Van valami hátborzongató abban, amikor a dízel 6-os BMW a repülőgépek felszállásához hasonló módon elemi erővel a végtelenbe tol, miközben a gázturbina hangja helyett csak a halk morgást hallani. Ide jutottunk.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A létét még emészteni kell, sok hibát nem találni benne. A 635d azt tudja, amit vártunk tőle
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Vajon hol lesz az a határ, ahová már a turbódízel motorok nem törhetnek be? Ha jól sejtem, nem lesz ilyen. Hosszú évekig mindenki azt hitte, jók ugyan a dízelek, de sosem lesz ilyen motorral szerelt luxuslimuzin; lettek. Azt is hittük, sportkocsiba egyszerűen lehetetlen: de lehetséges. Most meg már lassan azt várom, hogy megjelenjen az első dízel Porsche. A nagy boxer-mániás Subaru már úgyis piacra dobta a boxer dízelt.

Egy kis történelem

Forrás: [origo]


BMW E9

A 6-os széria a BMW egy már elveszettnek hitt, de aztán újra felélesztett sorozata. Az első 6-os (E24) még 1976-ban jelent meg, az akkoriban igencsak sikeres, azóta pedig legendássá vált E9-es utódjaként. Az E9-esbol volt méltán híres 3.0 CS, illetve a versenypályákon is bizonyító CSi. Az E24-es gyakorlatilag az E9-es modernizált változata - akkoriban lett egyre fontosabb a biztonság. Az első 6-os 3,2 literes motorral jelent meg, később jöttek a különböző modellek, köztük az M1-es motorját öröklő M635 CSi. Ez már 250 km/óra feletti végsebességre volt képes, és 6,2 másodperc alatt gyorsult nulláról százra, miközben az autó alapvetően egy luxuskupénak számított.

Forrás: [origo]

Az E24-es, az első a 6-os szériából


Az E24-es nagy sláger még ma is a használt piacon, a BMW egy ideig mégis elfelejtette, hogy ezt a modellt kellene továbbvinni. Egy ideig próbálkoztak a 6-os fölé pozícionált 850-essel, amely a '90-es évek elején igazi unikum volt. Egy ideig mindenki ilyenre vágyott, de a szerényebb sikerek miatt ez a sorozat is kiveszett a kínálatból.

Forrás: [origo]


BMW M635 CSi

Egészen 2003-ig kellett arra várni, hogy a BMW ismét újraélessze sportos luxuskupé hagyományait, a 6-os sorozat egykori hírnevét kihasználva. Az új hatos már az E63, illetve az E64-es kódnéven fut, attól függően, hogy a Coupé vagy a Convertible változatról beszélünk. Eleinte csak a 645i volt kapható mindkét karosszériaváltozatban, kis idő múlva jött a kisebb 630-as. Két éve a 645-öst leváltotta a 650-es, miközben belépett a várva várt motorsportos változat is, az 507 lovas V10-essel szerelt M6-os. Ezek után a 2007-es modellfrissítéskor a BMW elkövette azt, amit a legnagyobb fanatikusok még biztos évekig főbejáró bűnként fognak emlegetni: megjelent az első dízel 6-os. A 635d az ötösből, majd a hármasból már ismert háromliteres, kettős feltöltésű motor, amely az évek alatt méltán vívta ki a vásárlók szimpátiáját. Jelenleg 285 lóerős és 580 Nm-es forgatónyomatékra képes, miközben a hangja csekély mértékben emlékeztet a dízel ketyegésre. Mégis szokni kell...


Forrás: BMW

A már évek óta ismert háromliteres duplaturbós motor; egyszerűen nem lehet megunni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Fotó: Hirling Bálint [origo]


Szépen kidolgozott a belső, de ebben sincs túl sok tárolórekesz

Dr. Anisits Ferenc: ezt a nevet nem lehet elégszer hangoztatni. A magyar mérnök a '90-es évek végére megalapozta a BMW dízelmotorjainak fejlődését, aminek az első jele a 320d nürburgringi 24 óráson elért győzelme volt (1998) - megverték a gyári M3-asokat is. Ettől kezdve világos volt, hogy az öngyulladásos motorok előrenyomulását nem gátolhatja semmi, de csaknem tíz év kellett ahhoz, hogy már szinte minden modellben megjelenjen ez az erőforrás - persze nem a kétliteres, hanem a modern turbódízel. A motorok folyamatosan fejlődnek, így juthattunk el oda, hogy mára már a BMW háromliteres turbódízele két turbóval 285 lóerő leadására lehet képes.

Ezt a motort már megcsodálhattuk az 5-ösben, de talán még ennél is jobban tetszett a 335d-ben. Most eljutott a hatosba. Első hallásra ez szívszorítóan rosszul hangzik: mennyire ellentmondásos egy szép luxuskupé képét összekapcsolni egy hangosan ketyegő dízelmotorral! Ez azonban egy hibás elméletekre épített paradoxon. Egyrészről az új 6-os formáját csak fenntartásokkal nevezném szépnek, másrészről viszont az új hathengeres BMW dízelmotorok talán csak mínusz tíz fokban, a hidegindítás utáni egy percben emlékeztetnek a dízelketyegésre. A motornak az utastérben pláne nincs hangja, vagy ha van, az testet morgás, nem ketyegés. Az árulás tehát mégis megbocsátható, főleg ,ha az autó menetteljesítményeit figyeljük.