Szegény ember Touaregje - VW Tiguan 1.4 TSI teszt

Vágólapra másolva!
Új terepre merészkedett a Volkswagen a Tiguannal, ugyanis kompakt méretű szabadidő-autót az 1990-es Country Golf óta nem tartottak a modellpalettán. Az aktuális Golf alkatrészeiből építkező SUV rájátszik a Touareg-hasonlóságra, fő élettere bátyjához hasonlóan az aszfaltdzsungel lesz.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint

Szemből nézve akár Touareg is lehetne, de a Tiguan azért jóval kisebb
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Jó sokat várt a Volkswagen a kompakt szabadidő-autó elkészítésével, ugyanis az ázsiai gyártók már 10-15 éve uralják ezt a szegmenst. Mentségükre szóljon, hogy az európai konkurencia is csak mostanában kezdte felfedezni magának ezt a kategóriát, gondoljunk csak a már bemutatott Opel Antarára és Citroën C-Crosserre, a hamarosan érkező Ford Kugára, vagy a Renault Koleosra.

Fotó: Hirling Bálint

A könnyűfém felnikért és a tetősínért felárat kell fizetni az alapváltozatnál
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A wolfsburgi jövevény formája meglepően visszafogottra sikeredett, egy csepp agresszivitást sem lehet felfedezni rajta, pedig az orra szándékosan a nagytestvér Touaregre hasonlít. Szerencsére egyterű-szerű buborék karosszéria helyett egy tisztességes, emelt kombi lett a Tiguan, arányos, csak az óriási, szögletes kerékjáratok miatt tűnnek kicsinek az egyébként átlagos méretű, 16 colos kerekek rajta. Ehhez persze az is hozzájárul, hogy a keréktárcsákra viszonylag magas oldalfalú, 215/65-ös gumikat húztak, ami nagyon jó választás volt, mert a rugózási kényelemre és a terepjáró képességre egyaránt jó hatással vannak a ballonosabb gumik, a magas kanyarsebesség pedig úgysem fontos egy ehhez hasonló, emelt szabadidő-autónál.

A Tiguant háromféle felszereltséggel lehet megvásárolni, ebből a Trend & Fun, illetve a Sport & Style fedőnevűt aszfaltos használatra, a Track & Fieldet pedig könnyebb terepakadályok leküzdésére terveztek. Az utóbbit kívülről az eltérő, 28 fokos első terepszöget biztosító lökhárítójáról lehet felismerni, a másik kettőn - így a Trend & Fun felszereltségű tesztautón is - mélyebbre húzott, 18 fokos terepszögű első lökhárító van. Bár a műszaki rokonság vitathatatlan, a Tiguan 4,42 méteres hosszával jó húsz centivel nyúlik tovább a Golfnál, magassága szintén hússzal, szélessége pedig öt centivel nagyobb nála. Ennek ellenére élőben egyáltalán nem tűnik túlhízlaltnak az autó, sőt, jó pár centit és kilót le is tagadhatna. Egy kis játékosságot csak a hátsó lámpák csempésznek a formába, ezek ovális betétekkel oldják a fekete színben még egyértelműbb sivárságot.

Fotó: Hirling Bálint

A Trend & Fun felszereltéshez nem jár a terepezéshez való első lökhárító
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Beülve sem fog senki sokkot kapni az újszerű formák láttán, a műszerfalat ugyanis a költségcsökkentés jegyében egy az egyben a Golf Plusból helyezték át. Kissé steril lett így a vezetői környezet, bár azt el kell ismerni, hogy az anyagok - különösen a felső részeken - kiválók, az összeszerelési minőség a márkától megszokottan jó színvonalú. Rengeteg tárolórekesz várja a kisebb-nagyobb holmikat, a legjobb talán a feláras, tetőbe integrált családi napszemüvegtartó, de pohártartóból is jó sokat számolhatunk össze. Az ülések kényelmesek, hosszú ülőlapjuknak köszönhetően még a magasabbak combját is kellően megtámasztják, ráadásul igen magasan is vannak, így a ki- és beszállás még az idősebbeknek sem jelent nagy megterhelést. Széria az elektronikus kézifék, ez elinduláskor automatikusan old, de csak akkor, ha a vezető már bekapcsolta a biztonsági övét.

Fotó: Hirling Bálint

Csak a felső műanyagok puhák, de a minőségérzet így is jón
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Szinte hihetetlen, hogy a kategóriájában az egyik legkisebb autó a Tiguan, belső méreteivel viszont csak néhány konkurens vetekedhet. Két 190 centis ember kényelmesen elfér egymás mögött, de ha hátsó lábtér helyett inkább nagyobb csomagtartóra lenne szükség, akkor a 16 centi hosszan mozgatható hátsó üléseket kell előre tolni. Ekkor az alaphelyzetben 470 literes csomagtartó térfogata 515 literre nő. Természetesen további bővítésre is van lehetőség, de ezt csak az utastér oldaláról lehet végrehajtani, az ülőlap alján található heveder meghúzásával. Sík padlót ugyan ekkor sem kapunk, de a hasznos térfogat ekkor már eléri a másfél köbmétert, a hosszú tárgyak szállítását pedig az előrehajtható támlájú anyósülés segíti.