A Renault történelme az első percektől kezdve összeforr az autóversenyzéssel. Természetesen
egy magyar is a képbe kerül, aki a világ legeslegelső Nagydíj-győztese!

Forrás: Renault

A legendás Renault versenyautók, és még híresebb versenyzőik is itt lesznek a World Series by Renault hétvégéjén a Hungaroringen


Az egész egy fogadással kezdődött. Louis Renault nem kis összeget tett fel arra, hogy első büszkesége, 1898-ban épített járgánya feljut a párizsi Montmarte közelében húzódó - ma egyirányú - Rue Lepic tetejére. Híre ment a próbálkozásnak, ezért kisebb tömegek kísérték a sikerrel végződött kalandot, tehát szinte biztos, hogy a 12 megrendelés a rögtönzött közönség soraiból érkezett. A sikeren felbuzdulva megalakult a gyár, amelybe beszállt két testvére is, Marcel és Fernand.

Talán ebből a kis történetből is kitűnik, mennyire hajtotta a Renault-fivéreket a versenyszellem. És ez mind a mai napig alapjaiban határozza meg a francia cégóriás filozófiáját, aminek ékes bizonyítéka a World Series by Renault.

De ugorjunk is egy keveset, mert nyilván Ön is kíváncsian várja, hogy jön a képbe egy magyar, aki - ahogyan a bevezetőben is írtuk - a legelső Grand Prix győztes a világon... Renault-ék már 1899-ben beneveztek első versenyükbe, a Párizs-Bordeaux-ra, amit meg is nyertek. De az igazán fontos, komoly (a céget más országokkal is megismertető) hírnevet hozó győzelem három évvel később érett be, amikor Marcel és csapata, vagyis testvérei lesöpörték a Párizs-Bécs-verseny mezőnyét (38,6 km/h átlagsebességet futva, ami meglepetés volt akkoriban, vagyis 29 és fél óra alatt teljesítették az 1140 kilométeres távot).

Forrás: Renault

A tavalyi WSR hétvége közönségkedvence: Jean Ragnotti és az R5 Maxi. Természetesen idén is jön és megint láthatunk tőle egy-két látványos pörgést


1903-ban azonban szörnyű baleset történt: a 31 éves Marcel a Párizs-Madridon elszámította magát egy kanyarban, és árokba borult, majd két nappal később belehalt sérüléseibe. Mivel több baleset is történt akkor, komoly elhatározás született, hogy kocsiversenyeket biztonságosabbá teszik. Ennek szellemében szervezték meg az 1906-os LeMans-i Nagydíjat (a világ első Grand Prix-jét), amit a magyar Szisz Ferenc nyert meg. Az okleveles gépész 1901-ben talált munkát a Renault-nál 27 éves korában, de tehetségét - Marcel halála után - már nem kizárólag a munkapad és az íróasztal mellett kamatoztatták, hanem a versenypályán is. Az első versenyen szenzációszámba menő 100,8 km/h átlagsebességet ért el (12 óra 14 perc alatt tette meg az 1238,16 kilométeres távot). Annyira népszerű lett szerte Európában, hogy még képeslapok is készültek a fényképével s a Renault - többek között sikerei által - végleg "megfertőződött" az autóversenyzésre való hajlammal.

Ez pedig nagyon is látszik a WSR hétvégéjén, ahol megcsodálhatjuk a sátrak védelmében, majd pedig a pályán felvonulva a száguldó relikviákat.

Tavaly nagy sikert aratott, ezért idén is eljön a Hungaroringre a "fenegyerek" Jean Ragnotti legendás Renault Maxi 5 Turbójával, aki úgy pörgött a fürge versenygépével, mintha kötelező lett volna. És ne legyenek kétségeink, ez idén sem lesz másképp - a közönség legnagyobb örömére.

AKIK ELJÖNNEK A HUNGARORINGRE
Jean Ragnotti (R5 Maxi), többszörös ralibajnok, a Renault Sport nagykövete
René Arnoux (RE40), Forma-1-es pilóta (1978 és 1989 között 162 versenyen vett részt)
Alain Serpaggi (R5 Diac), 1972-es Forma-3-as bajnok, rali- és LeMans-versenyző
Michel Leclere (MK14), Forma-Renault bajnok (1971), Forma-1-versenyző (1976); indult LeMans-on, Forma- 2-ben és Forma-3-ban is
Emmanuel Guigou (Spider), raliversenyző

És itt lesz még: RE50 (1984), R23 (2003), Lotus 98T (1985) Forma-1-es autók, , R8 Gordini (1964), Type A (1898), Type K (1902), Type DP (1913)



Az R8 Gordinik is a cég büszkeségfalának ékességei: a hatvanas években sikert sikerre halmoztak, ami többek között 175 km/h-s végsebességüknek köszönhettek! De itt lesz a LeMans-i 24 órás verseny győztese, az Alpine-Renault A442B is, amellyel Jean-Pierre Jassaud és Didier Pironi párosa haladt ált elsőként a célvonalon 1978-ban.

A jelenkor, illetve a jövő nagyságai mellett a közel- és régmúlt kiválóságai is helyet kapnak a pálya melletti "múzeumban", ahol mindenki közel mehet hozzájuk, majd pedig a pályán száguldva megnézhetik a soha ki nem alvó erőt, ami egykoron jellemezte ezeket a nagyszerű versenyautókat.