Hóakadályok még nincsenek, de már eljött az autók téli felkészítésének ideje. Alapvető a folyadékok fagyállóra és a gumik télire cserélése, de a kocsi több alkatrésze is különös figyelemre szorul.

Forrás: [origo]

Nem mindegy, mennyire felkészített autóval és milyen feleszerléssel indulunk útnak

Az autók téli felkészítésénél sajnos még mindig él az általános tévhit: a gumik cseréjén kívül a folyadékok fagyáspontjára kell figyelni. A különböző rendszerek működése szempontjából nagyon fontos, hogy az autó hűtőrendszerét legalább 25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékkal töltsük fel, és az ablakmosó tartályába is körülbelül ugyanilyen hőmérsékletig fagytűrő ablakmosó-folyadék kerüljön. Itt azonban nem ér véget a dolog, sőt igazából itt kezdődik.

Ha már az ablakmosónál tartottunk, arra is oda kell figyelni, hogy az ablaktörlő lapátok jó állapotúak legyenek, hiszen télen sokkal többet megyünk ködös, nyálkás, nedves időben, tehát többet lesz koszos a szélvédő, amikor már nem mindegy, hogy hogyan töröl. Az ablakmosóból is érdemes plusz készletet tartani az autóban, sőt még néhány eszköz cipelése is ajánlatos. Ilyen például a kis seprű, a jégkaparó, amivel ugye a havat, jeget lehet eltávolítani az autóról. Nem árthat egy kis jégoldó, vontatókötél vagy extrém nagy hó esetére egy hólánc sem.



Egy összkerekes autó ilyenkor jobban boldogul, de arra is kell a téli abroncs

Ha nem akarjuk, hogy a kezünk lefagyjon, érdemes csak erre a tisztítási, szerelési célra egy kesztyűt is rendszeresíteni télre az autóba. Békés környéken, ahol nem divat letörni az ablaktörlőlapátokat, célszerű éjszakára felhajtani őket, így megelőzve odafagyásukat és károsodásukat. Az említett felszerelések kapcsán fontos megjegyezni a csomagtartóba pakolt eszközök rögzítését - ahogy erre már kitértünk. Praktikus tanács az is, hogy a zároldót ne a csomagtartóban tartsuk, hanem a zsebünkben, hiszen ha szükség van rá, akkor a raktérből nem tudjuk kiszabadítani.

Forrás: [origo]


A fagyállók cseréje mellett az akkumulátor állapotára is oda kell figyelni

A tél beállta előtt ellenőriztessük az akkumulátor állapotát, mert az alacsony hőmérséklet káros hatással van a teljesítményére. Az az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy télen is ezt teszi. Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagy által ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után biztosan jelentősen vesztenek a teljesítményből, tehát egy ilyen korú akkumulátort már tél előtt is érdemes cserélni. A szokásos dolgokon kívül érdemes ilyenkor olyan szempontból is átnézni egy autót, hogy nincs-e elöregedett tömítése, gumicsöve, mert ez a nagy hőmérséklet-ingadozás hatására biztosan tönkre fog menni, jobb megelőzni a bajt.

Az úttesten lévő só maró hatással van a fémlemezekre, abroncsokra, ezért télen gyakrabban mosassunk autót! Figyeljünk arra, hogy ilyenkor a kulcslyukakba juthat a nedvesség, amely később megfagyhat. Az ajtótömítéseket érdemes speciális folyadékkal bekenni, nehogy az ajtó nyitásával kiszakítsuk a hozzá tapadó szigetelést.

Forrás: [origo]

Télen érdemesebb az autót is sűrűbben mosatni, hogy a sós, latyakos kosz ne kezdje ki a karosszériát és a felniket

Az sem mindegy, hogy mennyire tudunk ilyenkor látni, látszani, vagyis ellenőrizzük, hogy az izzók égnek-e. A törött armatúrán beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Mindig legyen nálunk tartalékizzó. Gondoljunk arra, mennyivel gyakrabban kell a szélvédőt mosnunk nedves időben - a fényszórók sokkal előbbre, a talajhoz közelebb helyezkednek el, ezért jobban piszkolódnak. Ez jelentős fényerő-veszteséget is okozhat, ezért egy nedves, koszos napon gyakran álljunk meg és tisztítsuk le a lámpaburákat.