Tehernek éreztük

Vágólapra másolva!
Nincs jobb annál, amikor egy globális gépjárműkonszern égisze alatt nálunk előállított termékről írhatunk. Szemünk előtt egybefolyik Japán, az USA, Ausztrália, Korea, Európa és Esztergom. Átlátható helyzet. Nem is ezt, hanem az 1,9-es dízel tesztautót magát érezzük "tehernek". Teherautónak. Az 1,6-os másfajta meglepetéssel szolgált.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A szedán változattal szemben arányos, harmonikus a forma
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Suzuki az alsó-középkategória tavába dobta bele az SX4 féltégláját. Csobbant is jókorát, de mára elültek a hullámok. Az SX4 belesimult a környezetbe, megszokott része lett az utcaképnek, nem tapadnak rá szemek. Majdnem két éve járt nálunk az akkor vadonatúj benzines csúcsmodell. Kérdés, hogy az 1,6 literes benzinesnél alig nagyobb teljesítményű, de kétszer akkora nyomatékú dízelváltozat vonzóbb ajánlat-e.

Az SX4 csak névleg az alsó-középkategóriában versenyez, hiszen sem helykínálata, sem karaktere nem tették a Focus, a Golf, az Auris ellenfelévé. Nem is látni olyan összehasonlító tesztet, melyben ezekkel együtt szerepel. Az SX4 nem konkurenciája a fent említetteknek, sokkal inkább a családi járműként használt kisautóknak és a kisegyterűknek, mint a Honda Jazz, a Skoda Roomster, amelyek azonban tágasabbak. Egyiknek sincs viszont összkerekes változata, tehát az SX4 alternatívát kínál a sáros földutak bejárására is. Lábterét és csomagtartóját tekintve nem kimondottan tágas, inkább magas építésű és járású, 19 cm-es hasmagassággal. Ez utóbbi tulajdonsága teszi vonzó opcióvá az összkerékhajtást, ami kemény terepen nem, de földúton és téli körülmények között megállja a helyét, és csak szükség esetén aktivizálódik, amivel üzemanyagot takarít meg. Széles kör számára lehet vonzó az autó, főleg, ha az olcsóbbak közé tartozik. A 4WD-változatok azonban a kínálat legdrágábbjai, szőlőbe járásra jobb valami használt pickup. Mégis veszik az SX4-et, pár nap alatt elég sokat számoltam meg belőlük, köztük több 4x4-est (ezeket a hátsó feliratról, a fekete oldalelemekről, illetve a műanyagból készült, tehát annyit is érő "kartervédőről" lehet felismerni).

Forrás: [origo]

Nem hozz semmi újat a műszerfal kialakítása. Erre mondják, hogy áttekinthető
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Problémás rokonság

A General Motors és a Suzuki Motor Corporation együttműködésének köszönhetően a világ számtalan piacán ugyanazok a gyártmányok más-más néven és emblémával kaphatók. Az összefonódások és átfedések követése a hazai forgalmazó számára sem könnyű. A Magyar Suzuki Rt. honlapján ugyanis a "Tengerentúli modellek" címszó alatt minden összekeveredett. Suzuki Verona néven például a Forenzát tárgyalják, mondván, hogy az óceán túloldalán a Daewoo Nubira szerepel így, Suzuki-emblémával az orrán. A kép egy Evandát mutat. Suzuki Aerio alatt a bemutatják a Veronát, ami az Evanda suzukis megfelelője - egy négyajtós Liana képével. Mi van a Forenzához írva? Természetesen az Aerio, egy Nubira képével, de a "nemzetközi helyzet fokozódik": megtudjuk, hogy egyébként ez egy buszlimuzin lenne. Végül a Suzuki Reno alatt minden a helyére kerül, a Lacettit hívják így az Egyesült Államokban, és a kép is rendben van - látszólag. Mert az utolsó mondat olyan, mint amikor a film végén feléled a kinyiffantott zombi: "Az USA-ban Verona néven forgalmazott Nubira alapjaira épülő ötajtós ferdehátú modell..."



