"Teljesen egyetértek a döntéssel"

2008.01.17. 3:49

Szalay Balázs, a Szalay Dakar Team vezetője válaszolt olvasóinknak a Vendégszobában. Elmondta, hogyan fogadta az idei Dakar törlését, miért nem kérnek kártérítést. Elárulta, miért nem motorral megy, és hogy rajthoz állnak-e még idén. Szó esett továbbá a Budapest-Bamakóról, a Dakar jövőjéről és Palik Laci taxismúltjáról.

Fotó: Pályi Zsófia

Szalay Balázs jövőre biztosan ott lesz a biztosan megtartott Dakaron
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


- Hogy fogadtad, hogy lefújták a Dakart, míg a Budapest-Bamako elindul? Pedig őket is érinti az a szakasz! [Krisztihiszti]
- Nagyon rosszul érintett, mind anyagilag, mind erkölcsileg. A döntéssel viszont teljesen egyetértek, nem szeretném a csapat egyik tagjának sem kockáztatni a biztonságát. A Dakaron 10 ezer ember van, a Bamakón 200. A kettőt szerintem nem lehet összehasonlítani - az egyik verseny, a másik túra.

- Miért nem lehetett ezt a Dakart most máshová átvinni? [nitttaaa]
- Mert tízezer embert elég nehéz egy nap alatt máshová átirányítani. Csak egy példát említve: a Dakar-rali alatt a táborok mindig repülőtereken vannak. Ezeken a repülőtereken a teljes légi forgalmat lezárják, és csak a Dakaron résztvevő repülők és helikopterek szállhatnak le. Előre megtervezik az útvonalakat, beprogramozzák az 570 versenyző GPS-ébe. A szervezők nem tudnak egy-két nap alatt egy ekkora rendezvényt módosítani.

- Ha lett volna lehetőség, hogy saját felelősségre induljatok, bevállaltad volna? [<<brandy>>]
- Ha egyedül ülnék az autóban, szinte biztos, hogy igen, pláne ott, akkor, abban a pillanatban. De mivel a csapat sok tagból áll, nem csak magamra gondolok, hanem az egész társaságra. A szervezők, ha nem vállalták a felelősséget, úgy gondolom, én sem vállalhatom a csapatom tagjaiért. Sok millió eurós veszteséget jelentett ez a döntés a szervezőknek, úgy gondolom, ha ezt ők meghozták, annak nagyon alapos oka volt.

- Nagyjából mekkora kár érte önöket, hozzávetőlegesen, leszámítva a csalódást? [pécsi csajjal]
- Több tízmillió forintos a kár, mely csapatunkat érte.

- Hogy fogadták a támogatók a lemondott Dakart? Volt, aki visszakéri a pénzt? [Nagyfefa]
- Mindenkivel sikerült megegyezni, hogy a Dakar helyett idén más versenyeken veszünk részt, egyik támogatónk sem mondta vissza a szponzorálást a jövőre nézve. Mindenki kitart a csapatunk mellett, sőt bíztatnak is, hogy ugyanúgy folytassuk, ahogy eddig tettük.

- Benyújtjátok a szervezők felé kártérítési igényeiteket? [Exorcist]
- Nem fogunk benyújtani semmiféle igényt a szervezőknek, mivel a Dakar jelentkezési lapján szerepelnek azon pontok, ami alapján úgysem fizetnének semmit. A nevezési díjat mindenki visszakapja, ezen kívül biztosítanak ingyenesen egy európai versenyt minden dakaros résztvevőnek.

- Mit csináltok most, hogy nem ott vagytok, hanem itthon? [acéldákó]
- Arra gondolunk, milyen jó meleg van a sivatagban és hogy süt ott a nap. Biztos nagy lesz a gázszámlám otthon, mert feltekertem a fűtést, hogy a feeling legalább meglegyen.

- A Bamakót miért nem próbáltad ki? [csegemama]
- Amiért Tiger Woods nem jár Budapestre minigolfozni.

- Jól érzem, hogy lenézed a Bamakót? [Krisztihiszti]
- Nem nézem le, de nem tartom összehasonlíthatónak a Dakar-ralival. Hogy egy példát mondjak: a bamakósok számítógépet visznek Afrikába ajándékba, a Dakar szervezői pedig euró milliókat.

