A boxer maradt

Vágólapra másolva!
Más, nagyobb, átlagosabb célközönségre áhítozik az új Subaru Impreza: a vásárlók hada a remények szerint az alsó-középkategória nagyágyúitól fog átcsábulni. Az új vevők majd megtanulják, mi a boxermotor, a szimmetrikus összkerékhajtás, a keretnélküli abl... Ja, azt már nem.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András

Jóval kevésbé tűnik fel az új Impreza. Veszített karakteréből
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az Imprezánál nem az számít elsősorban, hogy néz ki, hanem hogy milyen vezetni. Ez fontos, mert a gyártó mintha minden új szériával azt akarná elérni, hogy az emberek "lerondázzák" az Imprezát. Természetesen legalább annyi szemlélőnek tetszenek a modellek, mint ahányan fanyalognak tőle, mégis: amióta az eszemet tudom (értsd: felfigyeltem az autókra), az Impreza kinézete enyhén szólva megosztotta a nagyérdeműt és a szaksajtót is. A 2008-as modellévű változat pedig nemcsak külsejével, de alapkoncepciójával is új vizekre evezett. A 2000 utáni modellek az elmúlt évig külsőre leginkább csak az orrukon változtak, erre most itt van az, amire kevesen számítottak a Subaru hívei közül.

Már egyáltalán nem csak a lámpatestek kialakításáról van szó, itt egyenesen forradalom zajlott le. Gyaníthatóan a résztulajdonossá vált Toyota is "hozzásegítette" a piacképesebb, vagyis nagyobb bevételt jelentő modell kihozatalához a Fuji Heavy Industries-t, a Subaru gyártóját, melynek autói nagy népszerűségnek örvendenek Japánban, valamint angolszász területen, és például a magas hegyek tagolta Svájcban. Hazánkban, amely ezekhez képest apró piacnak számít, elsősorban a nagy teljesítményű változatok fogytak, a motorsportban járatos gyár költséges, de egyedi élményt nyújtó húzómodellje nálunk a turbós Impreza volt. Ha bejön a marketingesek számítása, Európa népei ezután úgy harapnak rá az Imprezára általában, hogy aki ritka autót akar, minimum STi-t vesz majd.

Fotó: Hajdú D. András

Nyoma sincs a korábbi generációk közvéleményt megosztó fényszóróinak. Az új kicsit agresszív
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Tény, a tervezők sokat tettek azért, hogy az Impreza az említett kategóriával egy lapon említhető legyen. Ez alatt nem azt értem, hogy utolérhesse őket, hanem azt, hogy egyáltalán számításba vegye a vásárló, amikor kompakt kocsiért megy a szalonba. Az Impreza már egyáltalán nem néz ki ordas vadállatnak - kinek-kinek másképp cseng ez a jelző -, hiszen ötajtóssága egy családi autó jegyeit viseli magán. Leleplezésekor elhűltem magam is, aztán idővel megtetszettek a részletei. Nem kifejezetten egyedi, de jól sikerült a forma, ugyanakkor a sportosabb kiegészítő idomok és a nagyobb kerekek elengedhetetlenek a markáns megjelenéshez, ami az alapkivitelből meglehetősen hiányzik. Mindent egybevetve nem rossz, de ordítani tudnék, amikor egy korábbi modellt meglátok mellette: "Ezt dobtátok el!" A parkolóban meg fogom ismerni, de le fogják lacsettizni. Igen, van, aki a Chevrolet Lacettihez hasonlította az ötajtóst, a szedán változatot pedig gyakran nézték kezdetben Kia Riónak.

Igenis szépek

Sosem értettem, amikor bárhol azt nyilatkozták a 2000-ig gyártott Imprezáról, hogy "unalmas" kinézetű. Egy GC8-as (turbómotoros Impreza Sedan) változat egyenesen gyönyörű, így egyben. A kedvencem mégis az utána következő, szörnyűségnek titulált "bugeye" (bogárszem) a maga kerek lámpáival. Igaz, az STi-változat lámpája még jobb, igazán vad. A ráncfelvarrás 2003-tól új lámpákat hozott, ez lett a "blobeye", kis könnycseppel a szeme sarkában. A 2006-os "hawkeye" (héjaszem) már a hűtőrácsban is újat mutatott. A kevésbé látványosan változtatott hátsó lámpákról nehezebb megkülönböztetni a három változatot. Az új modell már több támpontot ad...



Két dologgal azóta sem békültem ki: a hűtőráccsal és a hatalmas elefántfül-tükrökkel. De nem bámulni kell, hanem használni! Ebben szerencsére jó partner az Impreza. Tágasabb, komfortosabb, szélesebb réteg által emészthető kocsivá vált. Egy 2006-osból átülve rögtön feltűnik a helykínálat növekedése. A beltér magasabb, hátul több hely van a lábaknak is. Még a vezetőülés körüli tér a legkevésbé öblös, de nem szűknek, inkább testhezállónak mondanám. Az előző Imprezánál leheletnyivel itt is tágasabb. A hosszirányú térnövekedés nagyban köszönhető a majdnem 10 centivel bővített, 2620 mm-es tengelytávnak. Ezzel együtt az autó teljes hossza 5 cm-rel csökkent, a kompakt kialakításnak megfelelően. Alapvetően tehát maradt a két karosszériaváltozat, hiszen korábban négyajtós és kombi létezett, most pedig jött az ötajtós, illetve egyes piacokra a szedán.

Fotó: Hajdú D. András

Nem vadállat a kétliteres Impreza, de azért elkellnének a jobb oldaltartású ülések
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A nálunk kapható csapotthátú mindenesetre hiába vizsgázik jól az utastér méretéből, a csomagtartója elég kicsi. A 301 liter kevés, nemcsak számszerűleg. Igaz, osztott üléstámlája ledöntésével 1,2 köbméteresre bővíthető, de az alaphelyzetű csomagtartó a hátsó hajtás helyigénye miatt még lapos is. Takarásáról kihúzható, de elég merev roló gondoskodik, ami a kombiból ismerős, és bizonyos helyzetekben praktikusabb, mint egy kemény kalaptartó - használaton kívül sokkal könnyebb kezelni. Megfelelő méretű ajtózsebek és kesztyűtartó várja a kisebb holmikat, illetve a könyöklő alatti dobozba lehet pakolni. A középkonzol polcát kis gumitálcával látták el, ami a pénzérmék vagy a telefon zörgését, csúszkálását tökéletesen megakadályozza. Mikre nem figyelnek mostanában egy Imprezánál! Ráadásul a hifi is jól szól, igaz, ez nem azért öröm, mert zavaró motorhangot kellene elnyomnia.