Magyar napautó sikere Franciaországban

Vágólapra másolva!
Az immáron huszonkét éves múltra visszatekintő európai Shell Eco-marathon elsődleges célja, hogy a fiatal járműtervezőket és mérnököket a fenntartható mobilitás új dimenzióinak felfedezésére ösztönözze. Az autóversenyen a jövő szakemberei összemérhetik az általuk kifejlesztett, hatékony üzemanyag-felhasználásra optimalizált járműveiket és persze saját képességeiket. Az energiával kapcsolatos globális kihívásokra választ kereső esemény jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy idén 20 ország 257 csapata adta le jelentkezését.
Vágólapra másolva!

Forrás: Shell

A környezeti problémákkal párhuzamosan a verseny népszerűsége is nő


Az Európai Shell Eco-maraton több mint két évtizede aktív részét képezi az energetika és a közlekedés jövőjével kapcsolatos kutatásoknak. 1985 óta Franciaország ad otthont a különleges rendezvénynek, amelyen a műszaki közép- és felsőoktatásban tanulók találékonyságáé és kreativitásáé a főszerep. A legjobb ötletek nagy eséllyel a mindennapi életünkben is megjelenhetnek, a diákok tevékenységét ugyanis ipari vezetők, kormányzati képviselők és újságírók kísérik figyelemmel.

A Shell a következő kérdéskörökben kéri a tudósok, a mérnökök és a politikai döntéshozók eljövendő generációjának segítségét:
- Mely technikai megoldások teszik a mobilitást fenntarthatóbbá és mindenki számára hozzáférhetővé? Mely új szokásokat kell magunkévá tennünk annak érdekében, hogy jobban irányítsuk energiaszükségleteinket? Hogyan tudjuk fenntartani kényelmünk jelenlegi szintjét, és mindezt mások számára is lehetővé tenni úgy, hogy közben átmentjük az élhető és elfogadható környezetet a jövő nemzedékek számára? - várják a tudósok, mérnökök, politikusok válaszát.

A Shell Eco-maraton résztvevői számára a feladat "egyszerű": a világ legtakarékosabb autóját kell elkészíteni, amely a lehető legkevesebb üzemanyaggal a lehető legnagyobb távolságot képes megtenni. Az esemény helyszíne a dél-franciaországi Nogaro városkában található Paul Armagnac Versenypálya. A verseny népszerűségére jellemző, hogy amíg 1985-ben 25 csapat indult, addig idén tízszeresére duzzadt a létszám.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=q6lUuZKHf6YnCa1E

A Shell Eco-maratonon a járművek két csoportban versenyeznek egymással. A Prototípusok a csúcstechnikát képviselik, a formatervezők kiélhetik fantáziájukat - ezek a futurisztikus, áramvonalas járművek a Shell Eco-maraton kezdete óta versenyben vannak. A Városi koncepciók segítségével a Shell a jövő járműveit és energiaforrásait szeretné megtalálni. E csoportban is megengedett a kreativitás és a különlegesség, a járművek mégis nagyban hasonlítanak a jelenlegi tömeggyártmányokhoz.

A Prototípusok kategóriában induló valamennyi járműnek képesnek kell lennie hét pályakör megtételére (kb. 25,272 km), mégpedig legfeljebb 50 perc 34 másodperc alatt, amely 30 km/órás minimális átlagsebességet jelent. A fő cél természetesen a lehető legkevesebb energia felhasználása. A Városi koncepció kategóriában induló csapatok három fordulóban versenyeznek, amelyek mindegyike 14, egyenként 1,62 kilométeres pályakörből áll, azaz fordulónként összesen 22,68 kilométert kell megtenniük 25 km/óra átlagsebességgel. Eközben három kötelező bokszkiállást is végre kell hajtaniuk, amely a valódi városi közlekedést modellezi.

A versenyben részt vevő járművek fogyasztási adatait kategóriától és meghajtási módtól függetlenül km/liter mértékegységben határozzák meg. A célnál a felhasznált üzemanyagot pontosan lemérik, s egy liter benzinnek megfelelő mennyiségű energiára számolják át, majd ebből kikalkulálják, mekkora távolságot tettek volna meg a járművek egy liter benzinnel.

Forrás: Shell

Nem nehéz felismerni az áramvonalas, futurisztikus prototípusokat


Három fő motortípus versenyez egymással: belsőégésű, üzemanyagcellás és napenergiával működő. Hagyományos (dízel, benzin és PB-gáz), és alternatív (nap, villamos áram, hidrogén, illetve bio-) üzemanyagok használata egyaránt megengedett. A projekt célja nem a sebességrekordok megdöntése, vagy éppen a célvonal mielőbbi elérése; az a konstrukció győz, amelynek a km/l mértékegységben megadott fogyasztásában a km előtt a lehető legnagyobb szám áll, azaz egy egységnyi üzemanyaggal a legmesszebbre jutott.

Az 1985-ben Franciaországban rendezett első Shell Eco-maratonon a rekord 680 km megtétele volt egyetlen liter benzinnel. Az elmúlt években hihetetlen műszaki felfedezéseknek és üzemanyag-hatékonysági rekordoknak lehettünk tanúi - a mai járművek kevesebb, mint négy liter üzemanyaggal is el tudnának jutni Párizsból Pekingbe!