Loeb újra győzött Mexikóban

Vágólapra másolva!
A 2008-as esztendő rali-világbajnokságának harmadik futamára került sor az elmúlt hétvégén Mexikóban. A győzelmet a négyszeres világbajnok szerezte meg, zsinórban harmadszor.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Hirvonen a két futam után az élről várja a mexikói futamot


Míg az első, Monte-Carlo környékén rendezett futamon toronymagasan nyert Sebastian Loeb, addig a havas svéd versenyen a Fordok remekeltek. Jari-Matti Latvala megszerezte élete első futamgyőzelmét és a közép-amerikai futam előtt a kiegyensúlyozottan autózó finn Mikko Hirvonen két második helyével meglepetésre a világbajnoki tabella élén állt.

Fotó: Bálint Richárd

A gyári Fordos legények reménykednek a jó szereplésben


A rali-világbajnokság szépségét és nehézségét is az adja, hogy rendkívül különböző környezetben kell a pilótáknak a lehető leggyorsabban autózniuk.Vegyük csak kicsit sorba, mi történt eddig: január végén a francia hegyekben kellett eltalálni, hogy a következő kanyarban éppen jég, sár, vagy tiszta aszfalt várja e őket egy-egy visszafordítós kanyar féktávján. Rá két hétre már Svédországban kellett az erdőben hatalmas tempóval autózni a hófalak között, vagy küzdeni a megolvadt talajon a keskeny szöges gumikkal, miközben azok nem a tapadtak megfelelően, csak a nézőket szórakoztatták azzal, hogy folyamatosan szikrákat szórtak. Most pedig Mexikó poros útjain kellett gyorsan menni, ahol a nehézséget nem csak a köves pályák, hanem a magaslati levegő is fokozta. Itt olyan érzése támadt a külső szemlélőnek, hogy az út menti kövek azon vannak, hogy a defektmentes gumik kitiltása után bizonyítsák: igenis szükség lett volna a habra, ami eddig megakadályozta, hogy leeresszenek a kerekek...

Csütörtökön Mexikóvárostól nem messze, Leonban randevúzott a világbajnokság mezőnye. Mondhatnánk, hogy immár hagyományosan, de ismerve a jövő évi versenynaptárat, kicsit fura lenne ezt mondani, hiszen a hagyományt megtörik, jövőre nem lesz világbajnoki futam ezen a környéken.


Forrás: [origo]

Loeb autója a shakedown után motorgenerálra szorult


A verseny egy kisebb drámával indult, hiszen a szabályoknak megfelelően, aki motort cserél az autójában, az a következő futamon öt perc büntetéssel indul (ezért nem teremhetett babér Loeb csapattársának, Daniel Sordónak a svéd futamon, hisz a C4 WRC Monte-Carlo után új szívet kapott). A csütörtökön megrendezett shakedown-on (amit magyarra lefordítva: tesztnek is hívhatnánk) most Sebastian Loeb Citroënének a motorja gyengült el, utána a pilóta nagyon elkeseredetten nyilatkozott. A motort kivették a szerelők. Természetesen a rendezők kirótták a szokásos büntetést, de a csapat fellebbezett, mivel nem új motort raktak be, hanem csak a régit élesztették újra. A felügyelőbizottság végül elfogadta a Citroën fellebbezését, és Loeb időbüntetés nélkül rajtolhatott el.

Három nap alatt 20 gyorsasági szakasz, 353 versenykilométer volt az itinerben. Ebből az első napon nyolc szakaszt teljesítettek, igaz, ebből kettőt a Rally Campusnak elnevezett arénában, ahol szinkronpályán autóztak két kilométert. Persze a Rally Campusig el is kellett jutni, hiszen a nap végi szuperspeciálokhoz rögös út vezetett...

Fotó: Bálint Richárd

A cseh Prokop újratervezte a kis C2-es Citroënt...


Mindjárt az első szakaszon elfogyott az erő Andersson Suzukijából. Prokop körbetörte a S1600-os Citroen C2-őt, de az élmezőnyben is sokat panaszkodtak a csúszós útra. Latvala mente a legjobb időt, Loeb még mindig gyengének tartotta az autóját. Solberg fék nélkül próbálta abszolválni a szakasz második felét, ami nem lehetett mókás, hiszen pont lefelé kellett menni.

Utána érdekes módon már megjavult Loeb motorja, hiszen a második szakaszon már sikerült legjobb időt kocsiznia. A meglepetésembernek Gigi Galli számított, aki két szakasz után Atkinson mögött a harmadik helyen állt. Henning Solberg odaverte a Stobart-Focus bal hátsó futóművet, 15 kilométert autózott a csúnyán kinéző hátsó kerékkel.

Fotó: Bálint Richárd

Hatalmas kövek között: Bálint Richárd fotós munkában


A harmadik szakaszt ugyan újból Sebastian Loeb nyerte, de még mindig Latvala vezetett összetettben, de előnye kevesebb, mint öt másodpercre csökkent. Galli virágzása eddig tartott, az olasz kicsúszott, és csak másfél perc hátránnyal tudott befutni. Hirvonen is hibázott, 500 méterrel a cél előtt adott egy nagy ütést a hátsó futóműnek.

A félórás szervizben volt tehát mit reparálni az autókon. A mexikói gyorsasági szakaszok majdnem vetekednek a híresen hírhedt görög pályákkal, itt sem ritkák a fej nagyságú kövek.

Fotó: Bálint Richárd

Egyik Suzuki SX4 WRC sem tudta befejezni az első napot


A 23 kilométeres következő szakaszon mindkét Suzuki Sx4 WRC motorja felmondta a szolgálatot és kis kedvencünk, Gigi Galli is befejezte a versenyt. Galli sztorija majdnem hogy morbid: a szakasz rajtja előtt tört szét az újonnan berakott lengéscsillapítója. Viszont megtáltosodott Petter Solberg, aki immár működő fékekkel a legjobb időt érte el ezen a szakaszon. Latvala lett a második és Loeb csak a 4. időt autózta, ezzel a fiatal finn fordos továbbra is az összetett lista élén maradt.

Fotó: Bálint Richárd

Latvala végzett az élen az első nap után


A következő két szakaszon is Jari-Matti érte el a legjobb időt, előnye már több mint 11 másodperc volt a sokszoros világbajnok Sebastian Loeb előtt. Atkinson harmadik helyen állt és szép autózással bizonyította, hogy a Subaru jól érzi magát a murván és az ausztrálnak is fekszenek ezek a szakaszok. Csapattársa, Petter Solberg ismét csak küzdött az autóval, egy kis gyógyír a szereplésére, hogy a két esti szuperspeciálból az elsőt megnyerte. Mikko Hirvonen-t sem kerülték el a bajok, defekt miatt Solberg mögé csúszott le az ötödik helyre.