Magyarország különleges figyelemben részesül április 20. és 26. között, hiszen Budapestről, a Hősök teréről rajtol a Dakar-sorozat első versenye. A Közép-Európa Rali 2713 kilométeres útja során ellátogat a romániai Nagybányára, majd visszatér hazánkba, és a Balaton partján ér véget.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Nem mindennapi látványt nyújtottak a versenyautók a Hősök terén


A Dakar-sorozat első versenyének Magyarország és Románia ad otthont 2008. április 20. és 26. között. Az eseménynek nemcsak turisztikai jelentősége van, és nem csupán a tereprali-, illetve a Dakar-rajongók számára nyújt kihagyhatatlan szórakozást, hiszen a verseny ideje alatt kulturális és szórakoztató programok várják a kikapcsolódni vágyókat, az ország több pontján.

Mivel Magyarország területének nagy része természetvédelmi terület, ezért a verseny szervezőinek egyedülálló módon kellett megoldaniuk az útvonal kijelölését. Ugyanígy egyedülállóak a terepviszonyok, így a rali során a versenyzőknek nem a Dakaron szokásos módon kell majd navigálniuk, hanem sokkal kötöttebb intiner segítségével kell teljesíteniük a kijelölt útvonalakat és a gyorsasági szakaszokat. Ez, valamint a murvás, köves, aszfaltozott, erdős, havas és offroad részek váltakozása WRC jellegűvé varázsolják a ralit, amely így a nézők számára is változatos látványosságot ígér.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Peterhansel, a Dakar örökös bajnoka sem jár minden nap a Dózsa György úton


Éppen ez, vagyis a terepviszonyok és a pontos navigáció szükségessége fogja némileg átrendezni a Dakaron megszokott papírformát, és olyan versenyzők is szóhoz juthatnak majd, akiknek nem a sivatag homokjában, sokkal inkább a technikás, murvás szelektíveken mozognak otthonosan. De nemcsak a versenyzőnek, hanem az autóknak és a kamionoknak is speciális felkészülésre volt szükségük, ugyanis a mély homokra épített gépeket erre a versenyre át kellett alakítani, a pilóták dolgát pedig a kontinentális éghajlat tavaszi változékonysága is tovább nehezíti majd. Történetesen emiatt, vagyis a havazás miatt kellett körülbelül a verseny előtt másfél héttel töröniük a szervezőknek az egyik romániai szakaszt. Szováta környékén ugyanis akkora hó volt még április elején is, hogy lehetetlenné vált a pontos itiner kialakítása és az útviszonyok feltérképezése. Ez pedig balesetveszélyt jelentett volna, valamint a résztvevők pontos információk hiányában nem tudtak volna megfelelően felkészülni az adott szakaszra.

 


Minden ász ott lesz - videónk a sajtótájékoztatóról


Amikor a 2008-as Dakar-rali lemondását követően az A.S.O. bejelentette az új versenysorozat első futamát, sokan kételkedtek benne, hogy hazánkba is ellátogatnak majd a Dakar arculatát meghatározó nagy csapatok és versenyzőik. Nem lehet okunk panaszra, hiszen már a kihidetést követően a legtöbb nagy csapat jelezte indulási szándékát, így összesen 260 regisztrált versenyző áll rajthoz. A hét szakasz során a nézők 110 motorosnak, 19 quadosnak, 91 autós és 40 kamionos egységnek szurkolhatnak az öszesen 1092 kilométert kitevő mért szakaszokon.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

84 autó fog elrajtolni vasárnap reggel tízkor a Hősök teréről


A Közép-Európa Ralin nagy csatára lehet számítani az élmenők között, a Mitsubishi dakaros uralkodását igyekeznek majd megtörni a különleges terepviszonyokhoz szokott versenyzők. Így előnyt élveznek a WRC-ből érkezett versenyzők, mint például a spanyol Carlos Sainz és a Volkswagen. A Mitsubishi Stéphane Peterhanselt, Luc Alphand-t, Nani Romát benzinmotorral, Hirosi Maszuokát pedig az új fejlesztésű dízellel küldi harcba, ám valószínűleg a szintén dízelmotorokkal induló BMW is szeretne beleszólni az eseményekbe Nasser Saleh Al-Attiyah, vagy az ex-ralis Bruno Saby jóvoltából. Akinek a speciálisan felkészített versenyautók és kamionok nem jelentenek igazi különlegességet, megcsodálhatja Robby Gordon Hummerjét, amelyet a verseny előtt héhány nappal, Veszprém környékén tesztelt, jobban mondva reptetett a Team Dakar USA. Egyedül Schlesser hiányzik a dakaros menők közül, a francia ugyanis egy tesztversenyen felborult, és kiújult gerincbántalmai miatt nem vállalta a megmérettetést.

Nagy lelkesedéssel készültek a versenyre a magyar autósok is, az állandó dakaros különítményből és a terepralik mezőnyéből a Palik László-Darázsi Zsolt egység Nissanját, Szalay Balázs és Tóth György Opel Antaráját, a Kis Sándor-Czeglédi Péter Navaráját, Gál "Baba" István és Oroszlán Tibor G-Papa Protóját, vagy akár Liszi László és Fenesi József Mitsubishi Pajeróját követhetik figyelemmel a magyar rajongók.