Bluemotion, Flexifuel, BioPower, Hatékony Dinamika... környezetvédő, pontosabban kisebb környezetkárosításra ösztönző megoldások az autóiparból. Ezek is témái voltak a hétvégi Greenexpónak, amely a környezettudatos vásárlók elérhető közelségébe hozta a jövő megoldásait. Végre kimondták: egy autó sosem lesz zöld, csak kevésbé környezetkárosító.

Fotó: Nagy Tibor, [origo]

Sokféle környezetkímélő technológia létezik, mindenki mással próbálkozik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Természetesen már megszoktuk, hogy minden autóipari cég a sajátját fújja: a Ford és a Volvo a Flexifuelt, a Honda az IMA-t, a Saab a BioPowert, a Toyota a hibridhajtást, a Volkswagen a Bluemotiont. De nézzük reálisan a dolgokat! A távoli jövőben lehetnek teljesen elektromos autók, hidrogénnel működőek, üzemanyagcellásak. Ez jót tesz majd a környezetnek, nekünk. Halkan jegyzem meg, hogy remélem mp3-ról le lehet majd játszani egy kis rekedtes kipufogó hörgést, egy V8-as bugyborékolást, a Subaru boxerjéről már nem is beszélve. Milyen szép is lesz az élet, amikor az extralistán a következők lesznek: Ferrari Dino hang, Subaru Impreza WRX hang, BMW 320i sorhatos hang...

Most azonban ezek a technológiák megfizethetetlenül drágák, és még legalább egy évtizedig nem is várhatjuk el, hogy a cégek eljussanak a megfizethető sorozatgyártásig. De van már használható és megvásárolható hibridautó, amely azonban felvet kérdéseket, mert számítások szerint, előállításával együtt több szén-dioxidot termel, mint egy átlagos, benzines kocsi. Vehetünk még etanollal működő autót, de tudjuk, ha minden termőföldet bevetünk, akkor sem lesz elegendő E85. A kőolaj kiváltására a gázos autók adhatnak megoldást, félő viszont, hogyha elfogy a kőolaj, a gáz sem tart már sokáig. Jogosan merül fel a kérdés: lesz így a világ? Nem kevésbé fontos kérdés: mit tehetünk most?

Fotó: Nagy Tibor, [origo]

A VW-csoport ugyanazt a megoldást különböző fantázianeveken alkalmazza a márkáinál
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A rettegett szén-dioxid

A zöld szervezetek nagy része már-már szentségtörésként néz az autózásra, bárminemű belső égésű motor használatára, pedig az általuk elfogyasztott kenyeret is teherautó szállítja a pékségből a boltba. Pedig az autósok még csak a dobogó közelébe sem kerülnek a "ki tud több szén-dixodot kibocsátani" versenyen! Első az áram és hőenergetikai ipar 28%-kal, ezüstérmes az ipar-építőipar 16%-kal, rögtön utána jön az ipari szállítás 13%-kal. Negyedik helyen kullog a lakossági kibocsátás 13%-kal, csak az ötödik, mondhatni jócskán lemaradva az autózás a maga 10%-ával. Ez nem jelenti azt, hogy nem kell mindent megtennünk a további kibocsátás-csökkentésért, de messze a kocsik levegőszennyezésének a legnagyobb a médiavisszhangja. A többi valahogy elsikkad.