Előző, a használt autókkal foglalkozó cikkünkben már kitértünk rá, honnan érdemes használt autót venni. A kivesézett honnan után a hogyanon a sor, mert ha az ügyeket saját kezűleg, szeműleg intézzük, bizony fel kell vértezni testünket, lelkünket, szellemünket. Sorozatunk végén kiképzetten nézhet szembe autónepperekkel, kilométeróra hamisítókkal és ügyeskedőkkel.

Forrás: MTI

Óriási a használtautó-kínálat. Alaposan nézzük meg, mit veszünk!


Mielőtt azonban bárminek nekikezdenénk és az első ötlettől vezérelve elrohannánk a piacra, érdemes néhány kérdést tisztázni. Ha a kell-e kocsi kérdésre egyértelmű igen a válasz, jöhet a következő: mennyiért? Ebben nehéz, szinte lehetetlen tanácsot adni, mert vagy van rá pénz, vagy nincs. A vagy van a jobb, akkor kedvükre válogathatunk, de a vagy nincs sem tragédia. Amennyiben elbírja a családi költségvetés, érdemes fontolóra venni a részletre való vásárlást. Több pénzért általában fiatalabb és biztonságosabb autót lehet kapni. Szándékosan nem írtam, hogy megbízhatóbbat, mert az idő, az ár csak az elromlás valószínűségét növeli vagy csökkenti, tényként nem szabad kezelni. Amennyiben tényleg csak minimális erőforrás áll rendelkezésünkre, törekedjünk az egyszerűbb technikák megvételére. Lehet, hogy ugyanannyiért kapunk egy befecskendezős, elektromos kütyükkel teleaggatott autót, de gondoljunk a javíttatására is. A karburátorhoz egy felújító készlet, egy 13-as villáskulcs és egy csavarhúzó kell, míg egy befecskendezős motorhoz ez még arra is kevés, hogy leszedjük a rendszert a helyéről. És ne dőljünk be a luxusverdák millió alatti árainak sem. Gondoljunk csak bele a 8-12 darab gyertya árába, egy vezérlőelektronika, esetleg egy belülről, elektromosan állítható lengéscsillapító cseréjébe, vagy az akár 300 lóerő átvitelére is képes automata váltó felújításába.

Újat vagy használtat?

Autóvásárláskor az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés. Sokan állítják, hogy az az igazi, ha háromévente lecseréljük az autót egy újra, és akkor mindig korszerű, biztonságos, és nem romlik el, sőt, még garanciális is.Van benne igazság, mert tény, hogy korszerű, valószínűleg biztonságosabb is, sőt, garancia is van, de minél több elektronikát zsúfolnak egy autóba, annál nagyobb a meghibásodási valószínűség. Ráadásul, a hibák az első egy-két évben, majd a hetedik-nyolcadik évben jönnek ki. Az elején konstrukciós vagy egyéb rejtett hibák fordulhatnak elő, míg a végén az elhasználódás miattiak.És számoljunk annak is utána, mennyit bukunk egy autócserén. Egy középkategóriás autónál a hét számjegyű összeg a mérvadó!Summa-summárum: ha megtehetjük, vegyünk új autót, majd vigyázzunk rá, óvjuk, jó minőségű alkatrészeket építsünk be, és tartsuk meg 6-8 évig.)



Harmadik helyen, szinte fellökve a második kérdést, az "és akkor milyet" címszó szerepel. Ezt sem túl nehéz eldönteni, de azért szálljunk magunkba, mielőtt belevágunk a keresésbe. Egy-két kérdéssel szembesítsük magunkat, és kijön a végeredmény: Rolls-Royce lesz vagy Trabant.

Válaszoljunk az alábbiakra: mire, mennyit és hol akarjuk használni; mindezt mennyiből (ár és havi fenntartás); általában mekkora pakkal utazunk és mennyien; dízelt vagy benzinest? A kérdések száma persze végtelen, de az alapkoncepció eldöntéséhez elég ennyi is.
Természetesen, amennyiben már megvan a választottunk, legyünk éberek, és az olyan kérdéseket és válaszokat helyezzük előtérbe, amelyekkel támogatást kapunk az otthoniaktól vágyunk megvételéhez.

