Végre bent ülünk az autóban. Az első mustrán már túl vagyunk, remélhetőleg az ülések is kényelmesek. Nemsokára beindíthatjuk az autót, addig azonban még végig kell néznünk millió lámpát, visszajelzőt és egyéb elektromos ketyerét. Itt is legyünk szemfülesek, mert az elektromos hókuszpókuszok tudják csak igazán megkeseríteni az életet.

Forrás: [origo]

Napjainkban már megszámolhatatlan funkciót tud egy modern autó. Ezért vásárlás előtt nem árt ellenőrízni, hogy valóban képes-e a mindre


Használtautó-vásárlást segítő sorozatunkban ellenőriztük az okmányokat, a karosszériát, a futóművet, a gumikat, a motort, és végre be is ülhettünk, hogy ellenőrizzük a beltér minőségét. De ha már egyszer bent ülünk, érdemes beindítani az autót és megvizsgálni, mennyi elektronikus dolog nem működik.

Kérjük el a kulcsot és adjuk rá a gyújtást! Természetesen, mint mindenhez eddig, kérjük a tulajdonos engedélyét. Ekkor az ellenőrző lámpáknak fel kell villanniuk, majd az olajnyomás- (piros) és a töltésjelző (piros) lámpa kivételével a többinek el kell aludnia. Modern dízelek esetén az izzításjelző (sárga) szinte a többi lámpával együtt alszik el, míg régebbi dízel és/vagy nagy hideg esetén ezek addig világítanak, amíg az izzítás be nem fejeződik.

Az elektromos ülésállítás ellenőrzése után a nézzük meg a helyzetjelzők, fényszórók, irányjelzők, fék-, tolató- és ködlámpák működését; nem utalnak gondos tulajra a kiégett izzók. Az összes belső fénynek is - visszajelző lámpák, beépített rádió fényei, klíma és elektromos ablakok kapcsolói stb. - egyenletes teljesítménnyel és fényerővel kell világítani, eltérés nem lehet. Amennyiben mégis van, akkor feszültség-ingadozás bujkálhat valahol, vagy buherálták a műszerfalat, esetleg izzót cseréltek, és nem belevaló került a helyére. Az állítható fényerejű műszerfalak esetében is igaz az egyenletes világítás, annyi különbséggel, hogy ott a műszerfalon más erősséggel is világíthatnak lámpák, mint mondjuk a középkonzolon.

Ha van légzsák, blokkolásgátló, esetleg menetstabilizátor, akkor mindháromnak van ellenőrző-visszajelző lámpája is. Ezek felvillannak, majd az autó számítógépének ellenőrzése után elalszanak. Ha van ilyen berendezés az autóban, de a visszajelző lámpa nem ég a gyújtás ráadásakor, akkor baj van. Az nem kifogás, hogy kiégett... Valamilyen hibát jelez az is, ha folyamatosan világít.

Ugyanez vonatkozik a motordiagnosztikai (egy motorjel, vagy Check, Engine Check felirat, sárga színnel) visszajelzőre is. Nem magyarázat a "nem is szokott, vagy mióta megvan, állandóan világít". Ha ez így van, köszönjünk és menjünk...

Forrás: [origo]

Érdemes a kulcsok számára és állapotára is odafigyelni. A kulcsnélküli autóknál bonyolultabb a helyzet


Ezután indíttassuk be a kocsit. A következő, indításos és próbakörös résznél részletesen kitérünk arra, mire figyeljünk. Most azt átugorva, tovább elemezzük az elektromos fogyasztókat. Ha jár a motor, akkor minden, árammal működő szerkezetnek, mechanizmusnak működnie kell, minden mutatónak mutatnia kell valamit. Kapcsolgassunk, tekerjünk, a létező összes gombot nyomjuk, húzzuk, állítsuk.

Az elektromos ablakokat engedjük le-fel, és közben hallgassuk az elektromotorok hangját. Mindkét oldalt ugyanúgy kell szólnia, különben valahol valami szorul, akad, kopott. Itt pillantsunk rá az ablakokra is, hiszen az oldalablakok karcossága is elmond valamit az autó előéletéről, ráadásul adott esetben nem megy át a műszaki vizsgán sem.

Ha belülről is lehet kapcsolni a központi zárat, tegyük meg, próbáljuk ki, ahogy az elektromos tükröket is. Amennyiben behajtó funkcióval is rendelkezik, ne legyünk restek, próbáljuk ki. Sokszor előfordul, hogy a sérült tükörből csak az tükörlapot cserélik, a mechanikát nem, beállítják, hogy mindenki lásson valamit, de nem működik. Figyeljünk oda rá!

Forrás: [origo]

A műszerfal hibajelzései árulkodók lehetnek. Érdemes a fedélzeti számítógép menüjét is végigböngészni


A kapcsolókra és környékükre is érdemes egy-két pillantást vetni. Ha erőszakkal "csak legyen már végre kész" álltak neki a munkának, akkor úgy is vették ki, erővel, és valószínűleg úgy is csinálták meg.

A fedélzeti számítógépet is teszteljük, hiba nélkül kell működnie. Az összes létező funkciót próbáljuk végig, bogarásszunk benne. Az alaprendszerek sokat nem mondanak el, de az átlagfogyasztást - ha nem nullázták - azért ki tudjuk csalni belőle. Hasznos tudnivaló...