Több millió forint egy új autó ára. A hitel segíthet, ha nincs egyben a pénz
Mosógép, hűtőszekrény, lakás - kisháztartási géptől családi házig szinte mindent vehetünk hitelre. Természetesen autót is: kevés olyan ügyfél van, aki - akár új, akár használt autó esetén - a kocsi vételárának gyakran milliós nagyságrendű összegét mozgósíthatná, tehát a vásárlás csak finanszírozó révén történhet. A kereskedőnél minden elintézhető, segítenek kiválasztani a megfelelő konstrukciót, hiszen a kereskedések maguk is érdekeltek a hitelkihelyezésben. Mi pedig fizetjük a részleteket. Ha minden rendben megy, akkor addig, amíg letelik a futamidő, vagy sikerül kifizetnünk egyben a hátralevő tartozást. Ám ha valamely nem várt nehézség miatt az ügyfél fizetésképtelen helyzetbe kerül, vagy más okból kell szerződést lezárni, a legrosszabb esetben ugrik az autó, ráadásul az adósnak még mindig marad tartozása. A veszteséget megelőzhetjük, vagy legalább csökkenthetjük, ha körültekintőek vagyunk a hitel felvételekor és a probléma megoldásakor egyaránt.
Az autó drága dolog, akkor is, ha kicsi, akkor is, ha régi. Hiszen nem csupán a vételárat kell kipengetni, hanem folyamatosan a fenntartás költségeit is. Aki tájékozatlanul tovább nyújtózik a takarójánál, könnyen ráfázhat: olyan fizetnivalók fogják padlóra küldeni, amelyekkel kezdetben nem számolt. Hitelnél az autó vételára és hitel kamata, vagy a lízing díja a kezdő befizetés és a törlesztőrészletek összességéből adódik. A devizaalapú hiteleknél az árfolyamváltozás is növelheti (de csökkentheti is) a díjat egyik hónapról a másikra. A részletek állandó havi kiadást jelentenek, mellette ugyanúgy pénzbe kerül a tankolás, a kötelező biztosítás, a casco, a súlyadó, a szervizelés, a gumik cseréje, az autópálya-használat. Mivel ezek nem mind havonta fizetendő tételek (új gumigarnitúrát például átlagosan 4-5 évente kell venni), érdemes több év költségeit összeadva kiszámolni egy hónap átlagát.
Az összegbe ajánlatos valahogy a nem várt kiadásokat is bekalkulálni. Tapasztalat alapján egy kiskategóriás, alacsony szervizigényű, átlagos futású új autó fenntartása havonta legalább 40-45 ezer forintba kerül - a hiteltörlesztés több tízezres összege nélkül. Nagyobb kategóriájú autóé természetesen többe, hiszen a szerviz, az adó, a biztosítások és a fogyasztás többlete mind növelik a költségeket. Tehát annak ajánlatos autóvásárlásba belevágnia, aki mindenestül legalább 70-80 ezer forintot tud költeni havonta, csak az autózásra.
Jó feltételek - figyeljünk, hogy ne csak a kereskedő és a bank számára legyenek azok
Amennyiben ez az összeg tervezhetően rendelkezésre áll, következhet a megfelelő feltételeket nyújtó hitelszerződés megkötése. A laikusnak a legtöbbet a futamidő és a havi törlesztőrészlet mondja. Igaz, hogy a kettő szorzata kiad egy összeget, amelyet összesen kifizetünk a felvett hitel után, de a hitelt nem csak ez alapján kell megítélni. A részletben a tőkerészt, vagyis a felvett hitelt, és az utána járó kamatot fizetjük meg. E kettő aránya a futamidő során változik, leggyakrabban úgy, hogy az elején a kamatrész jóval magasabb, és kicsi a tőkerész. A finanszírozó a hasznát szeretné előbb bevételként látni. A futamidő haladtával a tőkerész nagysága növekszik, a kamatrészé csökken, ekkor kezdjük a hitelt egyre nagyobb mértékben törleszteni. Fontos tehát tájékozódni erről, mielőtt szerződést kötünk. A finanszírozó a futamidő teljes idejére vetítve tájékoztathat a törlesztőrészletek összetételéről.
Van kivétel |
A következő kérdés a futamidő és a kezdő befizetés. A hosszabb, akár tízéves futamidőt alacsony kezdőrészlet mellett veszik igénybe az ügyfelek, hiszen a kis kezdőtőkét a hosszú ideig fizetett részletek ellensúlyozzák. Minél több időre vettük fel a hitelt, annál nagyobb a kockázata annak, hogy az autó valós értéke nem fedezi a tartozásunkat. Ha váratlan okból fel kell mondanunk a szerződést, az autó eladásából nem tudjuk kiegyenlíteni a fennálló tartozást, vagyis ráfizetünk. Itt függ össze az, hogy kezdetben jobbára kamatot törlesztünk, azzal, hogy a hosszú futamidővel nő a különbség az autó értéke és a tartozásunk között - nem a javunkra. A nullszázalékos befizetéssel, 120 hónapra felvett kölcsön nagyon kockázatos: ehhez általában az folyamodik, aki autót akar, de nincs tőkéje, tehát a teljes vételárral adós lesz.
Gondoljunk bele, mekkora kamatterhekkel jár egy ilyen konstrukció, amelynél ráadásul évekig alig csökken a tőketartozás! Az új autó az első évben körülbelül tizenöt-húsz, aztán évente csökkenő módon tíz-öt százalékot veszít az értékéből. Mondjuk, öt év múlva éri a felét, miközben az ügyfél még mindig az autó újkori értékének nagyobb részével tartozik a banknak. A nyolc-kilenc éves kocsi pedig tényleg töredékét éri a kezdeti értékének, sokkal kevesebbet, mint amennyit még törleszteni kell. Egy ilyen hitelnek tulajdonképpen soha nincs meg a fedezete az eszköz értékében.
A legjobb megoldás, ha 30-40 százalékos kezdő befizetésre képes az, aki hitelre vesz autót. Ebben az esetben az alacsonyabb hitelösszeg miatt kevesebb a havi törlesztendő, és nem nyílik "olló" a jármű értéke és a mögötte lévő tartozás között. A 3-5 éves futamidő belátható, vállalható, és egy öt év körüli autó értéke beáll arra a szintre, mikor jól tartja az árát, jobban megéri majd eladni.