Az idei első négy futamon négy különböző talajtípuson mérték össze erejüket a rali vb pilótái; aszfalt, hó, murva és sár után Jordániában homok vár a mezőnyre. A verseny különlegességét nemcsak ez adja, hanem a bibliai táj, illetve a 400 méteres tengerszint alatti magasság is.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Jordániában 2005-ben rendeztek kandidáló versenyt; mostanra érett be az akkori munka gyümölcse


Argentína után Jordánia következik a rali világbajnokság sorozatában: az ország új helyszín a WRC-ben, ennek megfelelően egész Jordánia hetek óta a verseny lázában ég. A napilapok egész oldalas hirdetéseket közölnek minden számban, a helyi TV képernyőjén a rali logója látható egy ideje, a szervezők pedig félmillió matricát gyártottak és osztottak szét, melyeket sikké vált az autókra kitenni.

A versenyt a lehető legmagasabb szintről támogatják: a jordán királyi családban hagyományai vannak a rali szeretetének. Abban is nagy szerepük volt, hogy az ország pályázott a vb futam megrendezésére (tízmillió dollárral támogatták projektet), előreláthatólag a szervizparkban is megfordulnak majd, sőt, még Rania királynő is ellátogat majd a versenyre. Jordánia egyébként az arab világon belül is érdekes hely, nyitott a nyugati világ felé, lehet alkoholt kapni, és lüktető éjszakai élet jellemzi a fővárost.

Különleges a verseny helyszíne is, és nemcsak a rengeteg homok miatt. A szervizpark a Holt-tenger partján lesz, több mint 400 méter "mélyen" - a Föld legmélyebben fekvő pontján -, de lesz olyan gyorsasági is, amely 600 méter tengerszint feletti magasságon kanyarog. Több történelmi tájon is átszáguld majd a mezőny, a bibliai helyszíneken kívül a hivatalosan is a világ hét csodája közé tartozó, rózsaszínes kőépítményeiről híres Petra romvárosát is érinti az útvonal. A hétvégre 40 fok körüli hőmérséklet várható, az eső szinte kizárt.

A közel-keleti országban áll először áll a nyilvánosság elé szexbotrányának kirobbanása óta az FIA első embere, Max Mosley. (Egy brit bulvárlap buktatta le sportvezetőt, aki a felvételek tanúsága szerint egyszerre öt kéjhölggyel folytatott többórás szado-mazo partit.) Az eset kipattanása óta különböző vélemények láttak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy le kell-e mondania Mosley-nak, vagy sem; Jordániában talán ez is eldől majd.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Az uralkodó család elkötelezett híve a ralinak, itt éppen David Richards-szal, a Subaru csapatfőnökével figyelik a rajtot


A nevezési lista 55 egységet számlál, 27 országból, 16 WRC és 16 S1600-as duó áll rajthoz. A gyári csapatok a szokásos felállásban képviseltetik magukat, a BP-Fordnál a versenyt korábban nyerő Al-Quassimi, a Stobart Fordnál Matthew Wilson a harmadik számú pilóta. Indul még két C4 WRC, az egyiket Rautenbach, a másikat az észt Aava kormányozza majd. Az utolsó pillanatban történt egy helycsere is a Munchi's Fordnál, Perez Compancnak halaszthatatlan üzleti ügyei miatt vissza kellett utaznia Argentínába, helyette Barry Clark (a tavalyi Fiesta Trophy nyertese, egyébként pedig az egyik szerelő a csapatnál) kapott lehetőséget. A 25 éves skót így kommentálta szerencséjét:

- A reptéren voltam, mikor Malcolm Wilson csapatvezető felhívott, hogy hozzam magammal a licencemet, a sisakomat és a tűzálló ruhámat, mert én fogok indulni Luis helyett. Először el sem hittem a dolgot, elmondhatatlanul boldog vagyok. Amúgy, ha nem így alakult volna, akkor a szervizparkban a kocsi jobb hátuljának szerelése lett volna a dolgom.

Van tíz helyi nevező is, többnyire N-es Mitsubishikkel és Subarukkal. Köztük található a mezőny egyik színfoltja, Abir Batikhi, aki nevezetesen hölgy, és egy Imprezával próbálja majd lehagyni a férfiakat.

Sebastien Loeb 40. győzelmére hajt, bár ő indul elsőként a gyorsaságikon, így rá hárul "takarító" szerepe. Csapattársa, Sordo abból profitálhat, hogy tavaly már indult Jordániában egy versenyen. Hozzá hasonlóan ott volt Petter Solberg is, aki idén egyelőre csak másodhegedűs a Subarunál, Atkinson rendre gyorsabb nála. A fordosok háza táján sok a fiatal, akik örülnek az új helyszínnek, hiszen így nincsenek akkora hátrányban a tapasztaltabbakkal szemben, mint a többi versenyen. A Suzuki csapat új - a megbízhatóságot növelő - fejlesztésekkel érkezett, s nagyon reménykednek a végre sikeres szereplésben - szó ami szó, ez igazán rájuk férne már.

A J-WRC kategóriában egy verseny után teljesen nyílt még minden, a kérdés az, hogy a Mexikóban győző Ogier - aki a francia szövetség, és a Citroën támogatását is élvezi - továbbra is leggyorsabb lesz-e.

A bukmékereknél toronymagasan Loeb a favorit, a második helyre majdnem azonos eséllyel várják Hirvonent, Latvalát és Petter Solberget.

 

A világbajnokság állása egyéniben:

1.Loeb/Elena Citroën 30
2.Hirvonen/Lehtinen Ford 25
3.Atkinson/Prevot Subaru 22
4.Latvala/Antilla Ford 16
5.Galli/Bernacchini Ford 11
6.P. Solberg/Mills Subaru 9
7.Sordo/Marti Citroën 9
8.Duval/Chevailler Ford 5



A világbajnokság állása a gyártók közt:

1.BP Ford Abu Dhabi WRT 44
2.Citroën Total WRT 41
3.Subaru WRT 33
4.Stobart VK M-Sport Ford WRT 22
5.Munchi's Ford WRT 10
6.Suzuki WRT 6



A világbajnokság állása, PWRC:

1.Ogier/IngrassiaCitroën 10
2.Mölder/Miclotte Suzuki8
3.Kosciuszko/Szczepaniak Suzuki 6
4.Burkart/Koelbach Citroën 5
5.Sandell/Axelsson Renault 4
6.Gallagher/Morrissey Citroën 3
7.Prokop/Tomanek Citroën 2
8.Fanari/Bosi Citroën1