Ha ezekkel megvagyunk, már csak az okoskodók jó tanácsát kell megfogadni: 1. Ne vegyünk cégautót, ha nem érzünk rá késztetést, mert lehet szerencsénk, de túl sok vele a visszaélés, és nincs rá biztosíték, hogy mi elkerüljük a romjaiból feltámasztott autókat. 2. A tuningolt, sportos és igazi sportkocsikat nevüknek megfelelően használják, így fokozott igénybevételnek vannak kitéve, minden eresztékükben. 3. Vehetünk dízelt, de számítsunk rá, hogy ezeket korábbi gazdáik is azért vették, mert sokat és olcsón akartak menni vele. A lényeg pedig a sokat szócskán van, ritkább esetben az olcsóbban, ami az üzemanyag minősége, és a karbantartottság miatt lehet fontos. Így valószínűleg amit nyerünk majd a fogyasztásban, és a későbbi újraértékesítésben, azt elveszítjük a karbantartás során, úgy mint mozgó-kopó alkatrészek cseréje, a futóműtől kezdve egészen a motorig.

Újat vagy használtat?

Vida János: Megítélés kérdése. Aki nagyon hosszú távra tervez, annak megérheti egy új autó vásárlása, hiszen saját magának kíméli az autót, de azért ez nem ennyire egyértelmű. Az új autók egy-két éves korig rengeteg bosszantó hibát produkálhatnak, ráadásul az értékvesztés is hatalmas. Aztán pár év múlva jönnek a használatból eredő kopások, javítások. Éppen ezért szerintem egy-két éves használt autót érdemes venni, jelentősen olcsóbban, mint újat. Ezt kell használni 3-4 évig, majd eladni. Persze létezik egy másik verzió is: 10 év fölötti bevált modelleket is érdemes vásárolni, hiszen a jobb állapotúak még mindig pozitív meglepetéseket tudnak okozni. Az új autók csak a biztonságuk miatt jobbak, ami nem elhanyagolható tényező, de ennek megvan az ára is.

Nógrádi Attila: Két módszert tartok célszerűnek: venni egy új autót, és megtartani sokáig, ahogy Nagy kolléga is javasolja. Vagy venni egy régi autót, rákölteni egy nagyobb összeget, aztán minimál összegből fenntartani - a régi autó itt legalább 15-20 évest jelent. A köztes megoldás (például egy ötéves autó) hátránya, hogy annyit kell költeni rá, mint egy új törlesztő részletére, amelyre legalább garancia is kedvezményes casco is van.

Gulyás Péter: Ez mindig attól függ, milyen autóról beszélünk. Nagy általánosságban az a véleményem, hogy használt autót érdemes venni, de nem nagyon használtat. Ennek a megítélése több dologtól is függ, többek között az életkortól, a futásteljesítménytől valamint a sérülésektől. Egy 1-2 éves, körülbelül 30-40 ezret futott sérülésmentes autó lehet ideális, de bizonyos autóknál még a 4-6 éves sem öreg.

Féjja Zsolt: Egyetértek Tibor kollégával: aki megteheti, vegyen új autót, és nagyon vigyázzon rá - különben nem lesz mit megvennem tíz-tizenöt év múlva. Én ugyanis csak nagyon súlyos kényszer vagy fenyegetés hatására vásárolnék új autót. Az értékvesztés még egy viszonylag olcsó kisautó esetében is annyi egy év alatt, amiből hosszú ideig állhatom egy tisztességes állapotú, de tizenéves kocsi szervizköltségét. Kétmillióból használtan szinte bármilyen autót vehetünk, ráköltünk még egyet, és hárommillióból van gyakorlatilag tökéletes autónk, amelynek tisztában vagyunk a műszaki állapotával, az értékvesztés pedig egészen más dimenzió, mint egy újnál. Arról nem beszélve, hogy a régi autók mennyivel karakteresebbek, szerethetőbbek - bizony, más világ volt akkor, amikor az autógyártás folyamatának legjelentősebb helyszíne még nem a fröccsöntő üzem volt.



Mivel a használtautó-vásárlás komoly dolog, jelentős pénzről van szó, ezért mi is komolyan vesszük azt. A következő részekben részletesen leírjuk és képekkel is illusztráljuk, mire érdemes odafigyelni és mit kell feltétlenül ellenőrizni a papíroktól a karosszérián át a motorig, az elektronikáig. Minden, általunk ismert trükköt és módszert számba veszünk, amelyekkel egy autó korát és elhasználtságát próbálják meg eltakarni. Sorozatunk végén akár magunk is nekivághatunk az autókeresésnek, és hozzáértésünkkel, szakszerűségünkkel nagy meglepetést fogunk okozni egy-két helyen. A cikksorozatban igyekszünk mindenre kitérni, azonban egy féléves 6-8 milliós autó és egy 20 éves, mondjuk Alfa 33-as átvizsgálása között azért fényévnyi különbség van. Van, amire az előzőnél, van, amire az utóbbinál kell figyelni. Ha mindkettőnél megtesszük, abból bajunk nem lehet...