Arisztokrata térhódítás

2008.08.19. 12:13

Magyarországon eddig inkább csak kiállításokon találkozhattunk a Morgan autómárkával, most azonban eljött az idő, amikor már hazánkban is megvásárolható az angol sportkocsi.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A Roadster, Aero 8, Plus 4 hármas volt jelen a megnyitón, de a 4/4 Sport is szerepel a kínálatban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Milyen közös jellemzőt tudnánk megemlíteni egy 1936-ban és egy 2008-ban gyártott autó esetén? Talán azt, hogy kerekeken gurul, esetleg valamiféle motor hajtja. A Morgan gyártásban lévő modelljei ennél sokkal nagyobb egyezést mutatatnak elődeikkel.


Luxus három kerékből

A legendás angol sportautómárka sorsát közel ötven évig alakította névadója, H. F. S. Morgan, aki 1881-ben Herefordshire-ben született. Karrierje 18 évesen diákként kezdődött, William Dean, a swindoni GWR Vasúti Művek vezető mérnökének kezei alatt. Első járművezetése huszonnyolc fonttal karcsúsította meg a zsebét, amikor egy háromlóerős Benzcel száguldott le egy 16%-os lejtőn Bromyard és Hereford között, mert balesetet szenvedett a bérelt járművel. 1906-ban huszonöt évesen vásárolt egy hét lóerős kéthengeres Peugeot-motort, rászerelte egy könnyű csőből készült háromkerekű vázra - ezzel megszületett az első Morgan. A konstrukció nagyon sikeres volt a merev váznak, kis súlyának és független első felfüggesztésének köszönhetően. Egy másik fontos tényező a szokatlanul nagy teljesítmény-tömeg arány, ami lehetővé tette, hogy bármilyen akkor gyártott autónál nagyobb gyorsulást érjen el vele. Kezdetben nem volt célja a járműgyártás, de a sok kedvező vélemény hatására úgy döntött, építenek belőle még néhányat. A Morgan név első nyilvános használata az 1910-es évben rendezett Olympia Motor Show-ra datálható, ahol három járművel mutatkozott be a névadó.



A bemutatóra érkezők többsége komoly vizsgálódásba kezdett, hogy el tudja dönteni, vajon a középen kiállított Aero 8 mellett parkoló két Morgan veteránként van jelen, vagy új autók. Ez a dilemma nem meglepő, a Plus 4 és a Roadster is a harmincas évek stílusában készül, és mindössze néhány apró részletből lehet arra következtetni, hogy ezek bizony nemrég gurultak ki az üzemből.


Életautó

Forrás: Morgan

A hibrid hajtású prototípust 2008 márciusában Genfben láthatta a nagyközönség először
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

2005 szeptemberében adtunk hírt arról, hogy a Morgan hidrogéncellás sportautó építésébe kezdett, ami körülbelül két és fél éves terv. Az alapötletük az volt, hogy létrehozzanak egy olyan környezetbarát autót, amely a meglévő esztétikai kialakításnak megfelel, azaz úgy néz ki, mint egy Morgan, súlyát pedig hatszázötven kilogramm alatt határozták meg, ami egy átlagos acélkarosszériás autónak a fele. Ennek a korlátnak is köszönhető, hogy alumínium vázszerkezetet alkalmaztak, az ülések pedig tufából készültek, ami nem csak kényelmes, és biztonságos, de rendkívül tetszetősre is sikerült. A rögzített ülések miatt a pedálsort mozgathatóvá kellett tenni, ezért mindent elektronika vezérel. Fékezés során a kerekenkénti meghajtó motorok polaritása felcserélődik, ezzel lassítva a járművet, így a teljes megálláshoz a hagyományosnál sokkal kisebb féktárcsákra van szükség. A prototípust 2008 márciusában mutatták be Genfben.



Fotó: Tuba Zoltán [origo]

215 km/órás sebesség elérésére is képes a Roadster 
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Jelenleg négy alaptípus alkotja a Morgan palettáját. 2000-ben óriási sikerrel debütált Genfben az Aero 8, melynek 367 lóerejét a 4,8 literes BMW V8-asa biztosítja. A Plus 4 gyártását ugyan leállították 2001-ben - az addig beépített T16-os Rover motor gyártása megszűnt -, 2004 szeptemberétől azonban újra rendelhető a 145 lóerős Ford Duratec erőforrással. Környezetvédelmi előírások vetettek gátat a Plus 8-ban használt Rover V8-asnak, emiatt 2004 áprilisában készült el az utolsó ilyen jelzésű autó. Azonos karosszériával és hasonló alvázzal lépett helyébe a Roadster. Az utódba a Ford Mondeo és a Jaguar S típusból ismert V6-os háromliteres motort adoptálták, ami 226 lóerőt teljesít. A legkisebb 4/4 Sportban 1,6 literes, soros négyhengeres, 115 lóerős Ford-motor dolgozik.


Aero 8 Roadster Plus 4  4/4 Sport
Motor 4.8 V8
BMW
3.0 V6
Ford
2.0 4 hengeres Ford 1.6 4 hengeres
Ford
Lökettérfogat (cm3)     4799 2967 1999 1595
Max. teljesítmény (KW/LE/min.) 270/367/6300 150/226/6150 107/145/6000 86/115/5750
Max. forgatónyomaték (Nm/min) 448 280 190 142
Saját tömeg (kg) 1100 970 877 800
Teljesítmény arány (kg/LE) 3,0 4,29 6,05 6,96
Gyorsulás kézi 0-100 km/óra (mp) 4,5 4,9 7,5 8,6
Gyorsulás aut. 0-100 km/óra (mp) 4,3 - - -
Max. sebesség (km/óra) 273 215 193 180
Üzem. fogyasztás (város/vidék/átlag) (l/100 km) 16,5/8,2/11,2 7/9,8/14,8 10,2/5,6/7,3 9,8/5,3/7
CO2-kibocsátás (g/km) 269 225 172 137
Hosszúság/szélesség/ 4120/1770/ 3960/1720/ 3960/1640/ 3890/1500/
Magasság (mm) 1200 1220 1220 1270
Fékek elöl/hátul tárcsa/tárcsa tárcsa/dob tárcsa/dob tárcsa/dob
Üzemanyagtartály (l) 55 55 55 55
Sebességváltó 6 fokozatú 5 fokozatú 5 fokozatú 5 fokozatú
Nettó alapár (euró) 80.350.- 45.200.- 37.000.- 31.850.-


A bemutatott sportautók közül kettő marad Magyarországon, az Aero 8 és a négyüléses Plus 4. Akinek valamelyik megtetszik, természetesen megvásárolhatja azonnal, de ezek a kis szériában gyártott autók alapvetően személyre szabottan, megrendelésre készülnek el, típustól függően nyolc-tizenkét hónap alatt. Szervízelésüket a BMW-, illetve a Ford-szakműhelyekben végzik, ezen felül évente egyszer a gyárban ajánlott a teljes átvizsgálásuk - adta válaszul kérdéseinkre Csikós Attila, az AutoExpoM1 üzemeltetője, az Autoplaza Plusz Kft. ügyvezető igazgatója, aki évente nyolc-tíz darab értékesítését reméli a nagyjából tíz- és húszmillió forint nettó ár körüli autókból.