Végleges nyomvonala sincs az M0 hiányzó részének

Vágólapra másolva!
A cikksorozat előző részei az egykor Halálútnak nevezett déli szektor megépítését és mindennapos problémáit ismertették. Ezúttal arra keressük a választ, hogy állnak a nullás további szakaszai. A Megyeri híd jövőre elkészül, de elvileg nem lehetne forgalomba helyezni, az M0 bezáródásának időpontját pedig megtippelni is nehéz, hiszen a nyugati szektornak még végleges nyomvonalterve sincs.
Vágólapra másolva!

Forrás: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Folyamatosan épül az M0, de nincs az a felelős szakember, aki megjósolná az utolsó szakasz átadásának időpontját


Az autóforgalom növekedésével egyre égetőbbé válik a fővárost elkerülő út hiánya. Ami tíz éve még csak bosszantó volt, mára már kezd elviselhetetlenné válni. Naponta csaknem négymillió jármű - köztük több száz 40 tonnás kamion - használja a főváros útjait. Teljesen nyilvánvaló, hogy amíg nem épül körbe a nullás, addig a fővárosi forgalmat és levegőt fogják terhelni a Sopronból Szegedre, Nyíregyházáról Nagykanizsára tartó teherautók. Ennek ellenére a teljes gyűrű elkészültének időpontja a jövő homályába vész, több részen továbbra is pereskedések hátráltatják az építkezést. Az utolsó szakaszhoz leghamarabb 2011-ben foghatnak hozzá, de még megjósolni sem merik átadásának idejét.

A csonka déli szektor 1994-es elkészülte után sokáig csak ezt a részt toldozták-foldozták - fejlesztésnek túlzás lenne nevezni, hisz a szélessége maradt a régi, csupán a veszélyességét csökkentették elválasztó elemekkel - ahogyan arról az első részben beszámoltunk. Új szakaszra tizenegy évet kellett várni: 2005. október végén vehették birtokba a járművek az M5-ös autópályát a 4-es számú főúttal összekötő körgyűrű-szeletet. A nyomvonal beszédes: aki ránéz a nullás térképére, láthatja, bizony eléggé "elcsúszott" a keleti szektor vonala, az M5-ös nélkül sehogyan sem kapcsolódnának a szakaszok.

Az M0-ás történetét bemutató háromrészes sorozatunk első darabjából kiderült, hogyan lett a hatvanöt évvel ezelőtt kitalált elkerülő autópályából Halálúttá keresztelt autóút-részlet. A második részből megtudhattuk, hogy a nullás meglévő részei már felújításra szorulnak, autópálya pedig legkorábban 2012-ben lehet a déli szakaszból.


De legalább most már van összeköttetés a négyes úttal. Az épülő M6-ossal viszont továbbra sincs. 2005 októberében írtuk, valószínűleg nem fog elkészülni időre, 2006 márciusára a bekötés. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. honlapján jelenleg 2008 szerepel az átadás éveként. Bizonyára sokan vannak, akik ezt az ígéretet is kétkedve fogadják - a szkeptikusok véleményét látszik alátámasztani a keleti szektor befejezésének 2007 végi dátuma a www.m0.hu nyitólapján. Hacsak nem kezdenek el fénysebességgel dolgozni, a weboldalon olvasható vállalás tarthatatlan lesz.

Persze ha az ember utánajár, kiderül, van már új határidő: 2008. július 31. Néhány helyen nagy erővel folyik a munka az M0-s nyomvonalán, így várhatóan 2008 nyár végén kész a tervezett elkerülő út háromnegyede, és ekkor adják át a körgyűrű északi hídját is. Jövő év nyarától tehát némileg csökkenhet a rettenetesen túlterhelt Hungária körút és a nem kevésbé zsúfolt Árpád híd forgalma.

Forrás: MTI


Jövőre elkészül a Megyeri híd. Elvileg legkorábban 2011-ben adhatnák át





A budai oldal viszont nem örül a befejezetlen szakasznak, ugyanis ha a körgyűrű nem épül tovább - márpedig évekig biztosan nem fog -, a Megyeri híd nyugati irányú forgalma az ott lévő településekre, leginkább Budakalászra, olyan járműáradatot zúdít, melyet a meglévő utak nem fognak tudni elvezetni.

A kivitelezőnek nem csupán a Duna jobb partján, hanem a Szentendrei-szigeten is viaskodnia kell. A sziget legdélibb települése, Szigetmonostor területén áll a nullás hídjának néhány tartópillére, ám az engedélyezéshez az önkormányzat azzal a kikötéssel járult hozzá, hogy a beruházó - egy évekkel ezelőtti ígéretnek megfelelően - építse meg a kishidat a sziget és a budai oldal között. A Megyeri hídról nem lehet lehajtót építeni a településhez, mert természetvédelmi területen vezetne keresztül, ráadásul veszélyeztetné a főváros ivóvízellátását biztosító kutakat is. A dolog pikantériája, hogy szakvélemények szerint a kishíd szintén veszélyezteti az ivóvízbázist - tehát a veszélyes lehajtó helyett egy veszélyes kishíd létesül. Ha létesül, mert egy sor per is színesíti az ügyet. Állítólag ha nincs semmi bökkenő, akkor is leghamarabb 2011-ben lesz összeköttetés Szigetmonostor és Szentendre között - pedig elvileg a Megyeri híd csak akkor helyezhető forgalomba, ha a kishíd elkészül.

Forrás: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Ahol van körgyűrű, mégsincs összeköttetés: az M0-M6-os csomópont Érdnél


Szintén heves szakmai, politikai és környezetvédelmi vitákat kavar az a kérdés, hogy merre haladjon a körgyűrű - az M0-s minden egyes nyomvonalát legalább egyszer megtámadták a civilek. A nyugati szektornak épp ezért még végleges nyomvonala sincs. A környezetvédelmi szakhatóság határozata három vonalat jelölt ki további, részletes környezeti hatástanulmány elvégzésére, a határozatot azonban az összes civil szervezet megfellebbezte. Tette ezt az Óborkör is, amely például konstruktív javaslatával, nyomvonal-módosítással hozzájárult a harmadik változat elkészítéséhez.

A civilek és a lakosság meggyőzésére a Műszaki Egyetem Áramlástudományi Tanszéke szélcsatorna-vizsgálatot készített, amely az autópályának a nyomvonal melletti települések légszennyezettségére és zajártalmakra gyakorolt hatását tanulmányozta. Az eredmények az alagutas megoldást támasztották alá: korszerű technológiával, szellőzőberendezésekkel a szennyezés a minimális mértékig csökkenthető. A civil szervezeteket, úgy tűnik, még így is nehéz meggyőzni. A vizsgálat egyébként nagyban segíti a szakembereket abban, hogy az alagutak helyét és hosszát meg tudják határozni.