, bármikor, bármelyik márkaképviseletnél pótolhat.

Férfiszem, női fül
A Nő, mint márka - Magyarország 2007 elnevezésű kerekasztal-beszélgetésen szó esett a nők és az autók kapcsolatáról. C. Molnár Emma pszichiáter kutatásai nyomán elmondta, a "női autó" mentálisan más, mint a "férfi autó". Míg a férfiaknak az erő a fontos, a státuszszimbólum, addig a nők a részletekre érzékenyebbek, a stabilitást és biztonságot várják el autóiktól. A kiállítás rendezőinek azt tanácsolta, felejtsék el a hagyományos, többnyire férfiaknak szóló bemutatókat, hiszen őket a szemükön keresztül lehet megfogni, míg a hölgyek "legerotikusabb" testrésze a fülük, ezért az legyen a cél. No és a körítés, ami a részletekre érzékeny nők gyengéje lehet.



Előző
  • 1
  • 2
Következő