A jó külsejű SX4 esetében leginkább belül lehet vitatni egyes javítandó részleteket. A kulcsnélküli jeladó hatalmas, horgásznehezéknek is elmenne. Funkciója az, hogy gombnyomással nyithassuk és indíthassuk az autót. A kilincsen levő kis gombok használata rendben van, de a gyújtáskapcsoló ormótlan csonkja minden eleganciát nélkülöz. A kárpitok összhatásukban sötét hangulatot árasztanak, a műszerfal szinte egy Swifté. A magas üléshelyzet jó előrelátást biztosít a forgalomban, a hatalmas visszapillantók sokat mutatnak hátrafelé. A kis ablak az első oszlopban már nem tetszik annyira, mint korábban: kanyarodáskor csak az autó melletti métereket mutatja, egy átkelő gyalogost teljesen kitakar. A kezelőszervek többnyire jól működnek, de a hatfokozatú váltó karja időnként karcos, néha pontatlan. A 270 literes csomagteret ma kisautók is produkálják, két utas mögött több mint egy köbméteresre növelhető a raktér. Az utastér praktikusságát a tervezők nem fejlesztették odáig, hogy a kisebb holmiknak ötletes, térkihasználó helyet alakítottak volna ki.

1.9 DDiS helyett: 1.6 DDiS

Komolyan mondom, nem értem a Suzukit. Úgy néz ki, náluk az a menő, hogy minden turbódízel motort mástól vesznek. Az ember azt hinné, ha már a Fiattal közösen találták ki az SX4-et/Sedicit, akkor a motor legalább onnan származik. De nem. A Grand Vitara dízele Renault erőforrás. Az 1,25-ös dízel az Ignisbe meg az új Swiftbe már a Fiattól jött, így amikor az SX4 1,9-es dízele is olasz lesz, azt hitte volna az ember, hogy végre egy márkánál megpihennek. De nem. A kisebb 1,6-ost a PSA-tól veszik, hogy miért, arra a motor adhat magyarázatot.

Forrás: [origo]

A kis 1,6-os ugyanis jobbnak tűnt ehhez az autóhoz: ez a motor kellemes. Többnek érződik, mint 90 lóerő, a váltója meg egyenesen zseniális. Ez az autó az SX4 kínálat legjobbja lenne, ha nem kerülne 4,5 millióba és nem csak GLX felszereltségbe lehetne megvenni. Egy GS ehhez is kijárt volna, főleg azért, mert a két dízel közül ez a kulturáltabb. Persze lehet, hogy csak azért, mert ezzel még nem hajtottak 40 ezer kilométert. A két dízel közül mindenesetre ezt tűnt a jobbnak, és ez még akkor is igaz, ha a másik 30 lóerővel erősebb, és egy váltófokozattal több van hozzá.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Furat/löket: 75/88,3 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Teljesítmény: 66 kW (90 LE)/4000. Nyomaték: 215 Nm/1750. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékek elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4100/1730/1565 mm. Tengelytáv: 2500 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1500/1495 mm. Tömeg: 1300 kg. Megengedett össztömeg: 1700 kg. Csomagtartó térfogata: 270-1045 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,2 mp. Végsebesség: 175 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,6 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 139 g/km.



Ezúton üzenek a PSA-nak: ha már egyszer motort adnak a Suzukinak, vessenek egy pillantást a japánok ehhez az erőforráshoz párosított váltójára. Ez nem lötyög, nem pontatlan, oda megy, ahová kell, azt is határozottan. Azt hiszem, a kiválóan teljesítő motorért cserébe ki kéne udvarolni ennek a váltónak az átvételét, mert akkor lassan egy 1,6-os HDI is élvezetesen vezethető lenne.

Vida János