Dakar: budapesti rajt akár már 2009-ben

2008.01.05. 14:16

Még idén pótolhatják a pénteken törölt Lisszabon-Dakar ralit, amelyet akár már jövőre Budapest-Dakarként rendezhetnek meg. Szalay Balázs arról is beszélt a sajtótájékoztatón, hogy a magyar csapatok minél több versenyen szeretnének indulni idén, de a Budapest-Bamakón biztosan nem.

Fotó: Szabó Pál

Szalay Balázs éjjel érkezett haza Lisszabonból. Mint mondta: nem volt kedve maradni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Szombaton rajtolt volna a harmincadik Dakar-rali, ám a szervező Amaury Sport Organisation (ASO) még pénteken bejelentette, terrorveszély miatt törlik a versenyt. Korábban fegyveresek több francia turistát megöltek Mauritániában, a francia kormány ezért felszólította a rendezőket, ne tartsák meg a sivatagi versenyt. Így a biztosítások sem lettek volna érvényesek, az ASO pedig nem vállalhatta a kockázatot, főleg, hogy konkrét fenyegetéseket kaptak nem csak a mauritániai, hanem a marokkó szakaszra vonatkozóan is - tájékoztatta Szalay Balázs, a Szalay Dakar Team vezetője, az ASO kelet-európai képviselője a sajtót szombat kora délután Budapesten.

A szervezők "bizonyos mértékig" kárpótolják majd a versenyzőket, a szponzorokat és a médiát, erről az elkövetkező hetekben döntenek. Ahogyan arról is, rendeznek-e év közben másik sivatagi versenyt (biztonságosnak vélt országokban), de felvetődött egy kelet-európai futam ötlete is, amely Szalay szerint rendkívüli lehetőség volna hazánknak, hiszen több mint 550 versenyző állna rajthoz, akár már néhány hónap múlva.

 


Szalay egyedül indult volna, csapattal nem. Helyszíni videónk


A Lisszabonban tartózkodó Ujhelyi István államtitkár az ASO-val folytatott tárgyalásain szóba került, hogy a 2010-es budapesti rajt helyett (amelyre március 15-éig véglegesítendő előszerződést írtunk alá) akár már jövőre a magyar fővárosból indulhat Afrika felé a mezőny, de csak akkor, ha az idei Dakart meghiúsító terrorfenyegetés kizárólag a mostani útvonalon fekvő országokra és az adott időszakra vonatkozik. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára erről Bajnai Gordon miniszterrel is egyeztetett. Jelenleg a 2009-es rajt helyszínére vonatkozóan Lisszabonnak aláírt szerződése van. A jövő évi útvonalat illetően elképzelhető, hogy a biztonságosnak számító Tunézián, Líbián és Egyiptomon keresztül vezetnék a versenyt, lehet, hogy Lisszabonból nem Marokkó, hanem rögtön Tunézia felé hajóznak majd.

Még nem tudni, visszakapják-e a nevezési díjat a csapatok. Felmerült, hogy a teljes összeget visszautalják, esetleg levonják az adminisztrációs költségeket, de valószínű, hogy az ASO által - a Dakar helyett - idén rendezendő futamokon ingyen állhatnak rajthoz a Dakarra nevezett csapatok. A csapatok nem tudták teljesíteni vállalásaikat a szponzorok felé, így lehetőség szerint minden versenyen rajthoz állnak majd. Egyen azonban biztosan nem: noha a tegnapi bejelentést követően a jövő szombaton rajtoló Budapest-Bamako szervezői közleményt adtak ki, hogy szívesen látják a Dakarra nevezett magyarokat (állítólag három csapat jelezte is részvételi szándékát), Szalay Balázs egyértelműen, valamennyi magyar induló nevében kijelentette: semmi közük a Bamakóhoz, annak szervezése nem méltó, nem összevethető a Dakaréval, és egyikük sem indul rajta.

Fotó: Szabó Pál

Szalay csütörtökön délután hallott először arról, lehet, hogy elmarad az idei Dakar
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Budapest-Bamako szervezőinek közleménye szerint péntek délután több szlovák csapat is megkereste őket, Vladimir Nemajer és Petr Prohazka már csak Palikék döntésére várt. A Dakaron 389-es rajtszámmal induló szlovák csapat még nem határozta el, hogy Budapestről rajtol vagy az első három európai etap kihagyása után Almeriában csatlakozik a fapados Dakarként is emlegetett sivatagi futam mezőnyéhez. A Dakar rali eltörlése a Bamako szervezői szerint a francia sivatagi show hanyatlásának a kezdetét jelentheti. "Véleményünk szerint a Dakart alaposan újra kell értékelni, ha fenn kívánnak maradni. A futamnak sosem volt célja a volt francia gyarmatok fölemelése vagy megsegítése. Egy neokolonialista alapokon nyugvó gazdasági vállalkozás a mai világban nem élhet meg nemzetközi sporteseményként" - tette hozzá a Bamako rendezője.

Bizonytalan a Dakar jövője a francia lapok szerint

A francia sajtó általános vélekedése szerint komoly veszélybe került a Dakar-rali jövője: "A 30. Dakar törlése könnyen a tereprali versenyek végét jelentheti az afrikai földrészen" - véli a baloldali Libération. Az újság elemzése szerint "a szervezők ígéretei ellenére nehéz hinni abban, hogy jövőre lesz 31. Dakar". A jobboldali Figaro "A terrorizmus áldozatává vált a Dakar" címmel közölt írást. "Ezután már kikerülhetetlenül vetődik fel a rali jövőjére vonatkozó kérdés" - fogalmaz a lap szakírója, emlékeztetve arra, hogy a verseny történetében korábban is számos nehézséggel, fenyegetéssel kellett megbirkózni a szervezőknek.

"Úgy tűnik, veszélybe került a verseny jövője annak nyomán, hogy a régiót destabilizálták a terrorfenyegetések" - írja a France Soir. A kilátásokat illetően némileg óvatosabb a L'Equipe című sportnapilap, amely szerint "a jövő ad választ arra, hogy a Dakar-rali afrikai földön történő megrendezése a lehetséges kategóriájába tartozik-e még". "Mindenesetre a kontinens északi részén érzékelhető növekvő terrorveszély nem ad okot optimizmusra" - olvasható még a helyzetértékelésben. Az összegzés kitér arra is, hogy "az afrikai tereprali-versenyek ellenzői most biztosan elégedettek", ugyanakkor a szerző megjegyzi: "noha a Dakar-rali célkitűzései között soha nem szerepelt Afrika felemelése, azért a viadal lefújása a terroristákon kívül senkinek nem kedvez".