Szeszkazánok a környezetért

Vágólapra másolva!
Egy hónapja lehet Budapesten is bioetanolt tankolni - abba a néhány autóba, amely E85-ös üzemanyaggal is működik. A Saab és a Ford mellett immár a Volvo is elkezdte az alkoholüzemű autók magyarországi forgalmazását, az áttörés azonban - ha lesz ilyen -, a kúthálózat kiépítéséig várat magára. Bár az E85-ös újdonság nálunk, de már most is minden benzines autó teli tankjában körülbelül 2,5 liter etanol van.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A Saab az első márka, amely ilyen autót hozott hazánkba. Eddig tizenöt darab talált gazdára itthon

- Etanol, ugyan már! A kőolajszármazékoké a jövő! - kommentálhatták a múlt század első felében az etilalkoholos járművekkel folytatott kísérleteket; és hasonló legyintéssel intézhették el az elektromotorokat is. Henry Ford első autója etanol elégetésével működött, Ferdinand Porschéét elektromos erőforrás hajtotta - később bizonyára sokan mosolyogtak azon, hogy az autótörténelem meghatározó géniuszai is zsákutcába indultak a kezdetek kezdetén. Manapság azonban egyre több, valaha sutba vágott elképzelést értékelnek át és vesznek elő a járműipar mérnökei. A fejlesztések egyik fő csapásiránya az elektromos erőforrás, és egyre nagyobb teret követel magának az immár olcsón előállítható etanol is.

Forrás: [origo]

Az E85 felirat a 98-as helyén. Látszik, hogy új még a dolog...

Kilencvenötös, dízel és spéci üzemanyag képezi a nagyobb töltőállomások kínálatának gerincét, de már hazánkban is egyre több olyan kút nyílik, ahol a speciális anyag nem a háromszáz forintért ránk tukmált prémiumbenzin, hanem az azoknál is nagyobb oktánszámú, mégis a hat évvel ezelőtti árakat idéző E85. A nyolcvanötös szám azt jelzi, hogy ilyen arányban tartalmaz bioetanolt az üzemanyag, a maradék 15%-ot szuperbenzin teszi ki, amelyre leginkább a hidegindítás miatt van szükség. A bioetanol nevet hallva az ember általában olyan anyagra gondol, amelynek elégetésével a jármű sokkal kevésbé szennyezi a környezetet, ám ennek árát teljesítményben és nyomatékban kell megfizetni. Tévedés: az E85 nem csupán környezetkímélőbb, mint a benzin, de tökéletesebb égésének köszönhetően nagyobb teljesítményt és nyomatékot is biztosít. A teljesítménytöbbletet és a kedvezőbb károsanyag-kibocsátást némiképp ellensúlyozza a megnövekedett fogyasztás. Mivel az E85-nek kisebb a hőértéke, körülbelül 15-20%-kal többet kell elégetni belőle, ám még ezzel együtt is olcsóbb az üzemeltetés.


http://videa.hu/flvplayer.swf?v=dgpPdBfadP60YTCV



Megéri-e itthon bioetanolt forgalmazni a benzinkútnál? A Tesco szóvivője válaszol

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha ennyi előnye van, akkor miért nem alkoholt tankol mindenki. Aki benzines autóval jár, valószínűleg töltött már bioetanolt járműve tankjába, csak épp nem 85%-os arányban. Július elsejétől ugyanis a Magyarországon forgalmazott benzineknek legalább 4,4 térfogatszázalékban kell bioetanolt tartalmazniuk, ellenkező esetben a kivetett jövedéki adó literenként 103,5 helyett 111,8 forint (ugyanez a helyzet akkor is, ha kéntartalom meghaladja a 10 ppm-et). Az etilalkohol körülbelül 10-15%-ig nem károsítja a járműveket, ennél nagyobb koncentráció viszont már megtámadja az üzemanyagrendszer gumi alkatrészeit. Ahhoz tehát, hogy E85-tel autózzunk, erre alkalmas autót kell vásárolnunk; itthon jelenleg a Saab, a Ford és a Volvo kínál ilyet. A bioetanolos motor ránézésre nem különbözik a sima benzinestől - a lényeg az üzemanyagrendszerben van, amely alkoholnak ellenálló anyagból készül, és tartalmaz egy szenzort, amely folyamatosan ellenőrzi a benzin-etanol arányt. A gyújtásidőzítés és az esetleges turbó-töltőnyomás különbözik a normál motorokétól. Az etanol ezenkívül erősebb hengerfej beépítését teszi szükségessé. Elméletileg lehetséges a benzinmotorok átalakíttatása bioüzeművé.

Bioetanol, a "zöld üzemanyag"

Forrás: [origo]Az etil-alkohol vagy borszesz néven is ismert C2H5OH színtelen, jellegzetes szagú és ízű, éghető folyadék. A bio előtag azt jelzi, hogy nem szintetikusan, hanem természetes módon állítják elő, olyan, magas keményítő- és cukortartalmú növényekből, amelyek az adott földrajzi területen nagyobb mennyiségben rendelkezésre állnak. A bioetanol fő nyersanyagforrásai Európában a cukorrépa, a búza és a kukorica, Észak-Amerikában a kukorica és a búza, Dél-Amerikában pedig a cukornád.

A fosszilis eredetű üzemanyagokkal - például benzinnel vagy dízelolajjal - ellentétben, a teljesen megújuló bioetanol égésekor kibocsátott szén-dioxid nem növeli az üvegházhatást előidéző gázok mennyiségét, mivel a növények képesek az elégetett növényekből származó szén-dioxidot megkötni. Ennek köszönhetően a benzinkúton kapható E85 üzemanyaggal hajtott autók szén-dioxid-, és az üvegházhatást okozó, úgynevezett nettó gázkibocsátása akár 80 százalékkal is alacsonyabb a benzines autókéhoz képest.

A négy magyarországi töltőállomást a Szabadegyházán működő Hungrana Kft. látja el a GreenPower névre keresztelt E85-tel, a szállítások 2007 nyarán kezdődtek. A cég tájékoztatása szerint kizárólag hazai alapanyagból nyerik az etanolt. Sokan a magyar mezőgazdaság nagy lehetőségét látják a bioetanol-előállításban, mások viszont az élelmiszeriparban jelentkező árfelhajtó hatásra, a termőföldek szűkösségére és az alapanyagok árának túlzott kilengésére figyelmeztetnek.