Megpróbáltam szakmai beállítottságú lenni, de nem sikerült. Egy voltam a sok érdeklődő közül, akik sorba álltak, hogy néhány kanyart mehessenek az új STi-vel. Azért a WRX-et én melegíthettem, és a dízel Legacyt is próbáltam, mielőtt leégették a fékjét.

Fotó: Varga András

Egy új szalon megnyitójára nem is lehet jobb apropó, mint az új STI és a talán még ennél is különlegesebbnek számító boxer-dízel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Subaru új modelloffenzívájának eredményeként frissülni, bővülni kezdett a kereskedői kör. Már az előző Impreza (főleg az STi) is sikeres volt, de úgy tűnik, a 2008-as modellévű kiadásra egyenesen céget lehet alapítani. A piacorientált kivitel nagy eladással kecsegtet, szerkesztőségünk kapott is egy szíves invitálást a legújabb képviselet tesztvezetéssel egybekötött megnyitójára. A meghívó elsősorban az új modellek kipróbálásával, másrészt több betétprogrammal biztatott. Főleg az autóvezetés érdekelt, a szimulátorba nem ültem, szépségversenyre nem neveztem autóval se, találkoztam viszont márkahű rajongókkal, és a sok kiállított jármű között több versenyautót is mustrálhattam.

Az AutoExpo M1 csarnoka hatalmas helyet kínált a rendezvénynek, ami a modellpaletta miatt érthető is volt, de a jelenlévő vendégek sokszorosa is elfért volna még. Sebaj, legalább nem kell annyit várni a vezetésre. Akik megjelentek, általában már tudták, miért jönnek; zömmel a márkát ismerők vagy Subaru-tulajdonosok alkották az érdeklődők seregét. Az autós kolléganő moderátor igyekezett fenntartani a hallgatóság figyelmét, de a nagy csarnok eleve felszippantotta az embereket, és egy-egy nagy fütty ugyan segített volna egybeterelni őket a programokra, de hát úgyis mindenki a tesztvezetést várta táguló cimpákkal, és remegő vádlikkal. A regisztráló hölggyel mindjárt sikerült megbeszélni a részleteket. Mit lehet vezetni? WRX-et, STi-t vagy Legacy-t. Mind a hármat is, egymás után? Igen. Hányadik leszek? Első. Köszönöm. A szívómotoros Imprezát a nemrégiben elkövetett teszt miatt kihagytam. A hölgy valakinél erőltette, hogy WRC-vel is menjen, aztán persze kiderült, WRX-ről van szó.

Az első kör éppen ebben talált meg. A kör kifejezés nem túlzás, kanyarokkal és egyenesekkel tarkított, önmagába visszatérő szakaszon próbálhattuk az autókat. Képzeljenek el egy kézi súlyzó körvonalú "pályát", amelynek egyik vége megközelítőleg állandó kanyarú kör, a másik vége nagyjából kilencven fokos kanyarokból és egyenesekből álló "négyszög". Az alakzatokat két egyirányú, kétsávos egyenes szakasz köti össze, ez lenne a súlyzó fogója. A kör alakú vége egy benzinkutat ölel, a négyszög egy nagykereskedelemre támaszkodik. Igen, a budaörsi bevásárlóközpont közlekedőútja volt a tesztpálya, becslés alapján vagy 900 méteres körrel. Elég kevés egy kihúzatáshoz, próbához még annyi se. A versenyhangulat megvolt, a szombat délelőtti nagybevásárlók voltak a lekörözendő kollégák, a stoptábla a boxutca kijárata, a benzinkút körüli rész a parabolika, csak ez kifelé dől.

A WRX-be ülve megkértem a kísérőt, hogy a cikkíráshoz szükséges élmények miatt hadd menjek több kört, pláne, hogy még a kocsi sem melegedett be. "Oké, csak ne lássák, hogy annyit megyünk, meg hogy nagyon kihúzatod" - mondta. Gondoltam, ez érdekes lesz: minden egyes körben elmegyünk a ház előtt, és a hosszú egyenes is ott van, szóval fordulaton is ott megyünk. Inkább arra gondolhatott, hogy hidegen ne nyomjam, de hát aligha hagyta ezt ki valaki. Kulturáltan, de legalább egyszer. A harmadik körre összeszedtem magam, és a finomabb próbálkozások után kettesben, elég kövéren vettem egy kanyart, kíváncsian, hogy hol kezd a határon táncolni. Ott kezdett. Szépen csúszott, aztán vissza, és mentünk tovább, de a kísérő rám rivallt: "Héééé! Na, akkor most vége." Elnézést kértem az illetlenségért. Nem, nem örülnék neki, ha ki kellene fizetnie a kárt. Nem, annak se, ha nekem kellene fizetnem. "Na ugye, akkor most menjünk ki. Helló, itt kellett volna!" És jött a negyedik kör, szép volt az is, már illedelmes, és utána tényleg kimentünk.

Még egyszer, finoman

Később vissza kellett mennem a helyszínre, és még javában ment a körözgetés. Úgyhogy bekéredzkedtem egy utolsó menetre a WRX-be. Kísérőm jó hozzáállása ("Hehe, azért ne vágd oda.") pontot érdemel. Mentünk egy finomat, jó autó ez a WRX, és közben az STi-ről beszélgettünk. Szerinte Sport Sharp-ban farral indul el. Ez már az STi-vezetés után volt, de nem ismertük meg ezt az effektust. Magyarázat alább.



Fotó: Varga András

Balra az STI, középen a WRX és a jobb oldalon ott a sima szívó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Milyen a WRX? Alulról húz, kétezer-ötszáz táján megindul. Az egyenes végén úgy ötezret ment. Hangja kevés, kinézete átlagos, feltűnőbb fényezéssel jobb az összhatás. Kényelmes, ülése jobban tart, mint az alapmodellé. A fék az első körben valószínűtlenül erőtlen volt, aztán megjavult. A felrakott gumiknál vannak jobb tulajdonságokkal rendelkezők, még ha esett is. Összességében egy bivalyerős utcai autó, egyben komfortos és kevésbé sprőd. Ott helyben volt szerencsém próbálni egy Subaruklub-tag 2002-es WRX-ét is, amely másként is szól, másképp fest, és más karakterű. Érezni benne a hirtelen megjövő erőt, ami az újban inkább folyamatosan rendelkezésre áll. Kinek mi tetszik.

Műszaki adatok - '08 Impreza WRX
Hengerűrtartalom:
2457 cm3. Furat/löket: 99,5/79,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 169 kW (230 LE)/5200. Nyomaték: 320 Nm/2800. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: tárcsa/tárcsa. Kormányfordulat: 2,8
Méretek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4415/1740/1475 mm.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás 0-100 km/órára: 5,8 mp. Tesztfogyasztás: 22,6 l/100 km Ár: 8,39 millió forint.