Mi jut eszébe az ausztriai Karintiáról? Varázslatos, hószőnyeggel borított hegyek? Síelés, forralt-bor? Sokféle "wurst", minden mennyiségben? Autómúzeumra valószínűleg nem gondolt. Pedig itt található az első és egyetlen magán Porsche-múzeum, a karintiai Gmünd nevű kisvárosban.

Fotó: Körber László

A múzeum bejárata előtt stílszerűen egy Porsche 911-es rendőrautó áll. A múzeumot hirdeti az oldalán
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Porsche nevet minden bizonnyal a világ egyik féltekéjén sem kell bemutatni. Ez a sportautók történelemkönyvébe örökre bevésett fogalom a tervezőzsenihez, dr. Ferdinand Porschéhoz fűződik. De mi köze van a leginkább téli kikapcsolódásról ismeretes környékhez? A válasz nagyon egyszerű: a Porsche tervezőiroda székhelye a stuttgarti főhadiszállás kialakítása előtt, 1944-től 1950-ig a karintiai Gmünd városkában volt. Itt tervezték és építették a legendás, 356-os típusjelzésű gépjárműcsodák korai változatait - kézzel.

Fotó: Körber László

Az 1946-os eredeti fa karosszéria-szerszám 1984-es másolata. Gyönyörű
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Különlegességük a formavilágukon kívül az első, osztott szélvédő és hogy ezek a négykerekűek viselték először Porsche nevét. Az első példány, a 356/1 négyhengeres boxermotorját még középre építették, de ez nem aratott teljes sikert, így az ezt követő társai - a már méltán elhíresült - farmotoros kivitelben készültek. A kezdeti 1,1 literes erőforrás 40 lóerőt produkált és mintegy 140 km/óra sebességgel repítette a sofőrt és utasát. Az alumínium karosszéria elemeit a mesterek fakalapácsokkal egy szintén fából készített mesterszerszámra hajlították. Ez önmagában is gyönyörű, kinézete a hajók bordázatos felépítését idézi; a múzeumban az eredeti 1984-es másolata látható. A Porsche 356-osből Karintiában mindössze 44 kupé és 8 kabrió kivitel látta meg az osztrák napvilágot. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy aki végigköveti a 356-os formai metamorfózisát, annak egyértelművé válik az 1963-ban debütált és a mai napig forgalomban levő 911-esre gyakorolt hatása.

Fotó: Körber László

Porsche Formel Super V versenyautó. 1972-es évjáratú, csupán 115 lóerős, de tömege üresen csak 390 kg
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A múzeumot 1982-ben Helmut Pfeifhofer antik-kereskedő alapította. A kétszintes épület tetőterébe kívülről egy hosszú, bazaltköves út vezet fel, amelyen a kiállított darabok közlekednek a kiállító igénye szerint. Magyar szemmel furcsának tűnt, hogy a kasszában egy joviális úr, maga a tulajdonos állt. A kezdeti procedúra után kedvesen mosolyogva köszönte meg, hogy meglátogattuk múzeumát, ezzel teljesen családiassá varázsolva látogatásunkat. Ezt a példát az itthoni múzeumtulajdonosok is átvehetnék tőle!

Fotó: Körber László

1971-es évjáratú, 245 lóerős Porsche 911 ST
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A mintegy negyed évszázados fennállása alatt létrejött gyűjtemény a mai napig folyamatosan bővül és változik. Ott jártamkor találkoztam egy 1948-as 356-os kupéval, számos 1951 és 1964 között készült 356-ossal. Pfeifhofer úr dicséretére válik, hogy az ő "Porsche-világa" nem csak a 356-osok körül forog. Így megcsodálhattam például a Porsche RSK Spydert, amely az elhíresült Spyder 550-es utódja, azé a típusé, amelyben James Dean halálát lelte. Természetesen ez is makulátlan, gyári állapotban. Ott egyáltalán nincs savas eső?