A-ból A-ba - Mercedes-Benz A 150 Free Edition teszt

Vágólapra másolva!
Az elbaltázott kikerülési manőverrel elhíresült, de jó tulajdonságainak köszönhetően népszerűvé vált Mercedes A-osztályról nehéz elhinni, hogy valamikor felborult. A tervezők a hiba felbukkanásakor gyorsan eljutottak A-ból A-ba.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]


Sarkokba tolt kerekek: ha nem is egy MINI, de szépen és stabilan fekszik az úton

Két megközelítés adódik. Egyrészt a kis Mercedes le sem tagadhatja, hogy elsősorban a hölgyek öröme. Kompakt méretek, finom vonalak, könnyed kezelhetőség, biztonságos kialakítás, tágasság. Bevásárláshoz, gyerekek utaztatásához tökéletesen megfelel. Tehetősek akárhányadik Mercedese. Másrészt ezek csak előítéletek. A Mercedes legkisebb modellje az alsó-középkategóriában versenyez, tehát igenis feleljen meg azoknak az igényeknek, amelyek ebben a hatalmas piaci szegmensben számítanak. Vagyis legyen alkalmas családi autónak. Ki hitte volna korábban, hogy az elegáns, reprezentatív megjelenésű nagyautóival fogalommá vált Mercedes-Benz négy méter alatti kompaktot gyárt majd valamikor? És a kis Mercedes idén már 10 éves!

Vén Mika, vén Boris

Már kilenc év telt el abból a harmincból, amit '98-ban kezdett vállalni a stuttgarti gyártó a termékeire rozsdásodási és mobilitásgarancia címén. Mika Häkkinen és Boris Becker már nem a verseny- vagy a teniszpályára jár, inkább golfozással töltik nyugdíjas éveiket. A hamut is mamunak mondják, de egyikük csak azért is megújíttatja a jogsiját, hogy kivárja a harminc évet. Csak tankol, tankol, a rozsda meg majd egyszer jön. Kedves A-tulajok: 21 évig még nyugodtak lehetnek. Ja, és az öregre maszkírozott Mika a megszólalásig hasonlít a híres amerikai filmszínészre, John Voightra.


Mitől családi? Az első A-osztály úgy készült, hogy a gyerekes családokra és poggyászukra gondolva a nagy helykínálat köré építették az autót. A második, jelenleg futó széria növekedett az elődjéhez képest, de így is kisautó méretű parkolóhelyet foglal el, miközben tágas utastérrel és csomagtartóval rendelkezik. A forma jellegzetes arányai több tényezőből adódnak: a kerekeket az autó sarkaiba tették ki, az orr rövid, a motorháztető és a szélvédő egy vonalat képez, a far csapott. Kissé olyannak tűnik, mint egy összenyomott autó. Mindebből a benn ülők nem sokat éreznek, mert a helykínálat a külméretekhez képest nagy. Hórihorgas utasok is bőven elférnek elöl és hátul egyaránt, a hátsó lábtér óriási.

Forrás: [origo]


Tágas a beltér, az ülések nem csak kényelmesek, tartják is a testet

A magas építésmód mellett jellegzetes a padlólemez kialakítása, amely hozzájárult az A-osztály ötcsillagos töréstesztjéhez. Az úgynevezett szendvicspadló-szerkezet az ütközési zónából jócskán kiemeli az utasokat, a motor-váltó egység az emelt padló alá csúszik be egy esetleges frontális balesetnél. A kialakításból nem sokat venni észre benn, de a magas padló és a csomagtér alatti tároló lejtése árulkodik, és a jobbegyes ülés alatti szőnyeget felhajtva előtűnik az akkumulátor rekesze is.

Forrás: [origo]


Túl sok a jóból: a fabetét és a szemüvegtartó nem szép. Mondjuk ki: csúnya

Az autó magasságából menet közben nem származnak kellemetlen hatások. A gyors kanyarokban és az elnyújtott íveken az A-osztály alig dől meg, jól kézben tartható marad. Ugyanekkor kiderül egy másik fontos tulajdonsága: az ülések nagyon jól tartanak oldalirányban. Ki borult fel ezzel, és hogyan? Szinte el sem lehet hinni, hogy a C-osztálynál is szélesebb nyomtávú A-osztálynak korábban problémái voltak a stabilitással.

A jávor

Forrás: [origo]
A szép emlékű Pali névrokona, a főként Svédország útjain kódorgó állat emlegetése amennyire kellemetlen volt kezdetben a Mercedes főnökeinek, annyira jól is jöttek ki belőle. A magas súlypont megtette hatását. A svéd újságíró, aki tetőre tette az első A-osztályt, valószínűleg úgy kászálódott ki a romok alól, hogy "na, anyósomnak veszek egy ilyet". A Mercedes bebukta volna az új kocsit, ha nem építi azonnal stabilabbra a futóművet, és nem telepít a kocsiba menetstabilizáló elektronikát, ami új és drága felszerelés volt akkoriban. Szerencsére Stig vagy Lars vagy akárki felborult, így örülhetünk a széria ESP-nek. Annak meg a Mercedes örült, hogy az ügy nem úgy derült ki, mint az Audi TT nagysebességű stabilitás-gondjai, amely több halálos TT-balesethez vezetett. A jávorszarvasnak egyébként csak annyi köze van a teszthez, hogy mint kikerülendő objektum, szintén hirtelen akadályt képezhet. A kikerülési teszteknek mindegy, hogy bója vagy jávor.