- Mi motivált arra, hogy elindulj a Dakaron? [nagyon ducicsaj3]
- Hogy megnyerjem. Hogy minél jobb eredményt érjek el. A sivatag szeretete. Az érzés, amit a célban átélünk. A csapat, aki velem van és mögöttem áll.

- Mi volt a Dakaron a legjobb helyezése? [bufa1993]
- 21. hely 2005-ben, 29. 2006-ban, 35. 2007-ben.

- Téged csak a tereprali érdekel, vagy kipróbálnád a ralit is egy verseny erejéig? [@Mikike@]
- Kipróbáltam a ralit is: nagyon tetszik, az viszont, hogy a raliban is eredményesen lehessen versenyezni, nagyon sokba kerülne. Azt nem tudnánk finanszírozni a jelenlegi támogatókból.

- Milyen feltételeknek kell megfelelnie valakinek, hogy indulhasson a Dakaron? [Steve1207]
- Sok pénze kell, hogy legyen, el kell indulnia két magyar tereprali futamon, azután kap versenyzői licencet. Utána már irány Dakar!

- Mennyire kimerítő egy Dakar-verseny? [enccc]
- Ha fogyni akarsz, nagyon ajánlom. Én minden versenyen 6-8 kilót le tudok adni. Szellemileg mindenképpen nagyon fel kell készülni, legnagyobb mértékben szellemileg merít ki mindenkit, azért adják fel a versenyt.

Fotó: Pályi Zsófia
- Milyen teljesítménye van egy Dakarra felkészített terepjárónak? [I Shot the Dj]
- Attól függ, mennyi pénz áll rendelkezésre, milyen motort tud a csapat megvásárolni, illetve van-e olyan gyári támogatása, amely a méregdrága motort biztosítani tudja a csapat részére. Egy alap terepjáró 200 lóerő körüli, egy jól felkészített dakaros versenyautó 300, a gyári pedig 400 fölött van.

- Ti milyen kocsival szoktatok menni? Hány lóerős?  [sedinababy@17]
- Opel Antarával, amely több mint 400 lóerős.

- Idén milyen motor duruzsol az Antarában? [..>goldhand<..]
- Hétezer köbcentis, bivalyerős, és nagyon jó a hangja is.

- Mennyit fogyaszt egy ilyen autó? [Bandi1980]
- 100 litert 100 kilométeren. A Dakaron a fogyasztását visszavesszük, ott kb. 60 litert fogyaszt 100 kilométer alatt.

- Magánemberként milyen kocsid van? [nitttaaa]
- Opel Antara.

- Nagyon szépen vannak felszerelve az autók. Sok munka akad egy- egy ilyen felkészítés során? [misscanislupus]
- Az autókat és a kamionokat is egész évben a Dakarra készítjük. Külön csapat van minden autóra illetve a kamionokra. Azok a szerelők, akik a kamionon dolgoznak, februártól decemberig alakítják, csinosítgatják őket. Természetesen ugyanígy a versenyautókra is megvannak a kijelölt szerelők. Fontosnak tartom, hogy az autó minden részletében tökéletesen legyen felkészítve, és minden apró részletet még a műhelyben befejezzünk, nem pedig a sivatagban.

- Mi az oka annak, hogy a magyar csapatok egy Dakarra csak pár napot tudnak készülni az új autóval? Egész év áll rendelkezésre, akárhogy is nézem! [Szabolcs@21]
- Igazad van. Minden évben úgy gondolom én is, idén könnyebb lesz, már kész lesz az autó nyáron, utána már csak tesztelni fogjuk. A valóság azonban egészen más: amikor jön egy újítás, azt a versenyzők szeretik beépíteni az autóba. Ilyen újítások pedig egész évben jönnek, és vannak. Emiatt még decemberben is minden csapat azon dolgozik, hogy a leggyorsabb az ő autója legyen.

- Motorral, autóval vagy kamionnal a legnehezebb végigmenni a Dakaron? [bufa1993]
- Motorral. Fizikailag is a legnehezebb, de leginkább szellemileg a legmegterhelőbb. Egész nap megy, és nincs kihez beszéljen. Nagyon sokan kiborulnak, és amiatt adják fel.

- Miért pont autóval indul a Dakaron? [bufa1993]
- Mert úgy érzem, nem lenne erőm a motorhoz.

Előző
  • 1
  • 2
Következő