Másfél hónapos nyári szünet után Finnországban folytatódik a rali világbajnokság. A Ford fiataljai hazai pályán bizonyíthatnak, Loeb számára pedig extra motivációt jelent, hogy ezt a futamot még nem nyerte meg soha. A versenyen a PWRC és a JWRC mezőnye is rajthoz áll.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Gyönyörű pályákon rendezik a finnországi versenyt, amely valóban rászolgál az 1000 Tó Rali névre


A hajdanán 1000 Tó Ralinak nevezett verseny a világbajnokság helyszínei közül a legtradicionálisabbak közé tartozik, e téren talán csak a Monte Carlo Rali előzi meg. Tempóban viszont még az sem: az északi gyorsaságik közt akad olyan, melyet az élmezőny több mint 130 km/h-s átlagsebességgel teljesít, és a valaha futott hat leggyorsabb világbajnoki futam közül öt Finn Rali volt.

A pályákat a megszokott jó minőségű murva borítja, és az ugratókból sem lesz hiány. Talán ezen a versenyen a legfontosabb a bátorság, és a precizitás, hiszen a legkisebb hiba óriási bukáshoz vezethet a fákkal övezett erdei utakon. Sokat hozhat a konyhára a helyismeret is, a külföldieknek általában nem sok babér terem Finnországban. 57 év alatt összesen hatan tudtak közülük nyerni, egyelőre még Loebnek sem sikerült ezt a bravúrt véghezvinni.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Tavaly Grönholm győzött, mint ahogy az elmúlt tíz évben itt hétszer tette


A versengés már csütörtök este megkezdődik az első gyorsaságival, melyet a hagyományosan a verseny központjául szolgáló Jyväskylä melletti stadionban rendeznek, szinkronpályán. Már ott nagyjából húszezer szurkoló élvezi majd a párosok vetélkedését, az utána következő három napon pedig összesen milliós közönség táborozik a maradék 23 szakasz mellett. A versenynaptár egyik legnépszerűbb állomása rengeteg külföldit vonz, a legtöbben várhatóan idén is az észtek lesznek, akik a földrajzi távolság, és a honfitárs versenyzők miatt tömegesen kelnek útra.

A pályák fele megváltozott 2007 óta, főleg azért, mert a nagy létszámú mezőnyt nem bírta volna el a tavalyi útvonal. A legendás Ouninpohja szakasz biztonsági okokból idén kimarad, de egyes részeit beleolvasztották más gyorsaságikba. Mindenesetre ugratókból nem lesz hiány: a várakozások szerint ezúttal is lesznek helyek, ahol a legbátrabbak akár 50 méterre is elrepülnek.

A legnagyobb esélyesek a Ford finnjei, két okból. Egyrészt, mert a Focus WRC nagyon jó idén is, másrészt mert az utóbbi 15 évben egyedül az észt, de földrajzilag gyakorlatilag finnek mondható Märkko Martin volt az egyetlen külföldi győztes. A pontversenyt vezető Hirvonen hetedszer indul itt, ráadásul épp Jyväskyläban lakik, első számú ellenfele épp csapattársa, a szélvészgyors Latvala lehet. A gárda egy négynapos teszttel készült a versenyre, ahol az autók beállítása mellett a nyári szünet utáni visszarázódás is a fő feladatok közt szerepelt.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Latvala 2007-ben még nem gyári autóval ment, de már akkor is gyors volt


A Citroën háza táján egyértelmű a cél: Loeb győzelemre tör, mellyel jó esetben akár három legyet is üthet egy csapásra: egyéniben és összetettben is átvennék a vezetést, továbbá végre megszerezné a finnországi győzelmet, amelyre olyan régóta áhítozik, és amelyhez sokszor olyan közel volt már. Sordo dobogós helyezésben bízik, de ezt elérnie talán épp itt lesz a legnehezebb.

A Subarunál sokat várnak az új autótól, amelyet már bevetettek a két utolsó futamon. A megbízhatósággal nem volt gond, most már a maximális teljesítmény elérése a cél.  Solberg ráadásul hagyományosan jó ezen a versenyen, így az esélyesek száma eggyel nőtt.

A gyári Suzuki csapat új fejlesztésű SX4 WRC-vel jelentkezik a nyári szünet után, immár sokadszor a pechszéria megszakadásában reménykednek. Ha az autó jó lesz, erre minden okuk megvan, hiszen Gardemeister és Andersson tudása adott a jó eredményhez.

Stobartéknál Galli és Henning Solberg a két pontszerzőnek nevezett versenyző, míg a Munchi's csapatnál újra a két argentin, Villagra és Perez-Companc indul.

Több privát WRC próbál még szerencsét, a legnagyobb szurkolótábora minden bizonnyal az észt Aava-nak lesz, aki tervei szerint legalább részsikerekkel szeretné megörvendeztetni honfitársait.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Loeb gyűjteményéből nagyon hiányzik a finnországi győzelem


A Finn Rali az egyetlen idén, ahol egyszerre áll rajthoz a PWRC és a JWRC mezőnye is. Előbbit az osztrák Aigner vezeti magabiztos előnnyel, utóbbiban a francia Ogier áll az élen, de a győzelemre ezúttal gyakorlatilag semmi esélyük - mindkét kategóriában tucatnyi helyi pilóta áll rajthoz.

Csütörtök délelőtt a tesztet, este pedig a szuperspeciált rendezik meg, az időeltolódás egy óra Magyarországhoz képest.

 

A világbajnokság állása egyéniben:

1. Hirvonen/Lehtinen  Ford  59
2. Loeb/Elena Citroën  56
3. Latvala/Antilla Ford  34
4. Atkinson/Prevot Subaru 31
5. Sordo/Marti Citroën 30
6. P. Solberg/Mills  Subaru 20
7. Galli/Bernacchini Ford  17
8. H. Solberg/Menkerud Ford 16




A világbajnokság állása a gyártók közt:

1. BP Ford Abu Dhabi WRT 99
2. Citroën Total WRT   90
3. Subaru WRT 53
4. Stobart VK M-Sport Ford 41
5. Munchi's Ford WRT 19
6. Suzuki WRT 10




PWRC:

1. Aigner/Wicha   Mitsubishi  30
2. Ketomaa/Teiskonen Subaru  14
3. Sandell/Axelsson Peugeot 14


JWRC:

1. Ogier/Ingrassia Citroen 24
2. Kosciuszko/Szczepaniak Suzuki 16
3. Gallagher/Kiely Citroen 16