Az oroszországi állapotok, a társadalom széles alsó rétege és a dúsgazdag elit közötti szakadék az autóparkon is tükröződik: a Ladák és Moszkvicsok hazájában hihetetlen ütemben növekszik a különleges autócsodák száma. A tehetősek egyre inkább kezdenek rátalálni a régi idők járműveire is, és egy-egy kiállításon elképesztő példányok mutatkoznak be.

Forrás: [origo]

Hogyan is lehetne moszkvai autókiállítást rendezni nagy, fekete autó nélkül. Íme egy héttonnás ZISZ 115-ös és legénysége
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nem kell elfogadnunk a "mutasd az autódat, s megmondom, ki vagy" Kazinczy-ferdítést ahhoz, hogy belássuk: egy ország gazdaságát nagyon jól jellemzi gépjárműállománya. Az olajban lubickoló arab államokban szinte mindennapos látvány a Rolls-Royce, ugyanakkor Egyiptomban szakadt Peugeot-k szolgálnak milliószám - délen még azok sem nagyon. Az Egyesült Államokban mindenki mindenhova kocsival jár, az autók jelentős része nagy méretű, a fogyasztás nem számít. A hatvanas években ez még inkább így volt: mai szemmel már szinte észrevehetetlenek a Buickot a Chevrolet-től, a Chryslert a Plymouth-tól elválasztó lépcsőfokok, ugyanakkor az NDK-ban kincset ért a hazai gyártású Wartburg is. Nemcsak a gazdaság, a társadalom keresztmetszetét is elénk tárják a közlekedési eszközök: a szegények és gazdagok közti óriási távolságot szemléltetik az ukrajnai utakon cirkáló több tízmilliós luxuskocsik a mellettük szerénykedő toldozott-foldozott Ladákkal és Tavriákkal. Európa keleti felén ez persze nem egyedi jelenség: pár éve a kolozsvári Unió utcában alig fél óra alatt három (!) Hummert láttam elhaladni, míg néhány tucat kilométerre onnan lovas kocsik és húszéves Daciák jelentik a járműparkot.

Forrás: [origo]

Nyolcvanéves Bugatti Type 40
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az imént említett Ukrajnához hasonló a helyzet a nagy orosz testvérnél, már csak a közös történelem okán is. Moszkva sugárútjainak külső sávjaiban harmincéves Volgák, széjjelrozsdásodott 2106-os Zsigulik, rettenetes állapotú Alekók pöfögnek, mialatt a legbelső sávban a legdrágább Mercedesek, BMW-k, Audik, Lexusok, Cadillacek és Lincolnok húznak el. Egyébként az egész városra jellemző ez a hihetetlen ellentmondás: a szocreál épületek, a metróvonalak és úgy általában a mindent uraló monumentalitás több évtizeddel repít vissza az időben, ám egyre több helyen törik meg a retróhangulatot a modern irodaházak, az óriásplakátok és a gyorséttermek. Ennek megfelelően a régi autók szerelmeseit is egyfajta disszonancia keríti hatalmába: a 407-es Moszkvicsok és a mély lökhárítóbabás ezerkettes Zsigák mellett egészen elképesztő járművekkel lehet találkozni kiállításokon. Főleg annak tükrében meglepő az állomány, hogy a veterános mozgalom Oroszországban is csak évekkel a szocialista gazdaság összeomlása után kezdett kibontakozni.

Forrás: [origo]

Rejtett lámpákkal és elsőkerék-hajtással bűvölte el a harmincas évek közönségét az amerikai Cord
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az oldtimerezés megszűnt egy maroknyi megszállott rajongó hobbija lenni, a vékony középrétegből és a megbecsülhetetlen vagyonnal rendelkező új arisztokráciából is egyre többen fedezik fel a régi járművek szépségeit. Egyesek régi vonalvezetésű modern autókkal akarnak kitűnni a tömegből: őket szolgálják ki azok a tuningcégek, amelyek például az M21-es Volga vonásaival felruházott sportkupét építenek BMW-, Audi vagy Mercedes-alapokra százmillió forintnyi összegért. Mások nagy hatalmú elvtársak átépített luxuslimuzinjaival akarnak kitűnni: képzeljék el az ötvenes évek elejéről származó hatalmas ZIM-et, amely alufelniken gördül, az utasok pedig plazmatévén nézik a dvd-t. A többség azért inkább a történelmi hűséget tartja szem előtt, ennek köszönhetően ma már azon a szinten áll a moszkvai veteránozás, hogy évente számos olyan rendezvényt képes eltartani, amelynek kínálata a nyugat-európai események legkényesebb közönségét is ámulatba ejtené.

Forrás: [origo]

A monacói herceg egykori Itala 14/18 CV-je - már orosz tulajdonban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az orosz főváros legcsillogóbb seregszemléje az Oldtimer Gallery (orosz eredetiben: Oldtajmer Galerej) elnevezésű, évente kétszer megrendezett kiállítás, amelyen a Moszkvicstól a Mercedeseken át a háború előtti amerikai luxusautókig minden megtalálható. Elegáns Rolls-Royce-okból és Cadillacekből mindig csokorra való akad - és ezek csak a jéghegy csúcsát jelentik: az idei őszi bemutatón is szemkápráztató különlegességek tették tiszteletüket.
A Peking-Párizs verseny évfordulójának köszönhetően világszerte reflektorfénybe került az Itala márka: száz éve egy ilyen autóval nyerte meg az olasz Scipione Borghese az embert és gépet próbáló futamot. Mivel a verseny nagyrészt Oroszországon keresztül futott, a helyiek valamennyire sajátjuknak érzik, és naná hogy kiállítanak egy Itala versenyautót. Orosz tulajdonosa tavaly vette a Christie's monte-carlói árverésén Rainier monacói herceg gyűjteményéből.