Bioetanol a benzin ellen - fékpadon a Ford Focus Flexifuel

2008.02.14. 10:11

A bioetanol olcsóbb a benzinnél, kevésbé szennyezi a környezetet, és nagyobb teljesítményre képes vele az autó. Ezek a gyakran emlegett érvek a növényi eredetű speciális üzemanyag mellett. Fékpadon tettük próbára, valóban erősebb-e a bioetanollal tankolt Ford Focus Flexifuel a benzinnel feltöltöttnél.

Forrás: [origo]

Magyarországon még csak néhány kútnál lehet bioetanolt tankolni


AJÁNLAT

Biokutak és -autók Magyarországon

A bioetanol terjedését jól szemlélteti, hogy nemrégiben a világ egyik legnagyobb múltra visszatekintő sportautógyára, a Ferrari is megjelentetett egy etanolos F430-ast, amelynél, ha minden igaz 10 lóerős teljesítménynövekedés és fogyasztáscsökkenés tapasztalható a 4,3 literes motor "kisebb" áttervezésével. De nem kell messzire mennünk, hogy folytassuk a sort: példának okáért itt van a tavalyi indianapolisi 500-on győztes etanolos autó, vagy - ha a régmúlttal szeretnénk példálózni - talán kevesen tudják, hogy Henry Ford első autóját is, akárcsak a ma diszkóba járó fiatalokat, alkohollal lehetett életre kelteni. Ha már visszakanyarodtunk a Fordhoz: a világ egyik legnagyobb autógyára Európában piacra dobott számos etanollal is működő modellt, melyek közül a Focus Flexifuelt választottuk tesztalanynak. Ez a modell járt már nálunk, ám a cél ezúttal most az volt, hogy megmérjük fékpadon, vajon változik-e a teljesítmény, ha etanollal működik az autó.

Forrás: [origo]

Fékpadon kellett bizonyítania a Focus Flexifuelnek


A mérés előtt arra fogadtunk volna, hogy etanollal feltankolva erősebb lesz a Focus, mint a 95-ös oktánszámú benzinnel, ugyanis a bioetanol, azaz az E85-ös jelű üzemanyag csak 15 százalék benzint tartalmaz, a többi 105-ös oktánszámú etanol, de azt azért nem szabad elfelejteni, hogy csekélyebb az energiatartalma a benzinénél. Ennek is köszönhető, hogy miután feltankoltuk az Focust a pálinkára emlékeztető illatú nedűből, igencsak "felkúszott" a fogyasztásmérő mutató az eddigi 10-ről 14-re, tehát az etanol árelőnye itt el is illan. Lássuk azonban, hogy mi a helyzet a teljesítmény terén.

A speciálisan átalakított Focust külön-külön lemértük benzinnel, illetve etanollal feltankolva, és azt kaptuk: teljesítmény terén különbség szinte nincs. Az alábbi ábrán a teljesítmény, illetve nyomatékgörbék láthatóak, ám azért látszik csupán egy-egy, mivel a benzines és etanolos érték szinte kitakarja egymást, a különbség minimális. A görbék egyébként majdnem tökéletesnek mondhatóak, sem a teljesítményben, sem a nyomatékban nincs törés, és ha figyelembe vesszük, hogy téli gumival történt a mérés, egyenesen meg is emelhetjük a kalapunkat a Ford mérnökei előtt. Ahhoz, hogy a valós főtengelyi teljesítményt kapjuk, ezt a keréken mért adatot kell felszorozni 17 százalékkal.

Forrás: [origo]

A grafikonon négy görbe látható. A benzinnel és bioetanollal mért teljesítményt és nyomatékot ábrázoló vonalak gyakorlatilag fedik egymást


A mérés értékeléséhez még hozzátartozik, hogy a Ford Flexifuelnek nem lehet manuálisan állítani a motorvezérlését, "csupán" egy szélessávú lambda-szondát raktak bele, amely a tankban lévő 95-ös benzin és E85 arányának függvényében szabályozza a motor keverékképzését. Nekünk semmi dolgunk nincs az autóval, csak megtankolni a számunkra éppen elérhető üzemanyaggal. Már ha van választási lehetőség, hiszen országunk eddig mindössze néhány kúttal büszkélkedhet. A kettős üzemű Focusban mindemellett átalakították, illetve kicserélték a tüzelőanyag-ellátó és -szállító berendezések azon gumi és műanyag alkatrészeit, amelyek érintkeznek az etanollal, mivel az rongálja ezeket az anyagokat. A teljesítmény megtartása érdekében a benzin-befecskendezőket is nagyobb átfolyásúra cserélte a gyár. A fentiekből talán már ki is derült: egy hétköznapi autóba nem túl költséghatékony etanolt tankolni, hiszen hiába olcsóbb az E85-ös üzemanyag, hamar tönkretehetjük a motort.

Forrás: [origo]

Teljesítményt nem nyerünk a magasabb oktánszámú bioetanollal, a fogyasztás viszont több literrel megugrik


Végezetül a mérés tükrében el kell ismernünk: nem feltétlen járunk jobban anyagilag, ha az 1,6-os benzinesünket vagy 2,0 literes dízel Focusunkat vagy C-maxunkat lecseréljük egy 1,8-as Flexifuelre, hiába kerül jelenleg 216 forintba - egyelőre jövedékadó mentesen - egy liter bioetanol. Persze a hangsúly nem is a spóroláson, hanem a környezetvédelmen van, bár valószínűleg nem válna hátrányára az ilyen kialakítású autók elterjedésének, ha még a kormányzat is támogatná, például olcsóbb vagy ingyenes parkolással, illetve autópálya matricával, ahogy ezt teszik számos nyugat-európai országban.

Miből is van a bioetanol?

A bioetanol a fosszilis energiaforrásokat - benzin, gázolaj - hivatott kiváltani. A kutaknál is kapható E85 jelzésű üzemanyag 85 százalék etanolt és 15 százalék benzint tartalmaz, aminek csak a benzin részét terheli egyelőre jövedéki adó. Előállítható kukoricából, szójából és cukornádból. A fosszilis energiaforrás elégetésekor az ősidőben megkötött szén szabadul fel, amelyet ezek, a bio energiaforrásként használt növények építenek be légzésük során. Előállítása hasonlatos a pálinka vagy bármely lepárlással készült alkohol elkészítéséhez. Háromféle gyártási folyamat lehetséges: keményítő alapú, cellulóz alapú és cukor növényen alapuló bioetanol gyártás.

Keményítő alapú: keményítő tartalmú növények betakarításával kezdődik, mint például búza, kukorica, burgonya. A felaprítás után kezdődik az elcukrosítás (SSF). Egy időben történik a cukor lebontása és a cukor alkohollá történő erjesztése.
Cellulóz alapú: itt sokkal nehezebb a cellulózt hidrolizálni cukorrá, mivel a cellulóznak elég borsos az ára.
Cukor növényen alapuló: itt nincs szükség hidrolízisre, csupán annyi dolgunk van, hogy kinyerjük az adott növényből a cukrot. Magyarországion erre a célra a cukorrépát alkalmazzák. A probléma csupán az, hogy a cukorrépa csak egyes évszakokban terem meg, ellenben a más éghajlaton használt cukornáddal. Az etanol benzinhez számított energiatartalma 67 százalék.


A mérésben a 911 Sport- és Veteránautó Kft. teljesítménymérő műhelye volt segítségünkre, a tesztautót a Ford Petrányi biztosította.